Jag är en sån där HR-person och använder arbetspsykologiska tester vid rekrytering men aldrig som ett första urval. Eller, inte ett urval alls. Normalt får slutkandidater tester innan sista intervju och används som ett diskussionsunderlag. Men för de oinsatta och de som tror på färger är det svårt förstå att det inte är en sanning.
tensiden tensiden skrev:
Jag längtar lite till den rekryteringsprocess som inkluderar ett IQ-test. Jag har ännu inte varit med om det. Men om jag i processen får reda på att det ingår ett sådant skall jag slänga fram medlemskortet från Mensa och fråga om det duger så kan vi spara bådas tid.

Risken är väl att man ses som arrogant och icke samarbetsvillig och åker ut. Men det känns som om det är lika bra i så fall.
Jag har provat 😂. Fick motfrågan varför jag som har så högt IQ sökte ett jobb där en arbetar med människor för "vi" är ju introverta.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Av det jag sett och läst hittils så använder sig HR av tester och metoder som alltför ofta saknar evidens eller flera forskningsstudier som underbygger dessa. Andra funktionen för HR är att skydda företaget mot redan anställda samt se till att lagar gällande anställning följs.

Observationen är att HR har blivit något av en religion i metoder och beteende. Således iaf för tekniksektorn, om tester och HR är välkomnandet så är det troligtvis en indikation på att det finns mer seriösa arbetsgivare annorstädes och att mer trams ligger i potten.

Fanns en arbetsgivare som gav sökande en påse med (hålade) elektronikomponenter som denne bad den sökande att skapa en önskad funktion med. Det sållade rätt effektivt.
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag har varit på konsultintervju på en firma (för vidare uppdrag på en annan avdelning) där ritade de upp en trissa, en diod, ett motstånd samt jord och matning "koppla ihop detta".
Jag trodde de skämtade, men tydligen sållade de ut 90% av konsulterna med detta...

I princip alla intervjuer jag gjort har man tagit fram ett kort som jag skulle berätta vad som satt på, eller ett schema och man skulle beskriva funktionen.
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det har väl visats ett antal gånger att de flesta personlighetester är lika värdefulla för rekryteringsändamål som att se i vilken stjärnbild kandidaterna är födda. D v s de används som en trygghet för rekryteraren men har noll värde i att hitta rätt kandidat.
 
  • Älska
Revhiet1
  • Laddar…
Och vad är syftet med olika tester och hur de analyseras. Blev förvånad när jag fick det redovisat, inte alls vad jag trodde (jag var då den som fick resultat och som sista steg i rekrytering).
Kan det vara så i många inlägg, den som gjort test och skriver i tråden men vet inte hur tolkning görs och kanske lurar den som svarar i testen?😉
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan aspekt är väl att de där personlighetstesterna lätt går att manipulera. Har man lite bakom pannbenet kan man framstå på ett annat sätt än hur man är.

Men jag vet inte riktigt vad man letar efter för just denna tjänst. Man vill ju garanterat ha en samvetsgrann person till t ex bokföringsavdelningen och en utåtriktad person till sälj. Man kanske inte vill anställa folk med utpräglat auktoritära värderingar till säkerhetskontrollen, blir så mycket konflikter och köer med småpåvar som inte kan hantera att det är en charad för att skapa en känsla av säkerhet hos resenärerna.
Testerna är en scam. Alla svarar som de tror att man ska svara och inte så som de verkligen tycker..... Söker du jobb som revisor kommer du ju svara att du är noggrann och om du söker jobb som säljare blir det extrovert och så vidare...
Personlighetstest testar inte personlighet utan typ hur bra man är på att ljuga....🤔
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
"Är du bra på att ljuga" [Nej] [Nej]

HR: Alla våra medarbetare är ärliga alla gånger. :)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
C
spikplanka spikplanka skrev:
Fanns en arbetsgivare som gav sökande en påse med (hålade) elektronikomponenter som denne bad den sökande att skapa en önskad funktion med. Det sållade rätt effektivt.
Ha ha, underbart, och egentligen helt ofattbart att det inte är vanligare med den typen av tester som faktiskt berör förmågan att klara själva arbetsuppgiften. Men så går det så klart när man låter rekryteringen skötas av personer som inte begriper ett skvatt av det som rekryten faktiskt skall arbeta med. Som liksom inkompetenta chefer förmodligen till och med anser att det är irrelevant för deras arbetsuppgifter att förstå "verksamheten" (sanningen är så klart att de ofta varken har viljan eller förmågan att förstå det ens på en grundläggande nivå).
 
