N naikon skrev:
Uppdatering ang Golfen på föregående sida. Negativa är att den har en del rost vid bakre tröskel och länkarm, se bilder. Positivt är att baklucka och dörrar är typ rostfria, och golvet verkar helt.

Är detta ett projekt att ta sig an kommer jag behöva lära mig svetsa och bli plåtslagare (har aldrig rört en svets).
Vad tycker ni?
Kolla upp vad som finns att köpa i form av ekonomiplåt, att byta plåtarna löser du nog om du är normalt händig...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Svetsning är säkert ett måste oavsett om ekonomiplåt finns, den är avsedd för att svetsas in för det mesta. Jag skulle aldrig tänka på att börja med rost utan en svets.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Uppdatering ang Golfen på föregående sida. Negativa är att den har en del rost vid bakre tröskel och länkarm, se bilder. Positivt är att baklucka och dörrar är typ rostfria, och golvet verkar helt.

Är detta ett projekt att ta sig an kommer jag behöva lära mig svetsa och bli plåtslagare (har aldrig rört en svets).
Vad tycker ni?
Glöm det vraket. Den synliga rosten är lite som toppen på ett isberg. Det blir massor av arbete till väldigt liten nytta, det är fortfarande en Golf även om du lagar all rost. Leta rätt på en bil som har något högre värde när du har renoverat den. Jag tänker på t ex en gammal Porsche 911 eller något kul Amerikanskt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Glöm det vraket. Den synliga rosten är lite som toppen på ett isberg. Det blir massor av arbete till väldigt liten nytta, det är fortfarande en Golf även om du lagar all rost. Leta rätt på en bil som har något högre värde när du har renoverat den. Jag tänker på t ex en gammal Porsche 911 eller något kul Amerikanskt.
Jag skulle säga raka motsatsen, om man har en dröm om att renovera en bil så är det betydligt rimligare att börja med en golf för 2000 spänn, än en Porsche 911 för 200000 spänn. Likaså amerikanskt. Dyrt att köpa delar nuförtiden.

Tysk bil som fanns i stora mängder är ett utmärkt val!

Edit: jag fick kolla, bara för skojs skull.. https://www.blocket.se/annons/14011...VxLQU_pi8SHxKe1FRQ_aem_hO73pgr1y5ABITXfzW_6Mg det där är den billigaste klassiska 911-an på blocket, också lite av ett objekt ... 🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Ja jag skulle inte hänga upp mig på värdet eller dyra bilar, huvudsaken är det är en bil som intresserar en och gör en motiverad att jobba på den.
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är nog inte clipset som avses utan splinesens/axelns härdning. Det vill man inte äventyra, då blir det glappt snabbt.
...
Jo.....???

Det var ju därför jag föreslog att plocka av clipset innan det värms.

/Höghus
 
Redigerat:
Höghus Höghus skrev:
Jo.....???

Det var ju därför jag föreslog att plocka av clipset innan det värms.

/Höghus
Och när man ändå har av clipset, är det bättre att kallbocka det, än att förstöra det med värme:
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kolla upp vad som finns att köpa i form av ekonomiplåt, att byta plåtarna löser du nog om du är normalt händig...
Ah, ekonomiplåt är alltså en plåtdel som är modellanpassad? Det hade ju varit smidigt. Lär kanske inte finnas i Sverige, men lär kanske finnas någon tysk sida? Det är ju en ganska vanlig bil så sätt

DennisCA DennisCA skrev:
Svetsning är säkert ett måste oavsett om ekonomiplåt finns, den är avsedd för att svetsas in för det mesta. Jag skulle aldrig tänka på att börja med rost utan en svets.
Nej så är det nog. Alltså jag tänker om man bara har detta som hobbyprojekt utan att det ska bli utställningsskick. Då borde det väl inte vara så svårt att byta ut lite plåt om man typ punktsvetsar och sen slipar med vinkelslipen? Det krångliga tänker jag mig är att få till plåt till en viss form?
T TommyC skrev:
Glöm det vraket. Den synliga rosten är lite som toppen på ett isberg. Det blir massor av arbete till väldigt liten nytta, det är fortfarande en Golf även om du lagar all rost. Leta rätt på en bil som har något högre värde när du har renoverat den. Jag tänker på t ex en gammal Porsche 911 eller något kul Amerikanskt.
Ja såklart att man kan räkna med mer rost än vad man ser. Men som sagt så verkar karossen ha klarat sig rätt bra, dörrar och baklucka är hela och fina.
Det klart det hade varit roligt att renovera något mer exotiskt och som går upp i värde. Men det som talar för en enkel Golf är att det fortfarande verkar finnas billiga reservdelar att få tag på hos t.ex Autodoc. En ny länkarm såg jag bara kostade 300kr t.ex.
Låt säga att jag får Golfen gratis eller för typ en tusenlapp, då borde jag ändå kunna få igen pengarna rätt lätt ifall det skulle skita sig? Och har jag den i typ 10-20 år så har jag svårt att tänka mig att den skulle gå ner i värde?
Men ja, jag förstår att det inte är någon Porsche
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Vissa delar måste helsvetsas, att helsvetsa bilplåt är dock egentligen att punkta med migsvets, för det mesta. Man punktar tills det är en hel fog.

Sen brinner det genom och blir större hål... Man punktar igen och igen och man måste hålla koll på att inte värma plåten för mycket så det drar sig, vilket det gör. Ja det blir aldrig så enkelt eller snyggt som man tänkte sig.

Två personer på youtube som jag gillar titta på som är experter på att svetsa rost och forma plåt är Fitzees Fabrications och Carter Auto Restyling. De kan fan allt...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Man bör kanske börja med sin första renoveringsbil med något som inte är ett sönderrostat helvete. Sååå lätt att man blir less när det bara är massa rost att laga
 
MultiMan
För mig ser det ut som att det är rejält rostigt där flera plåtar möter varandra och eventuellt bärande delar. Då blir det plötsligt betydligt jobbigare än att bara svetsa igen hål på slät plåt.
 
C
DennisCA DennisCA skrev:
Två personer på youtube som jag gillar titta på som är experter på att svetsa rost och forma plåt är Fitzees Fabrications och Carter Auto Restyling. De kan fan allt...
Ett tips är också Puddins fab shop om man vill följa lite mer jordnära skrotbilsrenoveringsprojekt, som inte är på "utställningsnivå".
 
N naikon skrev:
Hittade en sida som sålde en hel del plåt som inte alls verkade vara så dyrt
T.ex denna funderar jag på om det skulle kunna vara rätt [länk]
[länk]
Antagligen lär du behöva den, jo... Säkert golvplåtar med, etc etc... Första steget är ju att rensa ur den totalt och se vad som behövs..

Men som sagt, är du villig att lägga 10 tusen på en svets, säkert lika mycket till på plåt och har gott om tid så är det ju säkert inget omöjligt objekt..
Ta lite mer bilder så kanske man kan säga något om i vilken ordning det kan göras.. du bör inte kapa ur allt på en gång utan byta en plåt i taget... Så slipper du en sned och vind bil.....
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Uppskattar era inputs. Jo det stämmer nog att man kanske inte ska ge sig på första bästa. Lätt att jag får tunnelseende och vill att det ska fungera. Bara det att jag inte vet hur jag ska hitta andra potentiella objekt utanför Blocket haha. Växer inte direkt skrotbilar på träd här i villaområdet i Göteborg 😀

Här är lite fler bilder:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.