F
spikplanka spikplanka skrev:
Testas redan sedan iaf några månader tillbaks. Det är på ingående. Blir debitering per maximalt nyttjad kW överföring/månad.

Publika elnät är på väg att bli en riktigt dyr sak.

För de som bor i SE1 kanske man bör snegla på vedeldning och stirlingmotor?
Lite sol, mycket skog och gott om plats.
Nu har ju jag effekttariff sen ca 3 år så exakt vad är det du vill säga? Det är ytterst lämpligt med solceller och batteri om man har effekttariff, speciellt om man har elbil. Ett batteri kan dock vara besvärligt att räkna hem, samma sak med solceller i dag men något lättare än batteri.
 
F fsn skrev:
Då kan du tex skriva att du ”håller med om” eller nåt liknande. Du inte bara citerar utan inleder varje inlägg med ”hej <användarnamn> vilket är ett direkt svar till den personen. Att då direkt upprepa exakt vad som tidigare skrivits är inget annat än en patetisk härskarteknik och inte acceptabelt. Synpunkter om framtiden, som dina utsvävningar, helt utan politisk förankring om effekttariff som är mer eller mindre kvalificerade gissningar och spekulationer är rätt ointressant för mig då jag redan har solceller och inte har för avsikt att montera ner dom. Du är en tekniker, vet säkert jättemycket om elnätet men verkar glömma att politiker i stor utsträckning är idioter, det råder alltså inte alltid sunt förnuft.
Hej fsn

Oberoende vad politiker och övriga beslutsfattare har för åsikter och vad de sedan beslutar om så råder fysikens lagar, och får sista ordet.

Därför så väljer jag teknisk (fysikalisk) förankring och undviker en ”politisk förankring” eftersom jag vet vad som får sista ordet.

Du får kalla det ”mer eller mindre kvalificerade gissningar och spekulationer” om du vill, det ändrar inte att fysikens lagar gäller.

Jag har visserligen ”bara” arbetat med elkraft i drygt 50 år men ändå redan flera gånger sett hur det stämmer.

Däremot så tar det ofta tid innan verkligheten hinner upp de dåligt fysikaliskt förankrade politiska besluten, men till slut så går det ditåt.

Det jag länkade gällande ”Tyska experter varnar för strömavbrott – klarar inte mer solceller” är ett exempel på detta.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Oberoende vad politiker och övriga beslutsfattare har för åsikter och vad de sedan beslutar om så råder fysikens lagar, och får sista ordet.

Därför så väljer jag teknisk (fysikalisk) förankring och undviker en ”politisk förankring” eftersom jag vet vad som får sista ordet.

Du får kalla det ”mer eller mindre kvalificerade gissningar och spekulationer” om du vill, det ändrar inte att fysikens lagar gäller.

Jag har visserligen ”bara” arbetat med elkraft i drygt 50 år men ändå redan flera gånger sett hur det stämmer.

Däremot så tar det ofta tid innan verkligheten hinner upp de dåligt fysikaliskt förankrade politiska besluten, men till slut så går det ditåt.

Det jag länkade gällande ”Tyska experter varnar för strömavbrott – klarar inte mer solceller” är ett exempel på detta.
Ser du några direkta likheter i Tysk och Svensk energimix när det kommer till solceller?
 
F fsn skrev:
Nu har ju jag effekttariff sen ca 3 år så exakt vad är det du vill säga?
För de som missat effekttariff så är det något som kommer eller som elbolagen överväger som ett minimum.
 
F
spikplanka spikplanka skrev:
För de som missat effekttariff så är det något som kommer eller som elbolagen överväger som ett minimum.
Det är inget dom överväger, det är ett mandatory faktum för alla senast 2027 eller 2026.
 
F fsn skrev:
Ser du några direkta likheter i Tysk och Svensk energimix när det kommer till solceller?
Hej fsn

Det har jag nog inte påstått, utan den fysikaliska problematiken jag lyfter är att vi får (har) ett effektöverslott (en fysikalisk realitet), under vissa tider, om många t.ex. satsar samtidigt på solceller.

Ett effektöverslott är i elnätet en problematik som bland annat Svenska Kraftnät brottas med. En tydlig likhet med Tyskland som kommit längre in i problematiken.

Det ger dessutom en omvänd effektriktning till/från villan (en fysikalisk realitet) som våra elnät som sedan mer än 50, år inte är byggda för.

Det blir då en ökad spänningsvariation (en fysikalisk realitet) som är/blir kostsam att åtgärda, men skall enligt Energimarknadsinspektionen (och EU) bekostas av de som orsakat kostnaderna.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Det har jag nog inte påstått, utan den fysikaliska problematiken jag lyfter är att vi får (har) ett effektöverslott (en fysikalisk realitet), under vissa tider, om många t.ex. satsar samtidigt på solceller.

