C Carina Ivarsson skrev:
hej fick ni rätt på temperaturen. Vår är inte heller kall.
Hej
Ja, 6 grader har jag fått ner bubbelvattnet till. Mina problem från början var dåligt med bubblor och 12-14 grader vatten.
Det som löste allt var att jag med hjälp av support fick reda på att jag hade en luftficka i kylmaskinen. Jag fick lossa 3 skruvar till taket och ta ur kolsyrepatronen och lufta på säkerhetsventilen som sitter på tanken. Om det var luftningen på säkerhetsventilen eller det faktum att jag tog bort kolsyrepatronen och körde ur en större mängd kolsyrat vatten (puffade mycket luft) som löste mina problem vet jag inte.
Finns en instruktion om hur man luftar på säkerhetsventilen som jag bifogar. (Glöm inte att ta bort kolsyrepatronen)
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
0 000Stefan000 skrev:
Hej
Ja, 6 grader har jag fått ner bubbelvattnet till. Mina problem från början var dåligt med bubblor och 12-14 grader vatten.
Det som löste allt var att jag med hjälp av support fick reda på att jag hade en luftficka i kylmaskinen. Jag fick lossa 3 skruvar till taket och ta ur kolsyrepatronen och lufta på säkerhetsventilen som sitter på tanken. Om det var luftningen på säkerhetsventilen eller det faktum att jag tog bort kolsyrepatronen och körde ur en större mängd kolsyrat vatten (puffade mycket luft) som löste mina problem vet jag inte.
Finns en instruktion om hur man luftar på säkerhetsventilen som jag bifogar. (Glöm inte att ta bort kolsyrepatronen)
Detta är det bästa tips jag läst om på länge, vart hittade du detta???
Jag drog upp min till max kyla för några månader sen, efter som kallt vatten tydligen blir mer kolsyrat, men kände att det inte riktigt blev så kallt som jag förväntade.

Efter att ha spenderat 5 minuter på att lufta grejen så blev det en märkbar skillnad direkt.

Så ni som inte gjort detta, gört!
 
K krill7 skrev:
Detta är det bästa tips jag läst om på länge, vart hittade du detta???
Jag drog upp min till max kyla för några månader sen, efter som kallt vatten tydligen blir mer kolsyrat, men kände att det inte riktigt blev så kallt som jag förväntade.

Efter att ha spenderat 5 minuter på att lufta grejen så blev det en märkbar skillnad direkt.

Så ni som inte gjort detta, gört!
Fantastiskt kul att höra!
Fråga: Luftade du bara säkerhetsventilen eller körde du ut bubbelvatten utan tub eller luftade du på båda sätten?
Jag gjorde båda så jag fick aldrig reda på vad som hjälpte.
Supporten sa direkt att det var luft när jag förklarade allt jag försökt själv.
Jag började med att vrida den blå ringen på filtret till 1 istället för 3 för jag tänkte inte på att man kunde vrida motsols. (Jag trodde den stod på 3)
 
0 000Stefan000 skrev:
Fantastiskt kul att höra!
Fråga: Luftade du bara säkerhetsventilen eller körde du ut bubbelvatten utan tub eller luftade du på båda sätten?
Jag gjorde båda så jag fick aldrig reda på vad som hjälpte.
Supporten sa direkt att det var luft när jag förklarade allt jag försökt själv.
Jag började med att vrida den blå ringen på filtret till 1 istället för 3 för jag tänkte inte på att man kunde vrida motsols. (Jag trodde den stod på 3)
Jag luftade bara säkerhetsventilen, det var en hel del luft som kom ur.
 
Tack har provat ovan och det blev mycket bättre kolsyra men fortfarande är vattnet inte kallt. Fler tips?
 
C Carina Ivarsson skrev:
Tack har provat ovan och det blev mycket bättre kolsyra men fortfarande är vattnet inte kallt. Fler tips?
Vet du hur kallt vattnet är? Jag får ner min till 6 grader när den är inställd på maxkyla.
Har du ställt ner skruven kyla så kallt det går?
Hör du att det klickar i maskinen när du vrider kylskruven mellan Max och min? Där det klickar är där termostaten anser att temperaturen är.
 
