Status
Tråden går ej att kommentera.
Ja. Besiktningsmannen ska besiktiga innan skivor så jag kollar då. Det jag tror hände var att vi avtalat cc45 (o plyfa & gips). Men det gamla avståndet var cc60 så de började diskutera ÄTA för att göra om i den bärande konstruktionen. Varvid jag sade att cc30 funkar säkert??
 
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Besiktningsmannen ska besiktiga innan skivor så jag kollar då.
Om du vill ha ditt badrum klart någon gång är det väl bättre att fråga genast och om svaret är nej så meddela företaget genast så att de kan göra rätt innan de har gjort ändå mer fel.
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Ja. Besiktningsmannen ska besiktiga innan skivor så jag kollar då. Det jag tror hände var att vi avtalat cc45 (o plyfa & gips). Men det gamla avståndet var cc60 så de började diskutera ÄTA för att göra om i den bärande konstruktionen. Varvid jag sade att cc30 funkar säkert??
Högst förväntat att det i ett badrum som är minst 20 år gammalt att det är reglat cc 60, borde inte vara något tillägg för att det behövs mer reglar.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Som sagt fullständigt meningslösa om man kör 15mm plywood och 13mm gips.
Bara ivägen för vvs och el.
 
  • Gilla
Aajnor och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vill ha ditt badrum klart någon gång är det väl bättre att fråga genast och om svaret är nej så meddela företaget genast så att de kan göra rätt innan de har gjort ändå mer fel.
Sant, lika bra!
 
Sorry men emellanåt känns det verkligen som du gör en höna av en fjäder TS. 😢

Det finns dokumenterat på åtskilliga ställen att det är fullständigt fackmässigt med cc600 om man kör med 15mm plywood och 13mm gips på våtrumsväggar som ska beklädas med kakel.

Varför då hänga upp sig på att det står 450cc i ert avtal istället för och inse att det troligtvis är så att det skrivits av bara farten som jag nämnt tidigare eftersom man idag jobbar mest med 900 skivor.
Det blir ju tillräckligt bra och fackmässigt utan att sitta reglar på vare sig 300 eller 450cc. 🙃
 
  • Gilla
Aajnor och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Sorry men emellanåt känns det verkligen som du gör en höna av en fjäder TS. 😢

Det finns dokumenterat på åtskilliga ställen att det är fullständigt fackmässigt med cc600 om man kör med 15mm plywood och 13mm gips på våtrumsväggar som ska beklädas med kakel.

Varför då hänga upp sig på att det står 450cc i ert avtal istället för och inse att det troligtvis är så att det skrivits av bara farten som jag nämnt tidigare eftersom man idag jobbar mest med 900 skivor.
Det blir ju tillräckligt bra och fackmässigt utan att sitta reglar på vare sig 300 eller 450cc. 🙃
Har du referens? För min egen kunskap. Vi har avtalat en sk våtrums vägg. Enligt bild.
 
  • Diagram av våtrumsvägg från 2012. Lager inkluderar bland annat konstruktionsplywood, träregel, skivor enligt GVK/BKR och kakel. Visar skivskarv och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...och den är baserad på framförallt nyproduktion och att man idag kör med 900 skivor men 600cc är fortfarande tillräckligt.
Kan inte leta upp referens i nuläget.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Enligt besiktningsman så ja, har man avtalat en säker vatten vägg ska den ha minst cc45 (30 är ok), och 70mm reglar. Jag behöver steppa upp lite och kolla påpeka. Får nog bli en lite jobbigare kund nu…😂
 
Redigerat:
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
...och den är baserad på framförallt nyproduktion och att man idag kör med 900 skivor men 600cc är fortfarande tillräckligt.
Kan inte leta upp referens i nuläget.
Kanske inte gäller om man specifikt avtalat en konstruktion?
 
Redigerat:
Det du visar på bild är ingen 70-regel utan möjligen en 70-bräda. Så vill du ha reglar enligt avtal så får de ändra...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
R roli skrev:
Det du visar på bild är ingen 70-regel utan möjligen en 70-bräda. Så vill du ha reglar enligt avtal så får de ändra...
Japp 🤗👍…vet inte definition av bräda, men klenare än en normal väggregel tyckte jag.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Högst förväntat att det i ett badrum som är minst 20 år gammalt att det är reglat cc 60, borde inte vara något tillägg för att det behövs mer reglar.
Du har nog rätt i det men jag är i alla fall inte särskilt förvånad över att entreprenören pratar ÄTA igen. Det funkade förra gången och jag misstänker att det blir inte sista de försöker med.

Jag tycker du behöver stå på dig också TS. Birgit är påläst så i det här fallet hade jag sagt till entreprenören att detta måste kunnat förutses!
 
Globetrot Globetrot skrev:
Nu reglar de cc30 efter info från besiktningsman. Men de reglar med tunna, kanske ok? Vi har vara slevar avstånd i avtalet.
Reglarna ser lite klena ut.
 
  • Haha
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Sorry men emellanåt känns det verkligen som du gör en höna av en fjäder TS. 😢

Det finns dokumenterat på åtskilliga ställen att det är fullständigt fackmässigt med cc600 om man kör med 15mm plywood och 13mm gips på våtrumsväggar som ska beklädas med kakel.

Varför då hänga upp sig på att det står 450cc i ert avtal istället för och inse att det troligtvis är så att det skrivits av bara farten som jag nämnt tidigare eftersom man idag jobbar mest med 900 skivor.
Det blir ju tillräckligt bra och fackmässigt utan att sitta reglar på vare sig 300 eller 450cc. 🙃
Jag kommer inte ihåg och ”orkar” inte kolla upp men är det inte olika cc beroende på om man ska ha kakel eller klinker och hur stora plattorna är i det sistnämnda fallet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.