D Dilato skrev:
Det finns ju flera med bergpump som haft problem med att borrhålet fryser, då blir ju COP rätt dåligt tänker jag.
Borrhålet fryser normalt inte på 180 meters djup.
Vid olönsamma förhållanden. Sparsamt med sprickbildning och vattenföring i berget sjunker temperaturen i berget, men stannar oftast över 0 grader.
Cop värdet minskar givetvis vid låg temperstur i borrhålet.
Borrhålet borde kanske vara djupare vid problem. Dock är även 0-gradigt borrhål tillräckligt för att utvinna värme. Värmepumpar ger värme vid ingångstemperatur ned till minus 10-15 grader. Jämför med LVP
 
TRYD TRYD skrev:
Satsa på en el-panna med vv-beredare, billig installation, kräver ingen service och håller i årtionden.
Alla värmepumpar kräver service med jämna mellanrum och efter 12 - 15 år börjar dom krångla på
riktigt och då blir det reparationer ständigt och jämt.
Spara mellan 100 - 200 tusen i installationskostnad, sätt dom pengarna i ett par indexfonder i ISK
så tjänar du på affären även om det drar lite mera el i driften. Man kan även köra en el-panna när
elen är som billigast och lagra i en extra tank. Dessutom surrar och skramlar det i värmepumpar
och blir det driftstörningar så blir det alltid när det är som kallast och då är det svårt att få hjälp.
TRYD
"Intressant" tankegång. Varför ska vi alla tänka likadant? Kreativitet för utvecklingen framåt.
 
  • Gilla
Rocky McQueen och 1 till
  • Laddar…
TRYD TRYD skrev:
Satsa på en el-panna med vv-beredare, billig installation, kräver ingen service och håller i årtionden.
Alla värmepumpar kräver service med jämna mellanrum och efter 12 - 15 år börjar dom krångla på
riktigt och då blir det reparationer ständigt och jämt.
Spara mellan 100 - 200 tusen i installationskostnad, sätt dom pengarna i ett par indexfonder i ISK
så tjänar du på affären även om det drar lite mera el i driften. Man kan även köra en el-panna när
elen är som billigast och lagra i en extra tank. Dessutom surrar och skramlar det i värmepumpar
och blir det driftstörningar så blir det alltid när det är som kallast och då är det svårt att få hjälp.
TRYD
Det bygger på antagandet att vi kommer ha billig el i årtionden. Det är det ingen som vet. De flesta är experter tror att elen kommer bli dyrare.
Inte heller helt enkelt att sälja en villa med vattenburen elpanna och Energiklass F.
Men absolut, det är ett okej alternativ. Enkelt och billigt och man kan alltid byta till värmepump någon gång senare om elpriserna ökar och då ISK-kontot har fläskat på sig.
 
X xisten skrev:
Jag satt i samma sits för ca ett år sedan,

Efter att räknat fram och tillbaka så kom jag fram till att bergvärmepumpen blir betydligt dyrare under sin livslängd än luftvattenpumpen pga inköp och investering av borrhålet. För mellanskillnaden fick jag utrymme att bygga en solcellsanläggning som täcker merparten av elbehovet för hela min fastighet, dvs driftskostnaden idag blir i princip noll, och då har jag investerat vad en motsvarande bergvärmepumpsanläggning skulle kosta
Min naiva bedömning är att man ska ha bergvärme och solceller kompletterat med solfångare för att förvärma vätskan innan den går in i värmepumpen.
Rätt dimensionerat blir det nog deg över till ett ISKkonto också.
Sol och rätt teknik i symbios.
/W
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
TRYD TRYD skrev:
Satsa på en el-panna med vv-beredare, billig installation, kräver ingen service och håller i årtionden.
Alla värmepumpar kräver service med jämna mellanrum och efter 12 - 15 år börjar dom krångla på
riktigt och då blir det reparationer ständigt och jämt.
Spara mellan 100 - 200 tusen i installationskostnad, sätt dom pengarna i ett par indexfonder i ISK
så tjänar du på affären även om det drar lite mera el i driften. Man kan även köra en el-panna när
elen är som billigast och lagra i en extra tank. Dessutom surrar och skramlar det i värmepumpar
och blir det driftstörningar så blir det alltid när det är som kallast och då är det svårt att få hjälp.
TRYD
Kan bara hålla med dig, service av värmepumpar är sjukt dyrt. Komplettera med lite solpaneler som vid överskott kör elpatronen så tror jag totalekonomin över tid är svårslagen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Det är relativt enkelt att byta radiatorer om det fins behov av större radiatoryta.
Helt korrekt, men har du sett vad radiatorer kostar idag? ... och det är därför radiatortypen ganska mycket avgör om det är ekonomiskt försvarbart att ha berg/jord värme eller inte.
 
