Blir ju högre påfrestning på materialet i en luft/vatten då den ska avfrosta större delen av året.
 
Hej,

Mr Dizzys räkne exempel känns extremt bra.
Kunde inte formulerat mig bättre 👍

Kort sagt: Finns det berg?
Och du har den ekonomiska möjligheten, då SKA DU HA BERGVÄRME!
Alt jordslinga.

Finns det inte berg inom rimligt avstånd eller möjlighet att lägga jordslinga.
Då är en bra luft/vatten det näst bästa. En lagom stor Panasonic löser det mesta.

Mvh Robin
 
  • Gilla
peter chroscielewski och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Beror på några olika faktorer
Vad har ni något idag? Ved/pellets/olje-panna?
Har ni AckTank då?
Är era element av låg/mellan eller hög-temperaturs typ?
Ska ni värma något mer än huset, tex pool?
Vill ni ha fri-kyla?
Bor ni ett "köldhål" i området?

Generellt sett så har jag för mig att bergvärme är ca 50%-100% dyrare än LuftVatten och med dagens LuftVatten VPs så har man bra COP även på vintern och det ska ganska mycket till för att bergvärme ska löna sig.
En av faktorerna som gör att bergvärme lönar sig är var i Sverige man bor.
Gävle och norrut ... ta berg(el jord)värme.
Uppsala/stockholm ... hugget som stucket
Norrköping och söderut ... skulle säga LuftVatten

Föredelen med bergvärme är att COP inte sjunker mycket på vintern utan ligger king 4.5±0.5 året runt.
LuftVatten varierar COP med Utetemperaturen och ligger mellan ca 3.0 (vid -15C) till 8.0 (vid 25C)

Litet räkneexempel
LuftVatten: 150tusen
Bergvärme: 250tusen
skilland 100tusen kr
vid 15tusen kWh förbrukning med luftvatten får man ca 11500 kWh med bergvärme (15000*3.5/4.5 )
dvs 3500kWh skillnad. säg 2.5r / kWh -> ca 9000kr
100tusen / 9 tusen -> ca 11 år
dvs efter 11 år har den dyrare bergvärmen betalat sig i jämförelse med luftvatten.

MEN detta var ett tillrättalagt räkneexempel och verkligheten är inte så lätt.

Har man ett högtemperatur system (dvs högtemperatur element) så kan man inte få bergvärme att fungera alls med mindre än att man byter alla element.
Med LuftVatten kan man med VISSA (ej alla) system slippa byta elementen mot lite kortare livstid på värmpumpen (som måste jobba hårdare och därmed inte håller lika länge som om man bytt elementen)
(notera att jag inte räknat med kostnaden att byta element i exemplet ovan)

Vill man som jag , värma sin pool på sommaren med hjälp av husets VP och en poolvärmeväxlare och bor i Uppsala och söderut så är LuftVatten att föredra.
Detta då man dels får bättre COP än med bergvärme och dels inte kyler ned borrhålet på sommaren så det inte fungerar optimalt under vintern

Att tänka på med bergvärme är att ha djupa borrhål så att framtidens bergvärmepumpar förhoppningsvis kan återanvända samma borrhål (och då den VPn ska bytas få ned kostnaden)
Många som har de tidiga bergvärmepumparna har 100-120 kasnke 140m borrhål idag och många av dagens nya bergvärmepumpar behöver 180m eller mer.
Varför skulle luft/vatten klara att värma med element för 60/80 men inte bergvärme?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jag satt i samma sits för ca ett år sedan,

Efter att räknat fram och tillbaka så kom jag fram till att bergvärmepumpen blir betydligt dyrare under sin livslängd än luftvattenpumpen pga inköp och investering av borrhålet. För mellanskillnaden fick jag utrymme att bygga en solcellsanläggning som täcker merparten av elbehovet för hela min fastighet, dvs driftskostnaden idag blir i princip noll, och då har jag investerat vad en motsvarande bergvärmepumpsanläggning skulle kosta
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Beror på några olika faktorer
Vad har ni något idag? Ved/pellets/olje-panna?
Har ni AckTank då?
Är era element av låg/mellan eller hög-temperaturs typ?
Ska ni värma något mer än huset, tex pool?
Vill ni ha fri-kyla?
Bor ni ett "köldhål" i området?