Jag har en Grohe Blue professional (eftersom Home inte ännu hade lanserats när jag skaffade min). Min slutar kyla när den har blivit överhettad (då blinkar också något E-meddelande på displayen, men i övrigt fungerar den som vanligt så ibland dröjer det ett tag innan jag reagerar på att den slutat kyla). Detta åtgärdas helt enkelt genom att stänga av den och slå på igen efter någon minut. Så har du inte testat det ännu kan det åtminstone vara värt ett försök.
 
0 000Stefan000 skrev:
Vet du hur kallt vattnet är? Jag får ner min till 6 grader när den är inställd på maxkyla.
Har du ställt ner skruven kyla så kallt det går?
Hör du att det klickar i maskinen när du vrider kylskruven mellan Max och min? Där det klickar är där termostaten anser att temperaturen är.
19 grader och vi kan inte höra något klick. Vi har provat starta om många ggr.
 
C Carina Ivarsson skrev:
19 grader och vi kan inte höra något klick. Vi har provat starta om många ggr.
Oj, 19 grader.
Då kanske det är så att vattnet är så varmt så ”klicket” inte hörs pågrund av att termostaten inte går att ställa så högt som 19.
Det som är lite konstigt är ju att 19 grader borde vara varmare än kallvattnet i kranen?!
Kan vara så att det stått så länge så det blir uppvärmt i vita lådan?
Har ni provat att köra ur en större mängd vatten och lyssnat om ”vita lådan” under diskbänken ändrar ljud när den försöker kyla?
Den borde också börja blåsa varm när den kyler.
Jag skulle göra ett sista test innan jag skulle ringa Suporten.
Lossa kolsyrepatronen
Kör bara kallt kylt vatten i ca 5min
Kör sedan 5 minuter med Kolsyratvatten (utan patron) se till att allt kolsyrat vatten verkligen är slut.
Öppna locket 3 skruv
Lufta säkerhetsventilen många gången med jämna mellanrum tills det bara kommer vatten.
Återställ allt och vänta ett tag och prova igen.
Funkar inte detta tror jag er maskin mår dåligt. Ring support på måndag (har ni garanti kvar?)
 
M
Tack för er hjälp, tyvärr kunde varken vi eller teknikern som Grohe fixa så vi fick en ny låda av dem. Nu är vattnet kallt o gott, vilken skillnad.
 
Tjena!

Har skaffat en grohe home blue precis och undrar vilka kolsyrepatroner som lirar med den? Förstod på förra ägaren att det var väldigt noga och det var några år sedan som ämnet avhandlades här. Bild och modell i skrift vore att föredra.

Vidare undrar jag hur ni gör med filter. Går det att köpa utan grohe branding eller köper ni original? Någon som låtit bli att byta bara?

Tack på förhand!
 
Jag har nog haft någon som läckt, men sedan jag varit noga med att köpa samma typ av "mutter" och enbart AGA så har det fungerat bra... Här är en bra sida-vid-sida bild där det är den vänstra jag kör med...

https://www.byggahus.se/forum/threads/grohe-blue-langtidserfarenhet.319555/post-4126000

Bifogar bilder på de jag använder... Notera den lilla korrekta skruven som är lite avlång jämfört med den andra som har en mer en hexagonal form.
 
  • Grohe Blue vattenfilter och AGA CO2-cylinder för kolsyremaskin monterade sida vid sida, fotade i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en hand som håller i en metallkomponent märkt med AGA. Komponenten har en grön etikett med vitt tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en komponent med gul kåpa och en skruv med sexkantigt huvud, hålls i en hand, med trägolv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gasflaska med ett mässingsanslutning vid mynningen, detaljerad med ett grönt AGA-märke och en liten avlång skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JR_
  • Laddar…
M
Vi kör oxå AGA. Tycker de är bäst. Köper på Willys. Gillar när det är mycket kolsyra.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.