Unikt namn
spikplanka spikplanka skrev:
Det är youtubern Johnny Harris som säger att det är "valuation" med vilket han kanske avser alla aktier gånger aktiepriset. Eller något annat. Men det går bra oavsett.. vilket är poängen.

Harris säger att Musks spelbok är:
1) Ta sig an på detaljer på företagsgolvet
2) Ifrågasätt allt
3) Konstant brådska
4) Motivera begåvade personer
5) Var skitstövel

Så företag som har en ledning utan ingenjörer eller tekniker i tekniska branscher, är bekväma, engagerar sig inte i kärnverksamheten osv. Blir lätt omkörda.
Funkar bra för Twatter också?

Själv är jag inte övertygad om att en VD generellt bör ägna sig åt micromanagement av detaljer på golvet.

Det är intressant vilken rockstjärnestatus Musk har bland sina anhängare.

"Det är bra att va en skitstövel" ❤️

Nu är jag i och för sig övertygad om att Twitter i huvudsak används som ett propagandaplattform för hans andra projekt. När han själv är ägare kan han twittra marknadsmanipulerande meddelanden utan att riskera att bli avstängd. Det är lönsamt att kontrollera narrativet.
 
  • Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
"Är du bra på att ljuga" [Nej] [Nej]

HR: Alla våra medarbetare är ärliga alla gånger. :)
Lite som när man reser in i USA och får frågan "är du terrorist? Ja/nej"😅
 
  • Haha
  • Gilla
polaris78 och 4 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Finns en Youtube video (WYQxG4KEzvo) om Elon Musk från i år där det framgår att hans företag går "rätt bra" i form av värde:
Tesla - 1 trillion USD
SpaceX - 100 billion USD
The Boring company - 5.6 billion USD
Neuralink - 1 billion USD

Desto viktigare är hur han tar sig an problem:
* Besatt av detaljer och frågar alla (ingenjörer) oavsett nivå hur man genomför design mm och kan dra fram skrivtavla för att reda ut designproblem med anställda.
* Lägger 90 % av tiden på tekniska detaljer.
* Inte rädd för dra ut på tiden.
* Ifrågasätter ALLT.
* Anställer experter och frågar ut dessa.
* Konstant brådska.
* Motiverar högt begåvad personal inte minst med företagens målsättning.
* Kan vara skitstövel och abrubt utan att försöka få folk att gilla honom.
* Trycker ihop tidsplaner på 6 månader till 90 dagar.

Tillämpar första principen ordentligt. Inte minst när han inte fick köpa rysk raket och skissade på om han kan bygga den själv och till vilket pris under en flygningen tillbaks till USA.

Säkert inte kompatibelt med svensk företagskultur :p
Jag tycker att det sällan pratas om Musks misslyckanden utan som att han bara är något slags geni..... Hur går det med den där tunneln egentligen?
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker att det sällan pratas om Musks misslyckanden utan som att han bara är något slags geni..... Hur går det med den där tunneln egentligen?
Då har du inte lyssnat på IF Metall och deras vapendragare….
 
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Problemet som sådant är att ofta görs en första sållning av vilka som ska tas till intervju mha personlighetstesterna.
Det är ungefär som att få in 100 ansökningar och kasta första 90 i soptunnan utan att ens kolla på ansökningarna "för de har otur och vi anställer inte folk med otur".
Fungerar precis lika bra/dåligt.
Jag har väldigt svårt att tro att man enbart på personlighetstester avgör vilka som får komma på intervju. CV och personligt brev spelar nog ännu större roll.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Testerna i sig är kanske inte hela världen, även om jag inte gillar dem, men det är var din personliga information sparas och vem som har tillgång till den jag stör mig mest på. Vill du att tredje part(testleverantören) ska lagra ditt IQ-test för att sen öppna en rekryteringsfirma som säljer din information vidare till andra rekryterade? Syniskt kanske men det skulle inte förvåna mig om dessa data blir hårdvaluta bland HR-folk.
Jag bryr mig ärligt talat inte. Jag har inget att dölja. Ännu smidigare om det dessutom skulle spridas till fler som vill rekrytera folk, då kanske man kan få ännu fler och bättre erbjudanden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då har du inte lyssnat på IF Metall och deras vapendragare….
Nä jag började väl lyssna och somnade efter nån minut....
Blev ju kortslutning när de som arbetade där inte ville vara med i facket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att man enbart på personlighetstester avgör vilka som får komma på intervju. CV och personligt brev spelar nog ännu större roll.
Stämmer bra, så var det när jag rekryterade. Kvalifikationer och vad man arbetat med, sedan utbildning, för att plocka ut de som HR skulle gå vidare med och kalla för intervju, test, etc. Förfarandet varierade över tid hur det genomfördes.
Men även denna tråden blir "hur långt är ett snöre", vilka yrken och arbeten gäller det?
Min erfarenhet är ju bara inom IT/data/telekom och personer som mera eller mindre arbetar teknikorienterat, dock med kundkontakter inom företagsområdet.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Min erfarenhet är ju bara inom IT/data/telekom och personer som mera eller mindre arbetar teknikorienterat, dock med kundkontakter inom företagsområdet.
Jo mycket kort ett aktuell exempel angående IT/Data.