Generellt sett så har jag för mig att bergvärme är ca 50%-100% dyrare än LuftVatten och med dagens LuftVatten VPs så har man bra COP även på vintern och det ska ganska mycket till för att bergvärme ska löna sig.
En av faktorerna som gör att bergvärme lönar sig är var i Sverige man bor.
Gävle och norrut ... ta berg(el jord)värme.
Uppsala/stockholm ... hugget som stucket
Norrköping och söderut ... skulle säga LuftVatten

Föredelen med bergvärme är att COP inte sjunker mycket på vintern utan ligger king 4.5±0.5 året runt.
LuftVatten varierar COP med Utetemperaturen och ligger mellan ca 3.0 (vid -15C) till 8.0 (vid 25C)

Litet räkneexempel
LuftVatten: 150tusen
Bergvärme: 250tusen
skilland 100tusen kr
vid 15tusen kWh förbrukning med luftvatten får man ca 11500 kWh med bergvärme (15000*3.5/4.5 )
dvs 3500kWh skillnad. säg 2.5r / kWh -> ca 9000kr
100tusen / 9 tusen -> ca 11 år
dvs efter 11 år har den dyrare bergvärmen betalat sig i jämförelse med luftvatten.

MEN detta var ett tillrättalagt räkneexempel och verkligheten är inte så lätt.

Har man ett högtemperatur system (dvs högtemperatur element) så kan man inte få bergvärme att fungera alls med mindre än att man byter alla element.
Med LuftVatten kan man med VISSA (ej alla) system slippa byta elementen mot lite kortare livstid på värmpumpen (som måste jobba hårdare och därmed inte håller lika länge som om man bytt elementen)
(notera att jag inte räknat med kostnaden att byta element i exemplet ovan)

Vill man som jag , värma sin pool på sommaren med hjälp av husets VP och en poolvärmeväxlare och bor i Uppsala och söderut så är LuftVatten att föredra.
Detta då man dels får bättre COP än med bergvärme och dels inte kyler ned borrhålet på sommaren så det inte fungerar optimalt under vintern

Att tänka på med bergvärme är att ha djupa borrhål så att framtidens bergvärmepumpar förhoppningsvis kan återanvända samma borrhål (och då den VPn ska bytas få ned kostnaden)
Många som har de tidiga bergvärmepumparna har 100-120 kasnke 140m borrhål idag och många av dagens nya bergvärmepumpar behöver 180m eller mer.
Bergvärmepump är generellt mer energieffektiv men passar mindre bra om marken består av poröst material, sand, jord, grus mm som behöver kostnadskrävande foder i borrhålet.
LVP fungerar utmärkt som alternativ, dock med lägre effektivitet men även lägre installationskostnad. Jag har praktisk erfarenhet av båda, totalekonomiskt ingen stor skillnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det är 0 tveksamhet att ett givet hus med en given inomhustemp med luftvatten vp, har ett ökat behov av el-effekt jämfört med samma hus med bergvärmepump vid minus 15c ute.
Blandar du inte ihop effekt och energi?
 
E Emanuel01 skrev:
Blir ju högre påfrestning på materialet i en luft/vatten då den ska avfrosta större delen av året.
Avfrosta bestäms av luftfuktigheten.
Vilken material påfrestning är det du tänker på?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Varför skulle luft/vatten klara att värma med element för 60/80 men inte bergvärme?
Självklart kan båda typerna fungera ihop med radiatorvärme.
Bergvärme ger något högre temperatur ut i värmesystemet och LVP har kanske något lägre uttemperatur, speciellt vintertid, men det går lätt att kompensera med större radiatoryta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
D Dilato skrev:
Blandar du inte ihop effekt och energi?
Nej
 
D Dilato skrev:
Avfrosta bestäms av luftfuktigheten.
Vilken material påfrestning är det du tänker på?
Förångaren kan gå från -25 till + 40 på någon minut vid avfrostning vid kallt väder.
 
