Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? 🤔
Intressant.
Som jag förstått det har en liter bensin effekten ca 9 kWh. En ottomotor har väl verkningsgraden typ 0,3 har jag för mig.

Det borde betyda att man får ut ca 3 kWh ur en liter bensin?

Kostar bensinen 15kr så blir det typ 5 kr per användbar kWh.

Eller har jag missat något?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
D Dilato skrev:
Att kalla Ikea för monopolföretag
Nej jag menar inte nu Ikea. Ikea mm vill inte ta eget ansvar det är det jag menar! Man lejer ut verksamheten och sen gör reklam att "vi har ordnat".

Detsamma gäller många andra t ex Scandic Hotel.

Vissa sjukhus.

Restauranger.

Ja allt möjligt!

Det är det jag menar! Man gör reklam "nu har vi laddare" sen ör det t ex "Recharge" både på Ikea, Ica Maxi, Coop.....
Ungefär som med bensinmackarna. Samma sak men på en annan destination.

Elbilsladdning skulle just kunna öppna fri konkurrens.
Men är det konkurrens när alla kör stortsätt samma priser?! Precis som Preem, OKQ8, Ingo, Cirklek gör idag med bensin och diesel....visst skiljer priset men oftast bara ören.

Visst jag skrev om Haparanda.
Men kunde lika gärna skrivit om Luleå eller Boden. Där finns också vettigare priser (bortsett nu från sunderbysjukjukhus som jag skrev tidigare).

Var på besök till Stockholm och där blev jag förvånad att det fanns knappt nånstans att destinationsladda!
Sen gnäller 08 om avgaser 😂🤔
Hittade på Globen eller globearena eller vad f** den nu heter två hål i väggen där man skulle använda "mormorsladdare" 😂

Men det var ändå fint ordnat att man åtminstone fick använda mormorsladdare....och utan att det kostade extra på parkeringen.
 
Redigerat:
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt att tro att de ökar

Den här trådens grundanslag handlar om att staten tvingar andra, i synnerhet små privata sannanslutningar med svag ekonomi att slösa pengar. Det är alltså inte ens statliga pengar dessa politiker ansvarslöst slösar bort, utan det är en riktad pålaga som helt i onödan drabbar vissa specifika organisationer.

Det är det som är stötande.
Jo jag vet att det är utanför ämnet och ber förlåt men hela tråden har ju redan spårat mer eller mindre ur. Som alla såna här debatt.

Jag tycker också tvång av små föreningar är fel. Men jag förstår inte heller ilskan. En simpel laddbox kostar inte så mycket sätta. Finns ju andra regler och lagkrav som kostar betydligt mer! Men det är onödigt börja rabbla upp här nu.

Många verkar inte heller förstå skillnaden mellan snabbladdare, destination och "mormorsladdare". Utan tror och tar priser vad en snabbladdare kostar.

En förening med 100st asfalterade, markerade p-platser är nog sällan nån liten fattig förening?!
Och äger dom inte parkeringen så borde det ju falla på den som äger själva parkeringen.

Nu bor jag i Norrland och här är det ju redan kablar dragna till motorvärmare. Väldigt många parkeringar har redan färdigdragna "motorvärmar holkar". Ingen big deal bara byta en holk mot en laddbox. Kravet var väl ändå 1 laddbox?

Men vi har väl en helt annan kultur här uppe när folk kör motorvärmare inklusive kupe i flera timmar (ibland hela dagarna långa). Då pratar vi enfas 10A jag hade t ex i min gamla bil en gammal kupevärmare på 2kw. Ingen gnällde nåt.
Men man hör även här gnäll att folk gratisladdar och hur fel det är och det är just personer som kör gamla bilar som förbrukar enorma mängder el på motorvärmare.

Lika mycket skulle jag kunnat gnälla med min andra dieselbil som hade dieselvärmare att jag ska inte betala för motorvärmare stolpar för jag använder aldrig det.

Hursomhelst har det blivit förbjudet ladda bil på jobbet. Jag sade upp min plats och står nu gratis på vägkanten. Var lite halvjobbigt med hybriden som värmde kupen som en fossilbil, men blir nog annorlunda med elbilen som har en värmepump som man styr likadant som dieselvärmare.

I det här sistnämda saken är det nog bra med lagar också som tvingar organisationer fixa laddplatser. Nu vet jag inte om den här lagen kommer bli till arbetsgivare och bostadsbolag osv. Men jag tycker det fel att dom som inte kan använda motorvärmare ska få betala andra och sedan höras deras gnäll om elbilar.
 
