D Dilato skrev:
Ok, jag håller med att en varvtalsstyrd kompressor kan dra olika mycket ström vid olika varvtal men det finns en maxeffekt den inte kan överskrida även om det blir -50.
Men jag fattar inte varför effektbehovet ökar när utgående vattentemperatur är konstant om det inte är så att elpatron kopplas in.


Kör den långsamt måste den köra längre tid för att nå samma måltemperatur, eller hur?

Min on-off Thermia Atria drar exakt lika mycket effekt oavsett utetemperatur.

Dess effektbehov påverkas noll av COP.

En annan fråga:
Hur påverkar borrhålets relativt låga temperatur cop värdet på vår/sommar/höst vid varmvatten produktion?
Alltså borrhålet håller kanske 5 grader för bvvp, uteluften 25 för LVVP, där försvinner väl en del fördel?
Det är rätt så enkelt och jag tror inte du tänker på det. Värmepumparna drar oavsett modell självklart inte mer än max effekt. Men för att klara att hålla 20 grader i ett hur så krävs högre effekt på en luft/vatten än en bergvärmepump. Av den enkla anledningen att när det är som kallast så skiljer COP som mest.
En luft/vatten kan ha bättre COP än bergvärme vid kanske 15 grader plus men då är energibehovet så lågt att det totalt sett inte spelar så stor roll.
 
  • Gilla
Runnis och 5 till
  • Laddar…
Det finns ju flera med bergpump som haft problem med att borrhålet fryser, då blir ju COP rätt dåligt tänker jag.
 
M Medo84 skrev:
Vi har en plansvilla på cirka 170 kvm och vi funderar om vi ska ha luft-vatten eller berg värmepump. Vi bor i mellersta Sverige strax utanför Uppsala. Hur myck kan priset skiljer sig åt? Vilken som är mest energieffektiv?
Alla svar jag sett hittills i tråden behandlar bara de ekonomiska och uppvärmningstekniska aspekterna på valet. Jag skulle vilja lägga till en annan vinkel.

Jag köpte mitt hus för ett år och en månad sedan, med en relativt ny LVVP (2 år gammal IVT AirX 409). I vintras klarade den sin uppgift att värma huset (sydvästra Sverige, 106+106 kvm, byggår 1966) och producera varmvatten utan problem. Ändå valde jag att efter vinterns slut byta till bergvärme, trots att det inte ens är i närheten av att vara en investering som går att "räkna hem", varken i form av bättre driftekonomi eller (förmodad) värdehöjning på huset.

Varför? Jo, för att utedelen till LVVPn var störande med avseende på ljud och stod på ett olämpligt ställe, rätt utanför mina vardagsrumsfönster. Husets och tomtens planlösning/geometri gjorde också att det inte gick att relokera utedelen till en bättre plats.

Tänk alltså efter noga: är ni okänsliga för ljudstörningar? Kan ni få till en bra placering av utedelen, där den inte stör, varken genom sitt oljud eller sitt utseende (de är verkligen inte vackra)? I så fall är det mycket sannolikt att en LVVP är det bästa för er, på grund av att investeringen blir lägre. Förutsatt, givetvis, att man kan hitta en LVVP som passar för ert geografiska läge, husets storlek och isolering, era befintliga radiatorer etc.
 
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt.
Jag har aldrig hört min utedel (Thermia Atria) inomhus.
Utomhus stående en halvmeter framför är det bara ett susande ljud som en inomhusfläkt typ...
Min spisfläkt väsnas mer.
 
  • Gilla
agb007 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tråkigt.
Jag har aldrig hört min utedel (Thermia Atria) inomhus.
Utomhus stående en halvmeter framför är det bara ett susande ljud som en inomhusfläkt typ...
Min spisfläkt väsnas mer.
Då är det bara att gratulera dig. Jag har ingen erfarenhet av andra LVVP än den jag hade, så jag vet inte om min var ett undantagsfall. Nu är jag rätt störningskänslig, men under vintern hördes utedelen genom vardagsrumsfönstren (fasta, 3-glas) såpass att det var störande när jag ville lyssna på musik. Plus att den var jävligt ful och var i blickfånget så fort man tittade ut.
 
  • Ledsen
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
När cop går ner så måste väl pumpen dra mer kw för att producera samma värme...har jag fattat helt fel
det beror på... kompressorn drar inte mer effekt för att det blir kallare - en fix-varvtalskompressor tom. minskar lite i effektförbrukning medans värmekapaciteten minskar mycket mer av anledningen att massamängden med suggas ur den kalla evaporatorn minskar med temperaturen men samtidigt det är mer arbete per volymmängd som pumpas för att tryckskillnaden blir allt högre. LLVP/LVVP med fix-varvtals kompressor fungerar oftast dåligt vid utomhustemperaturer under -10 grader C och ibland stängs av helt under dessa temperaturer för att det inte är längre lönt att köra.