B BSOD skrev:
Nej
Så en värmepump drar mer effekt ju kallare det är ute?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B
D Dilato skrev:
Så en värmepump drar mer effekt ju kallare det är ute?
beror ju på om det är en luft/vatten, eller bergvärmepump. cop för en luftvatten-VP försämras vid sjunkande utomhustemp.

Behovet av värme ökar samtidigt. Är du med?
 
B BSOD skrev:
beror ju på om det är en luft/vatten, eller bergvärmepump. cop för en luftvatten-VP försämras vid sjunkande utomhustemp.

Behovet av värme ökar samtidigt. Är du med?
Effekten pumpen drar är i princip konstant oavsett COP, kompressorn drar vad den drar när den kör.

Den drar inte mer ström (Ampere) bara för att det är kallt ute.

Den drar mer energi (effekt *tid) eftersom den går längre tid men inte mer effekt.

Effekt och energi är olika saker, det var därför jag frågade om du blandat ihop begreppen.
 
B
D Dilato skrev:
Effekten pumpen drar är i princip konstant oavsett COP, kompressorn drar vad den drar när den kör.
Den drar inte mer ström (Ampere) bara för att det är kallt ute.

Den drar mer energi (effekt *tid) eftersom den går längre tid men inte mer effekt.

Effekt och energi är olika saker, det var därför jag frågade om du blandat ihop begreppen.
Jag tar ett exempel till
Diagram över värmekapacitet och insatt effekt för en värmepump vid olika utomhustemperaturer mellan -15°C och 9°C, med konstant inomhustemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det framgår tydligt att effektbehovet ökar med sjunkade utomhustemp, även om värmebehovet är konstant. Även framtemp konstant i exemplet. Exempel med inverter och därför går kompressorn kontinuerligt om man inte kör någon elprisoptimering. Dvs bättre cop ger direkt ett lägre effektbehov. Är du med?

Fallet med on/off blir lite annorlunda, men man kommer inte ifrån att sambandet mellan värmebehov, cop och el-effektbehov finns. Eller hur?

Om man har t.ex. 100kWh energibehov en vinterdag, har en 6kW bvp kör den i 16h, får med en cop 4, 1.5kW el-effektbehov, och 25kWh energibehov den dagen. Fortfarande med?

En LVVP som är dimensionerad lika (6kW), med cop 3 pga lite kallare väder t.ex. går fortfarande 16h/dygn, men får ett el-effektbehov på 2kW, och ca 33kWh energi.

Om man jämför fallet med en LVVP med inverter eller en lite mindre modell av LVVP jämfört med on-off bvp, så skulle ju en LVVP med 24h driffttid, producera runt 4.1kW värme kontinuerligt (för att nå 100kWh på en dag). Med en cop på 3, så landar man på bara 1.4kW effektbehov. Men det är en äpple och päron jämförelse, eftersom frågan ursprungligen handlade om bergvärme eller LVVP hade lägst behov av effekt.

Får man lägre cop så får man garanterat ett högre effektbehov i huset vid ihållande stakt kyla om man väljer LVVP, jämfört med bergvärme. Är du med?
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Ok, jag håller med att en varvtalsstyrd kompressor kan dra olika mycket ström vid olika varvtal men det finns en maxeffekt den inte kan överskrida även om det blir -50.
Men jag fattar inte varför effektbehovet ökar när utgående vattentemperatur är konstant om det inte är så att elpatron kopplas in.


Kör den långsamt måste den köra längre tid för att nå samma måltemperatur, eller hur?

Min on-off Thermia Atria drar exakt lika mycket effekt oavsett utetemperatur.

Dess effektbehov påverkas noll av COP.

En annan fråga:
Hur påverkar borrhålets relativt låga temperatur cop värdet på vår/sommar/höst vid varmvatten produktion?
Alltså borrhålet håller kanske 5 grader för bvvp, uteluften 25 för LVVP, där försvinner väl en del fördel?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.