Redigerat:
P
A AndersS skrev:
Tycker att vi ska tänka lite på vårt eget agerande och konsekvenserna av det. När du pekar med ett finger på polis och samhälle att lösa det kriminella, så pekar tre fingrar mot dig själv.
Nej, så gör jag inte när jag pekar med ett finger.
 
J JohanLun skrev:
Som konsument skulle jag vilja ha en tjänst där jag får titta på vad jag vill hur mycket jag vill, jag betalar för hur många strömmar som kan vara igång oavsett var, dvs om min familj kan nöja sig med 2 strömmar betalar jag för det.

Jag vill betala till EN provider, sen får den providern betala varje rättighetsägare utefter hur mycket jag tittat. Då kommer skitprogram inte få några intäkter och försvinna.

Som det funkar nu är det som att alltid köpa en färdig matkasse med mjölk, kaffe, limpa, kött och potatis. Även om jag bara behöver kaffe måste jag köpa resten.

Hade jag inte de andra familjemedlemmarna skulle jag nog klara mig på skogsTV (SVT alltså).
Faktiskt en utmärkt ide! Ska vi starta ett sånt bolag?
 
P
S sjoelund skrev:
Mesh gör nätverket långsammare - inte snabbare. Det du får är bättre täckning. Men du sa grunkan singular och bara 1 WiFi-enhet bildar ju inte mesh heller.
Jag har inte installerat mer än en grunka. När jag kompletterar med fler för att få ett meshnät är det främst för att få bättre yttäckning. Huset består av en L-vinkel och den långa delen av L-et är 25 meter långt. Jag behöver bättre täckning för båda ändarna av L-et. Dålig täckning påverkar hastigheten.

Jag har funderat på att dra sladd för backhaul, men det är rätt bökigt att dra sladd i ett hus som inte är förberett för det.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
det är rätt bökigt att dra sladd i ett hus som inte är förberett för det.
Via ”utsidan” kan ibland vara en lösning. Om det är en möjlighet för dig vet jag naturligtvis inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jo, det går ju, men jag är skeptisk till att göra genomföringar i ytterväggarna. Huset är från början en gammal timmerstuga så de flesta av ytterväggarna är nästan en halvmeter tjocka.

Ett annat alternativ är att dra kablarna på vinden, men det medför andra problem. Det blir nog backhaul via WiFi till att börja med. Sen får vi se hur det går. Ingen i det här huset spelar shoot-em-ups så vi har inga extrema prestandakrav.

Särskilt som vi tills i våras har använt ADSL, utom de två senaste åren då vi hade en lite småskakig mobilnätförbindelse via fast antenn på husfasaden eftersom kopparnätet stängdes av. :)

Fast med drygt 700 Mbps upload kan vi ha minst ett dussin webbkameror som laddar upp 4K-video, räknade en bekant ut åt mig. :)
 
Redigerat:
P
C cpalm skrev:
Samtidigt som även en hel del legitim business har klara kopplingar till kriminella grupper.
Näää? Inte skulle väl en svensk storbank tvätta pengar åt ryska oligarker?
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Tycker det påminner om när man säljer piratkopierade produkter, ingen skillnad. Betala för ett original och gör sedan kopior som kunderna köper till lägre pris, är det ok bara för att original är för "dyrt", nej
Helt utan moraliska eller juridiska aspekter så är det ändå skillnad på upphovsrätt och äganderätt. Det är olika fenomen.
 
P pmd skrev:
Näää? Inte skulle väl en svensk storbank tvätta pengar åt ryska oligarker?
Usch nä det är bara sådana där otäcka småsparare :p
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Illegala IPTV-tjänster ses som ett växande hot mot tv-branschen.

Du kan läsa artikeln här: TV-branschen säger att illegal IPTV hotar svenska produktioner
Det som mest hotar svenska produktioner är ju att Visplay betalat då mycket för sportlek att alla svenska hushåll skulle behöva betala i snitt 800 kr/månad för att de skulle gå runt.

Låt folk leka i lugn och ro utan att nån tittar på dem så ska nog svensk produktion fortsätta ske

Ps. Tittar ens nån under 30 på sån där sportlek längre? Nuförtiden är det väl sportarna som är töntarna och de coola kidsen kör Fortnite Ds
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Är det någon i tråden som använder illegal IPTV? I så fall undrar jag vilket mervärde (förutom ekonomiskt) det medför?
 
sysmali sysmali skrev:
Är det någon i tråden som använder illegal IPTV? I så fall undrar jag vilket mervärde (förutom ekonomiskt) det medför?
Har inte priattv. Men, det har väl redan besvarats? kanaler som normalt inte hittas hos vanliga opreatörer.

Men framförallt gissar jag det är ekonomiska skäl.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Är det någon i tråden som använder illegal IPTV? I så fall undrar jag vilket mervärde (förutom ekonomiskt) det medför?
Nej, moraliska att inte försörja kriminella. Ja jag vet att jag skrev att avsluta kommentera.😉
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
sysmali
J JohanLun skrev:
Har inte priattv. Men, det har väl redan besvarats? kanaler som normalt inte hittas hos vanliga opreatörer.

Men framförallt gissar jag det är ekonomiska skäl.
Jag är nyfiken om det är livesport eller serier/filmer man generellt är ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.