Ett effektöverslott är i elnätet en problematik som bland annat Svenska Kraftnät brottas med. En tydlig likhet med Tyskland som kommit längre in i problematiken.

Det ger dessutom en omvänd effektriktning till/från villan (en fysikalisk realitet) som våra elnät som sedan mer än 50, år inte är byggda för.

Det blir då en ökad spänningsvariation (en fysikalisk realitet) som är/blir kostsam att åtgärda, men skall enligt Energimarknadsinspektionen (och EU) bekostas av de som orsakat kostnaderna.
jag är medveten om det. Men bara för sakens ordning, vänligen redogör för hur energimixen i Sverige ser ut jämfört med i Tyskland en solig dag i Maj.
 
Hej fsn

Jag var på en forskarkonferens i Portugal någon vecka efter det att Tyskland förklarat att man skulle stänga kärnkraften. Ett par forskare erbjöd oss alla till en extra föreläsning gällande problematiken med bland annat alla de kraftledningar som behövdes för att förflytta elenergin till där elanvändningen var belägen när kärnkraften avvecklades.

De förutspådde stora bekymmer, protester och höga kostnader.

Om du behöver en bild över Tysklands elmix 2023 så hittar du den bland annat som bild 3 i artikeln här; ”Tysk energipolitik kan sänka svensk industri – ”Driver klimatarbetet mot stupet””
https://www.tn.se/naringsliv/36280/...nsk-industri-driver-klimatarbetet-mot-stupet/

Den svenska energimixen hittar du bland annat härunder rubriken ”Kraftslagens andel av elproduktionen 2023”;
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2024/minskad-elanvandning-och-elproduktion-under-2023/

Det du specifikt vill lyfta fram i en jämförelse med Sverige, för de som följer tråden och är intresserade, kan du sedan själv göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då är jag unik menar du?
Det tror jag inte ett ögonblick på. Jag tror att många helt enkelt inte vill ha solpaneler av en eller flera anledningar. Precis som jag.

Jag föredrar att få ner driftskostnaderna framför sådana projekt.

Sanningen är ju att det är helt orimliga återbetalningstider för alla. Ovanpå det är det risker inbyggda som kan förlänga dom ytterligare.
Ja du är unik. Du har din situation och ditt användarfall. Du kan inte extrapolera det på andra. Förutsättningarna är många och olika.

Mina egna paneler har dragit in 68% av sin kostnad sedan de togs i drift februari 2022. Jo, jag räknade på det innan beställning men avskrivningen går fortare än jag räknat med.

Att i stället tilläggsisolera huset för att få ner elförbrukningen till samma kostnad finns inte på kartan. Det skulle bli mycket dyrare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Ja du är unik. Du har din situation och ditt användarfall. Du kan inte extrapolera det på andra. Förutsättningarna är många och olika.

Mina egna paneler har dragit in 68% av sin kostnad sedan de togs i drift februari 2022. Jo, jag räknade på det innan beställning men avskrivningen går fortare än jag räknat med.

Att i stället tilläggsisolera huset för att få ner elförbrukningen till samma kostnad finns inte på kartan. Det skulle bli mycket dyrare.
Mina 20 kkr för en luftvärmepump betalade sig på ganska exakt ett år. Installerad i januari -22. Det var en ännu bättre investering i så fall.

Prisoptimerad elbilsladdning är också väldigt lönsamt. Vi har två laddbilar.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Mina 20 kkr för en luftvärmepump betalade sig på ganska exakt ett år. Installerad i januari -22. Det var en ännu bättre investering i så fall.

Prisoptimerad elbilsladdning är också väldigt lönsamt. Vi har två laddbilar.
Tror du elbilsladdning är mer eller mindre optimalt om man även har solpaneler och rätt förutsättningar för det?
 
F fsn skrev:
Tror du elbilsladdning är mer eller mindre optimalt om man även har solpaneler och rätt förutsättningar för det?
Nu pratade jag om "low hanging fruit", enklare lösningar att spara pengar än att skaffa paneler.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Nu pratade jag om "low hanging fruit", enklare lösningar att spara pengar än att skaffa paneler.
Då är rätt laddbox i kombination mer rätt elhandelsbolag en hit.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu pratade jag om "low hanging fruit", enklare lösningar att spara pengar än att skaffa paneler.
Min första LVP återbetalade sig på 7 år. När den var 16 år fick den bytas. Den nya betalar sig på 5 år. LVP nr 2 ser ut att betala sig på 6-8 år. Insats till öppna spisen är svårt att räkna på. Beror mycket på hur mycket man eldar. Men en vild kalkyl landar på typ 30 år. Nu hamnar den i stället på myskontot. Då blev återbetalningen bara några timar :)
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Min första LVP återbetalade sig på 7 år. När den var 16 år fick den bytas. Den nya betalar sig på 5 år.
Varför minskade återbetalningstiden från 7 år till 5 år?
Tänkte om det vart infrastrukturen som vart på plats redan eller något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.