En inverter-styrd kompressor så kan styrlogiken kompensera kylan på evaporatorn genom att varva kompressorn högre och helt enkelt får högre sug-kapacitet när densiteten på gasen blir lägre för att det blir kallare och i dessa fall kan man få att effektförbrukningen ökar med kallare temperatur inom ett intervall - för att sedan börja falla igen när kompressorns varvtal inte kan höjas mer typ efter -15 grader C.

Dessa klarar från -15 grader C till och med -25 grader C med anständig värmekapacitet även om COP är rätt låg då med knapp dubbel värmekapacitet än mängden effekt man skickar in i värmepumpen, och är det riktig kallt kanske värmekapaciteten är 2.2 kW och kompressorn drar 1.3 kW i elström vid -20 grader C i en typisk inverter LLVP, men kan dra 1.5 kW vid -10 grader C ute och ge över 4 kW i värmekapacitet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
det beror på... kompressorn drar inte mer effekt för att det blir kallare - en fix-varvtalskompressor tom. minskar lite i effektförbrukning medans värmekapaciteten minskar mycket mer av anledningen att massamängden med suggas ur den kalla evaporatorn minskar med temperaturen men samtidigt det är mer arbete per volymmängd som pumpas för att tryckskillnaden blir allt högre. LLVP/LVVP med fix-varvtals kompressor fungerar oftast dåligt vid utomhustemperaturer under -10 grader C och ibland stängs av helt under dessa temperaturer för att det inte är längre lönt att köra.


En inverter-styrd kompressor så kan styrlogiken kompensera kylan på evaporatorn genom att varva kompressorn högre och helt enkelt får högre sug-kapacitet när densiteten på gasen blir lägre för att det blir kallare och i dessa fall kan man få att effektförbrukningen ökar med kallare temperatur inom ett intervall - för att sedan börja falla igen när kompressorns varvtal inte kan höjas mer typ efter -15 grader C.

Dessa klarar från -15 grader C till och med -25 grader C med anständig värmekapacitet även om COP är rätt låg då med knapp dubbel värmekapacitet än mängden effekt man skickar in i värmepumpen, och är det riktig kallt kanske värmekapaciteten är 2.2 kW och kompressorn drar 1.3 kW i elström vid -20 grader C i en typisk inverter LLVP, men kan dra 1.5 kW vid -10 grader C ute och ge över 4 kW i värmekapacitet.
Här är min siffror på COP värden från min LVVP vid lite olika tempeaturer.

vid +7C<->+15C ute i medeltemperatur på dygnet har min LVVP en COP på 6.5 under det dygnet
vid +1C<->+7C ute i medeltemperatur på dygnet har min LVVP en COP på 5.0 under det dygnet
vid -7C<->+1C ute i medeltemperatur på dygnet har min LVVP en COP på 4.3 under det dygnet
vid -15C <-> -7C ute i medeltemperatur på dygnet har min LVVP en COP på 2.8 under det dygnet

Här i Norrköping (Östergötland) snittar det på 4-5 dagar totalt med en medeltemperatur på mellan -7C och -15C. Har inte haft en medeltemperatur på ett dygn som varit kallare än -15C

Snitt medeltemperatur dec , jan , feb (de tre kallaste månaderna) ligger på 0.1C och medeltemperatur nov -> mars 1.5C , så snitt COP under nov -> mars är 4.3
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Varför skulle luft/vatten klara att värma med element för 60/80 men inte bergvärme?
Det jag har läst är att Bergvärmepumpar (och många men inte all luftvatten) inte kan leverera så höga framledningstemperaturer.

Det är därför vilket elementsystem man har till stor del bestämmer vilken typ av VP som går att införskaffa.
 
M MrDizzy skrev:
Det jag har läst är att Bergvärmepumpar (och många men inte all luftvatten) inte kan leverera så höga framledningstemperaturer.

Det är därför vilket elementsystem man har till stor del bestämmer vilken typ av VP som går att införskaffa.
Det är relativt enkelt att byta radiatorer om det fins behov av större radiatoryta.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Alla svar jag sett hittills i tråden behandlar bara de ekonomiska och uppvärmningstekniska aspekterna på valet. Jag skulle vilja lägga till en annan vinkel.

Jag köpte mitt hus för ett år och en månad sedan, med en relativt ny LVVP (2 år gammal IVT AirX 409). I vintras klarade den sin uppgift att värma huset (sydvästra Sverige, 106+106 kvm, byggår 1966) och producera varmvatten utan problem. Ändå valde jag att efter vinterns slut byta till bergvärme, trots att det inte ens är i närheten av att vara en investering som går att "räkna hem", varken i form av bättre driftekonomi eller (förmodad) värdehöjning på huset.