Redigerat:
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? 🤔
Helt enkelt det att elen kostar ca 1.5kr inklusive alla överföringar och skatter!
1 liter bensin kostar väl närmare 20kr.

Per 100km
Elbil 20*1.5 = 30kr
Fossilbil (säg en snål en som drar 5 liter) 5*20 = 100kr
 
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Intressant.
Som jag förstått det har en liter bensin effekten ca 9 kWh. En ottomotor har väl verkningsgraden typ 0,3 har jag för mig.

Det borde betyda att man får ut ca 3 kWh ur en liter bensin?

Kostar bensinen 15kr så blir det typ 5 kr per användbar kWh.

Eller har jag missat något?
Intressanta räkningar!

Det här vore faktiskt roligt veta, men det är nog svårt räkna ut helt. Beror nog säkert väldigt mycket vilken bil man har! Min gamla bensin Volvo drog 12liter/100km
Min elbil drar genomsnitt 15kw/100km
Men som sagt alla bilar har olika förbrukning och beror också hur man kör.

Men jag har också försökt räkna ut det och gissar att brytpunkten går just där på 5kr.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Elbil 20*1.5 = 30kr
Fossilbil (säg en snål en som drar 5 liter) 5*20 = 100kr
Att ”bränslet” till en elbil är billigare än till en traditionell bil har väl ingen ifrågasatt men det betyder väl Inte att ”någon annan” ska stå för elen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
ick
Alfredo Alfredo skrev:
Att ”bränslet” till en elbil är billigare än till en traditionell bil har väl ingen ifrågasatt men det betyder väl Inte att ”någon annan” ska stå för elen?
Nej och ingen annan skall heller behöva betala din motorvärmare uttag och användadet av det heller! Det borde du själv betala!

Tycker du det skulle vara kul tanka 95 utanför Ica för 60-70kr litern? Jo men det kostar ju bygga pumpstationer och kärl att förvara bensin och diesel. Men snabbt går det!

Tror inte nån skulle tanka där! Ni skulle ta omvägen även om det var flera mil för att kunna tanka för 20kr litern. Kanske tanka hemma med dropp om bensinen hemma kostade 5kr litern 😂 slangen har ju droppat i mina 70liter under natten...
...sen har du utanför hotellet en mack som droppar i 10liter bensin i timman men tar 60kr per liter.

Nu är det dock svårt tillverka egen bensin och diesel hemma. Medans el går göra enklare och det är den riktigt stora fördelen med elbilen. Slippa vara beroende av oljekarteller.

Men nu gör elbolagen egna karteller. Stör dock inte mig så mycket när jag laddar hemma 99%. Men fel är det och ingen reagerar på just det!

Inte ens andra elbilister om det nu beror på det att man bara laddar 1% på såna eller bryr sig inte vad allt kostar låter jag vara osagt. Som en engång sade "jag vet inte vad det kostar, men det är nog inte mycket" "pappa betalar" "arbetsgivare betalar"

Men det här borde stoppas om man vill att folk ska köpa elbilar! Att man får bara ta det faktista priset och sen nån del vinst då skulle fler ladda också och mer cash även till den som har laddstället.

Men det är väl kanske pappa betalar och snyltande på arbetsbilarna som gör att det lönar sig. Vet faktist en hel del som snyltar på sina arbetsbilar oavsett drivmedel som gapar o skriker sen om bidragsfusk.

Borde helt enkelt se sig själv i spegeln!

Men det har väl blivit en grej i vissa yrken. Vet en som tom vägrade ta ett jobb pga han inte fick utnyttja arbetsbilarna mellan hemmet och jobbet.
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag tycker också tvång av små föreningar är fel. Men jag förstår inte heller ilskan. En simpel laddbox kostar inte så mycket sätta. Finns ju andra regler och lagkrav som kostar betydligt mer! Men det är onödigt börja rabbla upp här nu.
Två fel gör inte ett rätt. Att det finns ännu sämre lagar är inte ett argument för en dålig lag.
kisumisu kisumisu skrev:
En förening med 100st asfalterade, markerade p-platser är nog sällan nån liten fattig förening?!
Nu skarvar du. Det kan lika gärna vara en grusplan som någon iordningställde för 50 år sedan när föreningen var livskraftigare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två fel gör inte ett rätt. Att det finns ännu sämre lagar är inte ett argument för en dålig lag.

