kisumisu kisumisu skrev:
Hoppsan, då har jag alltså 20 parkeringsplatser utanför mitt eget hus
😱😨

Fast jag kan väl vara lugn då jag redan har en laddbox 😂

Seriöst står det nånstans hur många bilar en gård har parkering till?
En privat fastighet omfattas inte av det här.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
D Dilato skrev:
En privat fastighet omfattas inte av det här.
Nej det var mest lite ironi.

Jag förstår ju att det t ex står i sjukhus, lägenheter, arbetsställen och andra som har inrutade parkeringsplatser att hur många det finns.

Men hur räknar man t ex just enkla grusplan mm?
Står det nånstans att denna bygdegård har 56st parkeringsplatser?

Förlåt om jag tar upp nåt som kanske redan har diskuterats.

Men som sagt lagar finns, kan följas men mest troligt finns det även friskrivning från vissa lagar och bestämmelser.

Jag har t ex aldrig betalat för nån energideklaration när jag sålt hus. Står bara "energideklaration ingår ej. Också en helt löjlig regel om ni nu frågar mig. Det huset jag köpte hade aäljaren gjort det men företaget var aldrig ens på plats och gjorde det. Var bara antagen efter husets ålder och värmesystem 🙄
Helt idiotiskt. Annat hade det ju varit om man hade gått runt med värmekameror mm på plats.

Men det är som anticimex (finns säkert flera andra) besiktning friskriver sig från allt och tar pengarna. Här pratar vi dessutom om stora pengar ungefär vad en laddbox kostar 🤔
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
D Dilato skrev:
Boverket har uttalat sig i just denna fråga:

Om särskilda markeringar inte finns, ska en parkeringsplats anses uppta en area med måtten 2,70 x 5 meter och ha ett tillräckligt fritt utrymme bakåt.
[länk]
Ok tack ska läsa där!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nej det var mest lite ironi.

Jag förstår ju att det t ex står i sjukhus, lägenheter, arbetsställen och andra som har inrutade parkeringsplatser att hur många det finns.

Men hur räknar man t ex just enkla grusplan mm?
Står det nånstans att denna bygdegård har 56st parkeringsplatser?

Förlåt om jag tar upp nåt som kanske redan har diskuterats.

Men som sagt lagar finns, kan följas men mest troligt finns det även friskrivning från vissa lagar och bestämmelser.

Jag har t ex aldrig betalat för nån energideklaration när jag sålt hus. Står bara "energideklaration ingår ej. Också en helt löjlig regel om ni nu frågar mig. Det huset jag köpte hade aäljaren gjort det men företaget var aldrig ens på plats och gjorde det. Var bara antagen efter husets ålder och värmesystem 🙄
Helt idiotiskt. Annat hade det ju varit om man hade gått runt med värmekameror mm på plats.

Men det är som anticimex (finns säkert flera andra) besiktning friskriver sig från allt och tar pengarna. Här pratar vi dessutom om stora pengar ungefär vad en laddbox kostar 🤔
Ja Anticimex ( med flera ) är en jävla avarter i vårt samhälle. Min uppmaning är att hålla sig så långt bort från dessa det bara går.

Annars var det när huvudsysslan var att jaga getingar o annat i huset. Sedan gick något fruktansvärt SNETT.
 
  • Älska
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Många verkar vara upprörda.

Stötte på det här på en finsk bensinmack
Sex laddstationer för elbilar med skylten "Avataan pian" på en finsk bensinmack. Shell-logotyp och bränslepriser syns i bakgrunden. En SUV står parkerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skylt på en finsk bensinstation med texten "Avataan pian" och kylt på EU-finansiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avataan pian = öppnas snart

Sen läser ni på samma skylt att det här har möjliggjorts med EU bidrag 😂

Men i Sverige klagar man bara på EU istället för att utnyttja det lite själva också.

Dock tycker jag att man borde kanske informerat bättre om det här. Om det gäller även affärer så kommer ju minst 90% bryta mot regeln då de knappt finns stationer.

Sen kan jag tycka att det lite fjuttigt kräva bara 1 station oavsett hur stor parkering.
Borde heller inte gälla "grusparkeringar" men asfalterade parkeringsr som dessutom redan idag har motorvärmare absolut gälla!

Sedan borde det finnas regler lite vem som får använda, att det heller inte får kosta allt för mycket ladda på dessa stationer osv.

Så ja där håller jag med kritikerna.

