S sjoelund skrev:
Mesh gör nätverket långsammare - inte snabbare. Det du får är bättre täckning. Men du sa grunkan singular och bara 1 WiFi-enhet bildar ju inte mesh heller.
Beror på systemet, vissa har separata kanaler "backhaul" för trafik mellan AP och det ger bättre prestanda.
Tp M9 som jag använder kör med det.
Ger tillräckligt bra med x00Mbit/s i nätet hemma. Och kör du 100-250 Mbit/s anslutning fungerar det utmärkt.
 
A AndersS skrev:
vissa har separata kanaler "backhaul" för trafik mellan AP och det ger bättre prestanda.
Du har fortfarande att WiFi enheten måste applicera diverse algorithmer på paketet, modulera det, applicera mer algorithmer, kränga ut det genom RF delen och sedan tvärtom på mottagande sidan. Trådat och optiskt springer rundor runt radiolänkar.

För att latsurfa med laptop eller "telefon" i soffa och i trädgården är det däremot jättebra.
 
C
A AndersS skrev:
Så tänker man lite längre är det inte bara Viaplay som påverkas av vår moral som den stora massan av "mainstream" anser vara ok att utföra bedrägeri
Visst är det så. Är dock inte så säker på att det är så enkelt som branschen och media gärna vill göra gällande att dessa tjänster uteslutande drivs av multikriminella maffiagäng. Det kanske inte ens är olagligt i den jurisdiktion de befinner sig i. Samtidigt som även en hel del legitim business har klara kopplingar till kriminella grupper. Helt klart något som är värt en djupare belysning.

Men försöker inte försvara nåt här, utan bara resonera kring de faktorer som gör att folk väljer dessa alternativ.
 
A AndersS skrev:
Beror på systemet, vissa har separata kanaler "backhaul" för trafik mellan AP och det ger bättre prestanda.
Tp M9 som jag använder kör med det.
Ger tillräckligt bra med x00Mbit/s i nätet hemma. Och kör du 100-250 Mbit/s anslutning fungerar det utmärkt.
Fast det gör ju inte WiFi snabbare för t.ex. TVn. En AP med trådad förbindelse till routern kommer ju att gå snabbare och med mindre latens.
 
Men de flesta vet ju att de köper något som inte är legalt borde inte det räcka för att tänka tanken om att de tillhandahålls utifrån någon kriminell verksamhet och avstå. Jo, jag vet att moralen många gånger inte vill se sanningen.😉
Köpa något som stulet är lätt att förstå, ser ingen skillnad på piratTV.
 
C
A AndersS skrev:
Köpa något som stulet är lätt att förstå, ser ingen skillnad på piratTV.
Väl medveten om att många inte förstår skillnaden är det dock en ganska avsevärd väsensskillnad mellan att kopiera något och att stjäla något.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Du har fortfarande att WiFi enheten måste applicera diverse algorithmer på paketet, modulera det, applicera mer algorithmer, kränga ut det genom RF delen och sedan tvärtom på mottagande sidan. Trådat och optiskt springer rundor runt radiolänkar.

För att latsurfa med laptop eller "telefon" i soffa och i trädgården är det däremot jättebra.
Vill påstå att det räcker för de flesta även med IPTV/ streamat.
De där det blir problem får tråda.
Jo, jag vet om skillnaderna men ser det idag utifrån praktisk funktionalitet och i praktiken tillräckligt bra.😉 Det djupare tekniska har jag idag släppt.
 
C cpalm skrev:
Väl medveten om att många inte förstår skillnaden är det dock en ganska avsevärd väsensskillnad mellan att kopiera något och att stjäla något.
Tycker det påminner om när man säljer piratkopierade produkter, ingen skillnad. Betala för ett original och gör sedan kopior som kunderna köper till lägre pris, är det ok bara för att original är för "dyrt", nej
Men jag släpper det nu, min moraliska nivå är tydlig och finns mer att orda
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tycker det påminner om när man säljer piratkopierade produkter, ingen skillnad. Betala för ett original och gör sedan kopior som kunderna köper till lägre pris, är det ok bara för att original är för "dyrt", nej
Men jag släpper det nu, min moraliska nivå är tydlig och finns mer att orda
Det finns piratkopior och kopior. Är det patenterad eller skyddat så är det piratkopior. Men det finns ju ofta helt lagliga kompatibla kopior. Till exempel filter till fläkten hemma. Eller högtalare till bilen. Så det gör det ibland svårt att som konsument veta vad som är ok och inte.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men de flesta vet ju att de köper något som inte är legalt borde inte det räcka för att tänka tanken om att de tillhandahålls utifrån någon kriminell verksamhet och avstå.
Då får du avstå från skatten för där har det minsann sponsrats både det ena och det andra som får andra verksamheter att framstå som söndagsgossar.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
När innehållsleverantören slutar uppdatera sin programvara sitter man med skägget i brevlådan.
Ni som använder smarta funktioner i smarta TV, vad använder ni och varför?

Själv kör jag streamingtjänsternas egna appar i telefon eller platta och streamar med Chromecast. Missar jag något användbart?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Har Samsung Tv och alla appar är installerade på TVen så det går mycket enklare och snabbare än via något..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ni som använder smarta funktioner i smarta TV, vad använder ni och varför?

Själv kör jag streamingtjänsternas egna appar i telefon eller platta och streamar med Chromecast. Missar jag något användbart?
Jag använder inte Smart TV, utan en Nvidia Shield TV Pro och Chromecast with Google TV. Det är bra att hela familjen inklusive barn kan komma åt apparna. Nvidias upscaling är riktigt bra för de som streamar i låg kvalitet (SVT, Max 1080p); bättre än LGs inbyggda AI upscaling. Det är också skönt att kunna ha barnprofiler med tidsbegränsning.

Skönt att bara behöva en fjärrkontroll. Man får även ett interface med "nästa episod / fortsätt titta" för alla appar man har installerade. Det är ett ganska stort steg upp från Chromecast på telefonen om man tittar mer än någon gång i veckan. Det kommer då även upp förslag på nya episoder av serier du tittar på.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag använder inte Smart TV, utan en Nvidia Shield TV Pro och Chromecast with Google TV. Det är bra att hela familjen inklusive barn kan komma åt apparna. Nvidias upscaling är riktigt bra för de som streamar i låg kvalitet (SVT, Max 1080p); bättre än LGs inbyggda AI upscaling. Det är också skönt att kunna ha barnprofiler med tidsbegränsning.
Kör du smarta hem funktioner också på shielden? klart kraftfull pjäs.

https://www.inet.se/produkt/6203321/nvidia-shield-tv-pro
 
P paralun skrev:
Kör du smarta hem funktioner också på shielden? klart kraftfull pjäs.

[länk]
Fungerar det att koppla in Ethernet till USB adapter i dess USB port?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.