Status
Tråden går ej att kommentera.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok, trodde det var du som önskat och planerat besiktningarna 🙃
Det funkar inte så. Jag har utsett en oberoende besiktningsman. Denna var känd innan offert. Om man avtalar tex som i vårt fall 3 besiktningar så meddelar entreprenör när i tid han vill ha dem. Utifrån projekt tid såklart. Sen kallar besiktning man till besiktning på entreprenör uppmaning. Om det blir sk efterbesiktning (som jag tror vårt badrum riskerar) står entreprenör ofta kostnaden för dessa. Men ja, har önskat besiktning - redan innan de gav offert. Eller meddelat att jag vill att så sker.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Jag har vid några tillfället haft kunder som har varit väldigt petiga, liknade TS, jag uppskattar det till en viss gräns. Då har jag föreslagit antingen trestegsbesiktnkng alt slutbesiktning och om dom hittar fel så står jag för den kostnaden, annars står kunden för det. Det har i mina fall ändrat på kundens attityd och blivit lugnare. Men jag har oxå packat ihop verktygen och åkt därifrån.
Fast…egentligen. Är det så petigt att vilja ha saker enligt avtal och branschregler? Tycker väl inte det är orimliga krav egentligen…😂
 
  • Gilla
Robban8 och 1 till
  • Laddar…
Vilket i min värld då betyder att där inte är så mycket att besiktiga imorgon bitti och sen kan de göra de kritiska delarna innan nästa besiktning där det då inte går och upptäcka vissa bitar... 🤔
Känns märkligt men som sagt har jag ingen erfarenhet från sånt och lär inte skaffa mig det heller.
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vilket i min värld då betyder att där inte är så mycket att besiktiga imorgon bitti och sen kan de göra de kritiska delarna innan nästa besiktning där det då inte går och upptäcka vissa bitar... 🤔
Känns märkligt men som sagt har jag ingen erfarenhet från sånt och lär inte skaffa mig det heller.
Så funkar det inte. Om det inte är klart blir det en sk efterbesiktning.

Om du är en sådan hantverkare du ger sken av. Dvs gör ett badrum i taget och bygger korrekt så tycker jag inte att du borde vara oroad eller negativt inställd till besiktning. Är man smart lägger man ju korrekt marginal.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Fast…egentligen. Är det så petigt att vilja ha saker enligt avtal och branschregler? Tycker väl inte det är orimliga krav egentligen…😂
Nej nej tvärt om, jag uppskattar det. Man lägger till det lilla extra då :)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Nej nej tvärt om, jag uppskattar det. Man lägger till det lilla extra då :)
Jag tänker att det kan finnas fördelar för en entreprenör med en oberoende besiktningsman också. Då kan denne förklara om något är en ÄTA? Och kunden kan inte klaga på småsaker eller tjafsa. På samma sätt som att det finns jobbiga entreprenörer, finns det väl jobbiga kunder……
 
Globetrot Globetrot skrev:
Jag tänker att det kan finnas fördelar för en entreprenör med en oberoende besiktningsman också. Då kan denne förklara om något är en ÄTA? Och kunden kan inte klaga på småsaker eller tjafsa. På samma sätt som att det finns jobbiga entreprenörer, finns det väl jobbiga kunder……
Jo men så är det ju, win win om byggaren tar sitt jobb på allvar
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Så funkar det inte. Om det inte är klart blir det en sk efterbesiktning.

Om du är en sådan hantverkare du ger sken av. Dvs gör ett badrum i taget och bygger korrekt så tycker jag inte att du borde vara oroad eller negativt inställd till besiktning. Är man smart lägger man ju korrekt marginal.
Jag är absolut varken oroad eller negativt inställd men jag menar på att det aldrig behövts och inga kunder har ens tänkt tanken på att begära det då de vet vad de får levererat. 😉🙏

Som jag skrivit så tar de flesta badrum mellan 3-4v och det håller alltid och än om där kan bli något oförutsett så kör jag en helgdag eller några extra långa dagar för att hålla nere projekttiden för kundernas skull.

Det är väldigt stor skillnad på att anlita en egenföretagare än en firma med anställda som helst inte ens jobbar 7-16 och sällan har någon ansvarskänsla för det är ju inte deras egna pengar och rykte de leker med.
 
  • Gilla
Fågelvägen och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är absolut varken oroad eller negativt inställd men jag menar på att det aldrig behövts och inga kunder har ens tänkt tanken på att begära det då de vet vad de får levererat. 😉🙏

Som jag skrivit så tar de flesta badrum mellan 3-4v och det håller alltid och än om där kan bli något oförutsett så kör jag en helgdag eller några extra långa dagar för att hålla nere projekttiden för kundernas skull.

Det är väldigt stor skillnad på att anlita en egenföretagare än en firma med anställda som helst inte ens jobbar 7-16 och sällan har någon ansvarskänsla för det är ju inte deras egna pengar och rykte de leker med.
Ja, på mindre orter lever säkert många på rykte. Inte riktigt samma som i stor Stockholm tror jag.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Besiktning ett genomförd. Eller ja, den kunde inte genomföras så nu står entreprenör för kostnad för efter efterbesiktning som skall göras. Hi life! 🤗☀

För er som inte vet så funkar det så med kostnad även om kund har anlitat besiktningsmannen. Det är ju fullt rimligt då de (entreprenör) annars kan sonika skita i besiktningar. Och, blir det tjafs är tydlig, skriftlig info bra. 👍 Och nu hoppas jag att projektet tar fart! Lätt irriterad kund….men jag lever på hoppet nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Etnoy och 3 till
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Går inte att jämföra Vattenburet med el,El kallas och Comfortvärme(Ej avsett för Fullvärme
Beror väl på hur tätt man lägger elslingorna!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Kan ni lägga golvvärme diskussion i en ny tråd om ni vill diskutera den?
 
Nu reglar de cc30 efter info från besiktningsman. Men de reglar med tunna, kanske ok? Vi har vara slevar avstånd i avtalet.
 
  • Reglar monterade cc30 i en vägg med tunnare material, runt en isolerad vägg med fönster. Diverse verktyg och en skruvdragare syns i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ring ned. mannen och fråga. Jag tror det är tveksamt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det är anmärkningsvärt om de behöver få reda på vilket cc avstånd de skall ha från bes. mannen.

Jag tycker du borde förbereda dig på att häva avtalet. Kolla med jurist!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.