Håller på nu i skrivande stund och laddar på en 30kw laddare som tar vettigt pris 0.17€ kwh.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Sen läser ni på samma skylt att det här har möjliggjorts med EU bidrag
Fy fan för sånt. Tvinga av hederligt folk deras pengar, sen tvinga dem att göra reklam för överheten för att de ska få del av dem.

Äckliga jävla självförhärligande pack, för att inte ta i med överord.
 
  • Haha
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sen kan jag tycka att det lite fjuttigt kräva bara 1 station oavsett hur stor parkering.
Själv tycker jag marknaden ska få styra hur många laddare som byggs, och var de isåfall byggs. Finns det tillräckligt många som vill ladda och betala vad det kostar kommer det byggas laddare ( där elnätet är för svagt eller där laddbehoven är temporära blir nog laddarna dieseldrivna, tänk där storstadsborna behöver ladda vid sport och påsklovsresor)
kisumisu kisumisu skrev:
Att man får bara ta det faktista priset och sen nån del vinst då skulle fler ladda också och mer cash även till den som har laddstället.
Jag tycker att prissättningen ska vara fri oavsett om det gäller elbilsladdning, bensin eller för den delen kaffe, finns det en leverantör/ säljare som erbjuder vad jag önskar när jag vill ladda/ tanka/ handla passar jag på om priset är vettigt, är priset fel avstår jag.
 
Hur slår detta på BRFer? Borde inte de tvingas också om de har mer än 20 parkeringar? Nu har ju de flesta redan gjort det, men ändå?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fy fan för sånt. Tvinga av hederligt folk deras pengar, sen tvinga dem att göra reklam för överheten för att de ska få del av dem.

Äckliga jävla självförhärligande pack, för att inte ta i med överord.
Haha. Ja nog kan man tycka vad man vill om olika bidrag och avdrag.

Finns en hel del folk som även kör med sin företags eller tom arbetsgivarens bil gratis privat.😂

Sen ska vi inte prata om rotavdrag/rutavdrag mm.

Det som dock fel är att dessa laddstolpar kommer nog kosta en hel del att använda.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det som dock fel är att dessa laddstolpar kommer nog kosta en hel del att använda.
Hur menar du?
 
kisumisu
F fribygg skrev:
Själv tycker jag marknaden ska få styra hur många laddare som byggs, och var de isåfall byggs. Finns det tillräckligt många som vill ladda och betala vad det kostar kommer det byggas laddare ( där elnätet är för svagt eller där laddbehoven är temporära blir nog laddarna dieseldrivna, tänk där storstadsborna behöver ladda vid sport och påsklovsresor)

Jag tycker att prissättningen ska vara fri oavsett om det gäller elbilsladdning, bensin eller för den delen kaffe, finns det en leverantör/ säljare som erbjuder vad jag önskar när jag vill ladda/ tanka/ handla passar jag på om priset är vettigt, är priset fel avstår jag.
Jovisst är det kanske bra marknad styr. Men det har ju blivit mer eller mindre en monopolmarknad några stycken aktörer installerar och driver sina stolpar utanför affärer. Ikea var nu senast som förstördes med bolaget "Recharge".

Hade ju verkligen varit nåt om Ikea drivit sitt nätverk, Ica sitt nätverk, Coop sitt nätverk... osv osv. Sedan börjat tävla vem som ger billigast el eller erbjudanden.
 
kisumisu
F fribygg skrev:
Hur menar du?
Monopolmarknad är jag rädd för.

Men vi får ju se hur det fungerar med såna stolpar som fått EU bidrag 🤔😉

Sen har tyvärr EU dålig koll också. Vi har i kommunen ett nätverk alltså wifi som är sponsrat med EU medel ändå är det nätet filtrerat kommunnät dvs vissa saker fungerar inte på de nätet. Tycker det är så fel!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ja nog kan man tycka vad man vill om olika bidrag och avdrag.
Det kan man absolut, men det jag vänder mig mot här är det skamlösa i att tvinga vissa att visa en tacksamhet för att man ger dem pengar som man därtill med hot om våld tagit från andra.

Det är djupt omoraliskt på ett närmast medeltida sätt.

Tänk att vara socialbidragstagare och före varje måltid man äter eller varje gång man går in i sin lägenhet skulle avkrävas att säga: tack snälla kommunen för att jag ovärdiga syndare får det här.

Att vi låter EU göra motsvarande är genant i bästa fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.