Myndigheten brister i säkerhetsarbetet: ”Hotar Sveriges säkerhet”
https://www.tv4.se/artikel/65ize7aP...-i-saekerhetsarbetet-hotar-sveriges-saekerhet

Swedavia är ju i samma situation, osv osv...
 
H
Dracula Dracula skrev:
Missbruk av integritet.

Jag sökte nyligen jobbet som X på Arlanda(Swedavia) flygplats, och det var hela 4 veckor kvar till sista ansökningsdag. Samma dag jag skicka in ansökan fick jag svar om att göra ett arbetspsykologiskt test, även kallat personlighetstest.

Eftersom jag har haft jobb under längre perioder, och på företag med intern rekrytering, så har jag aldrig varit i en rekrytering där detta ”nya” tillämpats, men jag känner till testerna och har gjort dem för skoj skull online. Jag vet också att dessa mycket personliga tester hanteras på olika ansvarsfulla sätt.

Jag har hög integritet, vilket jag tycker alla ska ha när det kommer till mycket personliga tester. Att arbetsgivare lättvindigt använder dessa tester som ett första steg i rekryteringen är mycket ledsamt.

Praxis ska enligt mig vara:
  • Arbetsgivaren tar sig tid läsa ansökan och gör ett urval av kandidater.
  • De 3-8(?) mest intressanta kandidater kallas till intervju.
  • Efter intervju, sållas 2-3 personer bort, resterande erbjuds EVENTUELLT att göra ett personlighetstest, där arbetsgivaren tydligt informerar om var testet lagras, om testet för tredje part är identifierbart med en person, vem som har access till informationen, och hur länge den sparas.
  • Personlighetstester ska tillämpas för extra känsliga eller kvalificerade tjänster, som chef, gruppledare, projektledare, högsäkerhetsarbeten, förskolelärare, osv. Inte för tekniker, snickare, administratörer, handläggare mm.
Arbetsgivare har möjlighet erbjuda en provanställning, som är praxis idag.

Jag förstår att det är ekonomiskt bättre att börja sålla ansökan med tester, men på ”bekostnad” av en stor grupp arbetssökande människors integritet. Här är en fråga om moraliskt ställningstagande där ekonomi ställs mot integritet. Ska vi spara x pengar och låta 160 personers arbetspsykologiska tester ”dokumenteras” för att hitta 1 person?

Jag hoppas detta sätt att rekrytera inte blir en kutym för arbetsgivare.

Det skulle uppskattas om någon HR-chef kunde återkoppla till mig och motivera detta förfarande, utan att nämna ord som effektivitet och ”rätt rekrytering” . Med en feedback kanske jag kan ändra uppfattning.

Om jag har fel antaganden, och testerna är helt anonyma för den som tillhandahåller test-tjänsten, och där bara rekryteraren kan identifiera resultatet med en person, då är det ett helt annat utgångsläge i frågan, men jag står fast att det fortfarande är en moralisk fråga som behöver diskuteras.
Förstår din inställning men även arbetsgivarens agerande. Vi lever i en värld med mycket kriminalitet så arbetsgivaren måste veta vilka personer de anställer, personlighet, värderingar osv. Givetvis ska det informeras skriftligt hur dessa uppgifter hanteras och sparas. Valet är att inte söka dessa tjänster om man inte vill genomföra testerna.
 
P paralun skrev:
Jo mycket kort ett aktuell exempel angående IT/Data.

Myndigheten brister i säkerhetsarbetet: ”Hotar Sveriges säkerhet”
[länk]

Swedavia är ju i samma situation, osv osv...
Vi gjorde säkerhetsprövning av viss personal, vilket gällde även mig själv.
Innan jag "drog mig tillbaka" så var jag just inom denna typen av verksamhet som länken visar och alla inom IT säkerhetsprövades, gällde även konsulter. Det hände också att person, konsult, kunde få sluta omedelbart pga förändringar kring personen och säkerhetsklassning.
 
A AndersS skrev:
Vi gjorde säkerhetsprövning av viss personal, vilket gällde även mig själv.
Innan jag "drog mig tillbaka" så var jag just inom denna typen av verksamhet som länken visar och alla inom IT säkerhetsprövades, gällde även konsulter. Det hände också att person, konsult, kunde få sluta omedelbart pga förändringar kring personen och säkerhetsklassning.
Jovisst och det är ju en komplicerad situation idag oavsett formell säkerhetsklassning/prövning eller ej.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag tackade för mig och la på luren när HR tjejen ville ha svar på 200 irrelevanta frågor + personligt möte..

Tjänar mer som konsult iallafall 😎
 
G Greger_08 skrev:
Jag tackade för mig och la på luren när HR tjejen ville ha svar på 200 irrelevanta frågor + personligt möte..

Tjänar mer som konsult iallafall 😎
Kanonbra. Då är ju alla nöjda.
 
G Greger_08 skrev:
Jag tackade för mig och la på luren när HR tjejen ville ha svar på 200 irrelevanta frågor + personligt möte..

Tjänar mer som konsult iallafall 😎
Jo nu kanske det var steg 1 i HR-tjejens uppdrag av arbetsgivaren med att testa om en jobbsökande är beredd att svara på "200 irreleveranta frågor"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.