Nu skarvar du. Det kan lika gärna vara en grusplan som någon iordningställde för 50 år sedan när föreningen var livskraftigare.
Kanske inte men alla tycker inte om lagar som andra tycker om.

Nu tycker inte jag heller man ska straffa små föreningar. Men kan gott och väl kräva att parkeringar som erbjuder motorvärmare borde erbjuda även ladd.

Räknas egentligen en grusplan som parkering för det första?
Parkeringar är väl speciellt anvisade rutade platser?

Är väl bara hävda att det är ingen parkering eller hur? En liten förening behöver väl knappast 20 platser.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Räknas egentligen en grusplan som parkering för det första?
Ja. Det gicks igenom rätt tidigt i tråden.
kisumisu kisumisu skrev:
En liten förening behöver väl knappast 20 platser.
Tja, säg att det är en bygdegård eller orienteringsklubb med samlingslokal eller liknande. Kan mycket väl ha en större grusplan för parkering de gånger man har större aktiviteter nån enstaka gång per år.

Sådana träffas av denna klåfingriga lag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
En förening med 100st asfalterade, markerade p-platser är nog sällan nån liten fattig förening?!
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu skarvar du. Det kan lika gärna vara en grusplan som någon iordningställde för 50 år sedan när föreningen var livskraftigare.
Ja ett ställe där jag såg en sån där "märklig" laddare var på ett friluftsmuseum, typ nästan 4H-gård.
Och där var parkeringen en stor gräsplan bara.
Den har alltid varit i det närmaste tom på bilar vad jag sett, men jag gissar att den kan bli ganska full vid midsommarfirandet.

Alltså, jag har ingen aning ifall de har smällt upp den där laddaren pga lagen, eller om de gjorde det i alla fall som någon slags service.
Men som sagt, en vanlig konsumentladdare och man ska hålla på och få tag på personal för att starta laddning och avbryta den. Själv skulle jag aldrig orka bry mig om att ladda då.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja. Det gicks igenom rätt tidigt i tråden.

Tja, säg att det är en bygdegård eller orienteringsklubb med samlingslokal eller liknande. Kan mycket väl ha en större grusplan för parkering de gånger man har större aktiviteter nån enstaka gång per år.

Sådana träffas av denna klåfingriga lag.
Möjligt jag missat det för det jag läst här är anvisade platser.

En grusplan skulle jag inte säga är en ren parkering. Men vad vet jag då....

Visst vet jag att man behöver inte asfalt eller ens egentligen rutor, men det skall väl nånstans ändå tydligt stå "parkering" plocka ner skylten problem solved....
 
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ett ställe där jag såg en sån där "märklig" laddare var på ett friluftsmuseum, typ nästan 4H-gård.
Och där var parkeringen en stor gräsplan bara.
Den har alltid varit i det närmaste tom på bilar vad jag sett, men jag gissar att den kan bli ganska full vid midsommarfirandet.

Alltså, jag har ingen aning ifall de har smällt upp den där laddaren pga lagen, eller om de gjorde det i alla fall som någon slags service.
Men som sagt, en vanlig konsumentladdare och man ska hålla på och få tag på personal för att starta laddning och avbryta den. Själv skulle jag aldrig orka bry mig om att ladda då.
Det är ju även som du nämner kanske en vänlig service.
Möjligt nån även kör dit nångång sin hybrid.

Ridstallet som ett av mina barn rider smällde upp en laddbox där det kostar 2kr kwh ladda. Där finns inte ens 20 p-platser. Inte anvisade i alla fall.

Dom placerade den också lägligt nära ingången perfekt med en plats som ofta ledig 😉 är dock inte ensam om att ladda där. Sen blir det väl inte varje gång jag heller laddar där.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Möjligt jag missat det för det jag läst här är anvisade platser.

En grusplan skulle jag inte säga är en ren parkering. Men vad vet jag då....

Visst vet jag att man behöver inte asfalt eller ens egentligen rutor, men det skall väl nånstans ändå tydligt stå "parkering" plocka ner skylten problem solved....
Det behöver inte finnas någon skylt, de räcker att det går att parkera så vips omfattas man.
 
kisumisu
D Dilato skrev:
Det behöver inte finnas någon skylt, de räcker att det går att parkera så vips omfattas man.
Hoppsan, då har jag alltså 20 parkeringsplatser utanför mitt eget hus
😱😨

Fast jag kan väl vara lugn då jag redan har en laddbox 😂

Seriöst står det nånstans hur många bilar en gård har parkering till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.