Varför? Jo, för att utedelen till LVVPn var störande med avseende på ljud och stod på ett olämpligt ställe, rätt utanför mina vardagsrumsfönster. Husets och tomtens planlösning/geometri gjorde också att det inte gick att relokera utedelen till en bättre plats.

Tänk alltså efter noga: är ni okänsliga för ljudstörningar? Kan ni få till en bra placering av utedelen, där den inte stör, varken genom sitt oljud eller sitt utseende (de är verkligen inte vackra)? I så fall är det mycket sannolikt att en LVVP är det bästa för er, på grund av att investeringen blir lägre. Förutsatt, givetvis, att man kan hitta en LVVP som passar för ert geografiska läge, husets storlek och isolering, era befintliga radiatorer etc.
Bergvärme/jordvärme är totalekonomiskt bättre alternativ om de fysiska förutsättningarna passar borrhål eller tillräckligt stor markyta som är lämplig att lägga slang i. LVP är enklare och investeringskostnaden något lägre, dock totalekonomiskt något sämre än bergvärme.
Ingen dramatiskt stor skillnad.
 
M Medo84 skrev:
Vi har en plansvilla på cirka 170 kvm och vi funderar om vi ska ha luft-vatten eller berg värmepump. Vi bor i mellersta Sverige strax utanför Uppsala. Hur myck kan priset skiljer sig åt? Vilken som är mest energieffektiv?
Kolla på Fiskarheden och deras villor, finns en redovisning från dem på olika alternativ på uppvärmning per hus. Skillnaden i energiförbrukning de redovisar är berg/jordvärme ca 30% lägre förbrukning än ett luft/vatten system.
Säger inte att det är sanningen, men en bra fingervisning.
 
  • Gilla
Ny_husägare och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Då är det bara att gratulera dig. Jag har ingen erfarenhet av andra LVVP än den jag hade, så jag vet inte om min var ett undantagsfall. Nu är jag rätt störningskänslig, men under vintern hördes utedelen genom vardagsrumsfönstren (fasta, 3-glas) såpass att det var störande när jag ville lyssna på musik. Plus att den var jävligt ful och var i blickfånget så fort man tittade ut.
Jag har en CTC och den låter också sjukt mycket och är ful, så kan bara hålla med dig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Här är min siffror på COP värden från min LVVP vid lite olika tempeaturer.
Vilken pump kör du?
 
M MrDizzy skrev:
Här är min siffror på COP värden från min LVVP vid lite olika tempeaturer.

vid +7C<->+15C ute i medeltemperatur på dygnet har min LVVP en COP på 6.5 under det dygnet
vid +1C<->+7C ute i medeltemperatur på dygnet har min LVVP en COP på 5.0 under det dygnet
vid -7C<->+1C ute i medeltemperatur på dygnet har min LVVP en COP på 4.3 under det dygnet
vid -15C <-> -7C ute i medeltemperatur på dygnet har min LVVP en COP på 2.8 under det dygnet

Här i Norrköping (Östergötland) snittar det på 4-5 dagar totalt med en medeltemperatur på mellan -7C och -15C. Har inte haft en medeltemperatur på ett dygn som varit kallare än -15C

Snitt medeltemperatur dec , jan , feb (de tre kallaste månaderna) ligger på 0.1C och medeltemperatur nov -> mars 1.5C , så snitt COP under nov -> mars är 4.3
Låter bra - vilken pump har du?

Haha - ser att nån ova had precis samma fråga :)

//
 
M Medo84 skrev:
Vi har en plansvilla på cirka 170 kvm och vi funderar om vi ska ha luft-vatten eller berg värmepump. Vi bor i mellersta Sverige strax utanför Uppsala. Hur myck kan priset skiljer sig åt? Vilken som är mest energieffektiv?
Satsa på en el-panna med vv-beredare, billig installation, kräver ingen service och håller i årtionden.
Alla värmepumpar kräver service med jämna mellanrum och efter 12 - 15 år börjar dom krångla på
riktigt och då blir det reparationer ständigt och jämt.
Spara mellan 100 - 200 tusen i installationskostnad, sätt dom pengarna i ett par indexfonder i ISK
så tjänar du på affären även om det drar lite mera el i driften. Man kan även köra en el-panna när
elen är som billigast och lagra i en extra tank. Dessutom surrar och skramlar det i värmepumpar
och blir det driftstörningar så blir det alltid när det är som kallast och då är det svårt att få hjälp.
TRYD
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.