Redigerat:
ulfben ulfben skrev:
Vilken pump kör du?
J jonte0 skrev:
Låter bra - vilken pump har du?

Haha - ser att nån ova had precis samma fråga :)

//
Har en Panasonic Aquarea T-CAP Monoblock 9kW ( WH-MXC09J3E8 ) som står på norrsidan kåken och går mot en AckTank på 500L och kör med fast kondensering (framledning) på 50C på sommaren och 45C på vintern.

Varför kör jag med fast kondensering och högre framledning på sommaren?
Det skulle väl fungera utmärkt att köra flytande då alterntivt lägre fast framledning?
Jepp, normalt sett ... men jag har en egen slinga från AckTanken till en poolvärmeväxlare och sen en slinga från från poolfiltert & poolpumpen till poolvärmeväxlaren.
Och för att hålla 32-33C i poolen på sommaren behövs 50C , har ändå en COP på 6.5-6.8 och pumpen går inte hela tiden utom ibörjan och i slutet av sommaren då medeltempen ute blir under 10C 😎

Och på vintern räcker 45C fastkondensering för att huset ska hålla sig varmt (22C inne) med de radiatorer som jag har. Har iofs inte provat flytande, då kanske man skulle få ännu bättre COP men det fungerar bra som det är.
 
  • Gilla
jonte0 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Kan bara hålla med dig, service av värmepumpar är sjukt dyrt. Komplettera med lite solpaneler som vid överskott kör elpatronen så tror jag totalekonomin över tid är svårslagen.
Har haft två bergvärmepumpar under 28 år. Servicekostnad totalt c:a 0 SEK
 
M MrDizzy skrev:
Helt korrekt, men har du sett vad radiatorer kostar idag? ... och det är därför radiatortypen ganska mycket avgör om det är ekonomiskt försvarbart att ha berg/jord värme eller inte.
👍
Visserligen ökar totalkostnaden men radiatorer kanske lever 50 år eller mer. 10 radiatorer ca 1000-1500 kr/år. Eller 20 öl/år på krogen.🍺
 
L Littlefeat skrev:
Har haft två bergvärmepumpar under 28 år. Servicekostnad totalt c:a 0 SEK
Jag har haft 1st (IVT), på 16år var servicekostnaden ca en 40’ och då gjorde jag ändå mycket själv. Skulle jag köpt allt hade det kostat 10-20 till. Men framförallt massa stopp, småfel som var dels irriterande och dels gick den på elpatronen under dessa stopp vilket blir en indirekt kostnad också.

Har nu CTC lvvp och redan uppe i 10’ på 2år.
 
C
P PHPersson skrev:
Jag har haft 1st (IVT), på 16år var servicekostnaden ca en 40’
Men då pratar du om reparationskostnader och inte "preventiv" service, utgår jag ifrån?
 
P PHPersson skrev:
ar nu CTC lvvp och redan uppe i 10’ på 2år.
På 2 år ?? Dyrt. Vad var det som sa upp sig då
 
C cpalm skrev:
Men då pratar du om reparationskostnader och inte "preventiv" service, utgår jag ifrån?
Exakt, bara vid fel. FU ingår inte i den kostnaden.
 
J jonaserik skrev:
På 2 år ?? Dyrt. Vad var det som sa upp sig då
Den var inte ny när vi köpte huset. Men minns jag rätt var det en givare, högpressostat. Typ 6000kr att laga. Sedan var det ett kretskort i innedelen. Ca 4000kr och då bytte jag det själv.

Har även bytt en givare kom jag på nu.
 
P PHPersson skrev:
Den var inte ny när vi köpte huset. Men minns jag rätt var det en givare, högpressostat. Typ 6000kr att laga. Sedan var det ett kretskort i innedelen. Ca 4000kr och då bytte jag det själv.

Har även bytt en givare kom jag på nu.
OK en pressostat låg/hög ska lödas och VP ska torrsugas och ny soppa in, Ingen månresa att löda om, men det tar lite tid att vacumsuga och soppan tar dom bra betalt för. Synd för det. Kortet är en annan sak, pluggin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.