  • Älska
Revhiet1
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Teorin är att en person inte kan välja att svara "rätt" på ett personlighetstest, eftersom den som inte har "rätt" personlighet för jobbet inte vet vad som är rätt eller fel.
I verkligheten vet säkert de allra flesta Hur de skall svara.
Själv blev jag utfrågad av en psykolog i tre timmar inför en anställning.
Mellan snickesnacket petade han in en fråga då och då. I korthet var det självklarheter. Klarade man inte av att svara rätt, klarade man inte av någonting. Fick högsta betyg genom att svara som jag förväntade mig att han skulle uppskatta. Det var tur, för kvällen före de avslutande fysiska reaktionstesterna blev det en hel del öl på MC i Stockholm.
 
Finns en Youtube video (WYQxG4KEzvo) om Elon Musk från i år där det framgår att hans företag går "rätt bra" i form av värde:
Tesla - 1 trillion USD
SpaceX - 100 billion USD
The Boring company - 5.6 billion USD
Neuralink - 1 billion USD

Desto viktigare är hur han tar sig an problem:
* Besatt av detaljer och frågar alla (ingenjörer) oavsett nivå hur man genomför design mm och kan dra fram skrivtavla för att reda ut designproblem med anställda.
* Lägger 90 % av tiden på tekniska detaljer.
* Inte rädd för dra ut på tiden.
* Ifrågasätter ALLT.
* Anställer experter och frågar ut dessa.
* Konstant brådska.
* Motiverar högt begåvad personal inte minst med företagens målsättning.
* Kan vara skitstövel och abrubt utan att försöka få folk att gilla honom.
* Trycker ihop tidsplaner på 6 månader till 90 dagar.

Tillämpar första principen ordentligt. Inte minst när han inte fick köpa rysk raket och skissade på om han kan bygga den själv och till vilket pris under en flygningen tillbaks till USA.

Säkert inte kompatibelt med svensk företagskultur :p
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
spikplanka spikplanka skrev:
Tesla - 1 trillion USD
Själv undrar jag hur han "tar sig an" företagsvärdering 😀
 
C cpalm skrev:
Själv undrar jag hur han "tar sig an" företagsvärdering 😀
Det är youtubern Johnny Harris som säger att det är "valuation" med vilket han kanske avser alla aktier gånger aktiepriset. Eller något annat. Men det går bra oavsett.. vilket är poängen.

Harris säger att Musks spelbok är:
1) Ta sig an på detaljer på företagsgolvet
2) Ifrågasätt allt
3) Konstant brådska
4) Motivera begåvade personer
5) Var skitstövel

Så företag som har en ledning utan ingenjörer eller tekniker i tekniska branscher, är bekväma, engagerar sig inte i kärnverksamheten osv. Blir lätt omkörda.
 
M MrDizzy skrev:
Det lustiga är att detta med att visa att man kan säga nej till sådant redan i ett tidigt stadium i rekryteringsprocessen verkar göra att företagen blir ännu mer intresserade (för min del iaf)
Det är väl rätt självklart att det är så ifall företaget är vettigt. Att tacka nej till att göra ett meningslöst test tyder ju på att man kan tänka själv och har ett bra självförtroende. Vill man däremot ha anställda som bara lyder order och inte bör tänka alltför självständigt så är det givetvis kalla handen ifall den sökande inte vill göra testet.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

[bild]

De testerna måste verkligen försvinna! Detta måste vara de nya ”vilken färg är du” som HR hittade på för några år sedan. Här kan ni se två frågor jag svarat på vid ansökan om jobb på myndighet (en myndighet jag redan jobbar på).

Jag vet att det gått så långt att duktiga välutbildade personer som sökt jobb helt enkelt skitit i att fortsätta klicka i det här och sökt andra jobb i stället.
Jag känner det samma. Jag skippade söka jobbet på Arlanda.
 
M Maledictus skrev:
Det är väl inget att hänga upp sig på. Som arbetssökande är man ju i naturligt underläge så man får väl rätta sig efter vad arbetsgivaren efterfrågar. Jag bytte jobb (till ett dotterbolag till det bolag där jag redan arbetade) och fick genomföra fyra intervjuer, personlighets- och IQ-test osv. Kan tyckas onödigt och löjligt men det var ju bara att bita i det sura äpplet och göra det.
Testerna i sig är kanske inte hela världen, även om jag inte gillar dem, men det är var din personliga information sparas och vem som har tillgång till den jag stör mig mest på. Vill du att tredje part(testleverantören) ska lagra ditt IQ-test för att sen öppna en rekryteringsfirma som säljer din information vidare till andra rekryterade? Syniskt kanske men det skulle inte förvåna mig om dessa data blir hårdvaluta bland HR-folk.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.