F
M mortimer skrev:
En 12kw växelriktare på 15,2kwp fördelat 1/3 åt vardera väderstreck (Ö, V resp. S) innebär då ca 22% underdimensionering, (1-(12/15,2))*100. Vad säger ni lärda om det ?
(Taket får anses vara fyllt)
tre vädersträck och 22% fungerar nog. Jag antar att du maxar ut på runt 11kW de skarpaste dagarna? Man får ju hoppas att installatören hade koll på växelriktarens garantier så du inte har maxat det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fsn skrev:
tre vädersträck och 22% fungerar nog. Jag antar att du maxar ut på runt 11kW de skarpaste dagarna? Man får ju hoppas att installatören hade koll på växelriktarens garantier så du inte har maxat det.
SMA STPX12 är tanken och det som är ök och finns i föranmälan/IM.
Enligt databladet tillåter den 18kwp. Spänningar och strömmar ligger också med god marginal inom gränserna enligt databladet.

Just nu går jag bara och väntar på installation...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har 4500 kw riktat rakt åt söder med optimal vinkel. Har gett över 25 kwh soliga dagar i april. 238 kwh totalt de första 10 dagarna i Ljungskile
Jag har ingen aning om det är normalt men att ni inte ens har det dubbla måste vara fel.
 
F
H Henk9876 skrev:
Jag har 4500 kw riktat rakt åt söder med optimal vinkel. Har gett över 25 kwh soliga dagar i april. 238 kwh totalt de första 10 dagarna i Ljungskile
Jag har ingen aning om det är normalt men att ni inte ens har det dubbla måste vara fel.
4,5kW har du…
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
4500 watt förstås
 
Jag vill minnas att någonstans i denna tråden så diskuterades det om ens nätägaren har varit ute och godkänt anläggningen för idrifttagande...
Idag fick pratade jag med en arbetskollega. Hans anläggning blev klar förra veckan och han hade fått starta anläggningen i onsdags utan att nätägaren hade varit på plats och besiktigat. Skånska energi är nätägaren.
Blev lite förvånad och funderande om det verkligen stämde, vi fördjupade inte oss i ämnet då vi hade annat som skulle göras också.
Kontrollerade därefter med C4 Energi hur de gör med på plats besiktning för idrifttagande och fick då grovt besked att fr.om 1e dec 2022 så gör de inte längre på plats besök utan man får ta anläggningen i drift när de bekräftat färdiganmälan. Mätarna tror jag i stort är bytta i kommunen, och de som inte är bytta förmodar jag får någon dag längre handläggningstid för byte i av mätaren för bekräftan av färdiganmälan. Forskade inte närmre i varför det är så numera.
Men vi kan utifrån detta bekräfta att nätägaren inte alla ggr är ute och besiktar anläggningen; iallafall inte före idrifttagande (ev. kan man tänka sig att de gör någon form av flygande inspektion när de är i området)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag hade samma erfarenhet i Stockholmsområdet där Ellevio äger nätet. Inget platsbesök i juli 2022 efter att min färdiganmälan var inskickad. Jag fick ett sms från dem som sade att det nu gick bra att koppla in anläggningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
@Jesperka Hur har det gått här med installatören ?
 
F
F fsn skrev:
Det är inget dribblande, allt står i inläggen men jag kan, och skall inte behöva upprepa ALLT i varje inlägg så läs från början så hittar du informationen. Jag hållet det som extremt orimligt stt du ens har försökt leta efter nån information. Prata med några seriösa leverantöter som kan sina saker så får du nog rätt svar, en underdimensionering på 30% som du hävdade var lämpligt skulle innebära en 12kW växelriktare på 17kWp, vad tycker du om det?

Du skulle ju med fördel kunna tala om bad det är för växelriktare du har.
@Freddan_77 Du verkade helt tappat lusten att svara när man frågar dig om data, finner det lite märkligt faktiskt.
 
Jesperka
M mortimer skrev:
@Jesperka Hur har det gått här med installatören ?
En kontakt som behövde bytas ut tydligen. Blev viss skillnad i produktion och då är det en mulen dag.

Ska besiktigas inom kort så får vi ta det därifrån sen med det som återstår. Fortfarande parallellkopplat.
 
  • Mobilappskärm för solenergisystem visar aktuell och historisk energiproduktion, temperatur, och nätverksstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
thor17
  • Laddar…
K
Ajaj, risk för varmgång och brand om det är dålig kontakt.

Kanske en av de mindre slingorna som var helt av?
 
T thor17 skrev:
Har för mig att det är ’max teoretisk effekt’
Med kWp avses installerad effekt (Paneleffekt)
 
Jesperka Jesperka skrev:
En kontakt som behövde bytas ut tydligen. Blev viss skillnad i produktion och då är det en mulen dag.

Ska besiktigas inom kort så får vi ta det därifrån sen med det som återstår. Fortfarande parallellkopplat.
Är allt ok nu? Producerar anläggningen som den ska?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.