pacman42 pacman42 skrev:
OK, så Linköpings modell vill jag inte ha.
Varför inte? Ska man ändå ha en effektavgift är det väl trevligt att man kan få en där ett intensivt utnyttjande av el nattetid inte behöver slå så hårt på priset man betalar för ett lägre nyttjande dagtid.

Sen är det ju som det är med verkligheten. Om man likt @engs ändå inte maxar laddningen och därmed inte heller effektuttaget så blir det ju inte så mycket att tjäna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför inte? Ska man ändå ha en effektavgift är det väl trevligt att man kan få en där ett intensivt utnyttjande av el nattetid inte behöver slå så hårt på priset man betalar för ett lägre nyttjande dagtid.

Sen är det ju som det är med verkligheten. Om man likt @engs ändå inte maxar laddningen och därmed inte heller effektuttaget så blir det ju inte så mycket att tjäna.
Jag gillar mer de som har effektavgift vintertid på vardagar 6-22, 7-19 eller liknande. Då har man åtminstone en möjlighet att optimera efter timpriserna.
 
De har ju en prislista med nattaxa 23–06 och dagtaxa 06–23 med olika effektavgift natt och dag.

Så det är ju typ som du önskar.
 
Många områden som har infört effekttariff har ingen extra avgift för förbrukad effekt under nätterna. Det håller ett tag i alla fall, men blir det för många elbilar så blir det svårt att upprätthålla.
 
Attitudeswe
P PurreP skrev:
Om vi landar i så pass rimliga förändringar får vi nog vara väldigt lyckliga.

En användare med 16A och 10 000 kWh landar på 5230 med nuvarande modell och 6800 med maxmalt effektuttag (11kW)

Med en effektvakt borde man kunna landa på 5-6kW även med en elbil och faktiskt landa på samma eller lägre kostnad.

Användare utan elbil borde alla göra besparingar, sällan man nosar på 5kW i ett normalt hushåll.

Billigt med elnät i Linkan för övrigt...
Skulle säga att en normalvilla visst nosar på 6kWh/h vid middagstid.

20000kWh/år ger kanske 2500kWh en vintermånad. Det är ett SNITT på 3.4kW. Samla en köldknäpp, matlagning, tvätt och varmvattenproduktion så är du lätt uppe i 6kWh/h på peaktimmen.

Jag låter bilen fylla upp till 6.5kW. Då bidrar inte bilen till kostnadsökning en vintermånad för mig.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Först inför man effektavgift med snälla priser så att konsumenterna vänjer sig vid sådan prisstruktur. SEDAN höjer man och det är inte så lätt att koppla ur sig.
 
  • Gilla
Lovsångsledaren och 3 till
  • Laddar…
Nätbolagen har samma intäktsramarna att hålla sig till.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nätbolagen har samma intäktsramarna att hålla sig till.
Nätbolaget behöver bara påstå att kostnaderna ökat så säger övervakningsmyndigheten..javisst,ok, höj på.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Först inför man effektavgift med snälla priser så att konsumenterna vänjer sig vid sådan prisstruktur. SEDAN höjer man och det är inte så lätt att koppla ur sig.
Classic
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Jag laddar redan på 3*6A så kan inte dra ner där.
Du kan ladda 1-fas 6A. Men som du säger att optimera effektförbrukningen blir svårt. Med 3*6A så blir det ungefär 4kW. På 7 timmar får man ca 30kWh vilket man kanske vill ha som minimum för att kunna ladda bilen relativt full vid behov.

Att använda batteri för att flytta på förbrukning ger inget heller om man laddar det från nätet. Det enda som gör något är om man har egen produktion.

På det stora hela så finns det inget smart man kan göra. Det enda som gäller är att sprida ut effekter över tid och det finns inte så mycket mer än elbilsladdning som är så pass flexibelt att man kan göra det.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Skulle säga att en normalvilla visst nosar på 6kWh/h vid middagstid.

20000kWh/år ger kanske 2500kWh en vintermånad. Det är ett SNITT på 3.4kW. Samla en köldknäpp, matlagning, tvätt och varmvattenproduktion så är du lätt uppe i 6kWh/h på peaktimmen.

Jag låter bilen fylla upp till 6.5kW. Då bidrar inte bilen till kostnadsökning en vintermånad för mig.
Visst, om man köra allt på en gång är man i de trakterna. Lite medvetenhet är nog inte negativt, det är ju syftet med upplägget.

Jag har tittat bakåt (innan elbil) och konstaterar att vi toppat på 6,5kW runt juletid när det är fullt blås på julbak och liknande. Vintermånaderna ligger kring 6kW och sommarmånaderna kring 4kW.

För oss skulle Tekniska Verkens upplägg vara kostnadsneutralt (innan elbil).

Jag tror att vi kommer se betydligt aggresivare taxor och upplägg från andra elnätsägare.
 
Inte "kommer att se", vi ser redan det...
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte "kommer att se", vi ser redan det...
så är det

jag bor i Ellevio-område och förväntar mig ett väldigt dåligt upplägg för oss som gillar att optimera på elpris och nattaxor...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu
Gäller det här alla faserna ihop eller kan jag förbruka 6kw * 3?
Eller får man straff om

L1 = 5kw
L2 = 200w
L3 = 100w

Att man måste fördela faserna jämt?

Jobbigt läge om det är ihop. Visst det här är lättare planera och leva efter än timtaxan, men 6kw är ändå inte mycket t ex matlagning på induktion, köra torktumlare så är man nästan där.

Sen att onte tala om just elbilsladdning och bastu.

Sen tänk på alla som bor i direktel hus 🤔😰
 
Du betalar per kWh förbrukad under en klocktimme, exempelvis i Göteborg: 34,50kr/kWh beräknat som medel på de tre högsta förbrukningarna under enskilda timmar under månaden.

Om vi antar att din högsta förbrukning under en enskild timme utan elbilsladdning går upp till 4kWh en gång i veckan och du har en bakgrundslast på natten innan elbilsladdning på 0,5 kW (0,5kWh). DÅ kommer en laddning av bilen med 3*6 A ge ca 4kW och om man då laddar på detta sätt minst tre gånger per månad så får man i göteborg en merkostnad på 0,5*34,50 = 17,25 kr/mån. Laddar man istället bilen med 11 kWh (3*16A) så blir helt plötsligt merkostnaden för billaddningen (11-3,5)*34,50 = 258,75 kr/mån. NU blir det snabbt pengar.

Så den som kan optimera laddströmmen så att laddningen av bilen hela tiden håller sig under de tre tidigare högsta effekterna som nyttjats under månaden och som är nöjd med att ha dessa begränsningar, den kan vara rätt glad. Det innebär dock att man måste ha bilen ansluten väldigt stor del av tiden man befinner sig hemma.

Har man däremot ofta behov av att ladda snabbt så blir konsekvensen istället att man får betala dyrt för detta.

Sedan innebär ju detta att optimeringar efter elpriser blir ännu svårare då man har ett effekttak att hålla sig under också. I praktiken så kommer algoritmerna att bli komplicerade. Med laddhybrid kommer man ibland köra på bensin, det är nämligen billigare än att ladda bilen hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.