A
TS lämnat för solning...
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det finns ingen nätägare som kontrollerar DC-sidan, kontakter mellan paneler, att slingorna är rätt konfigurerade eller att kanelförläggningen är korrekt.
Nej, såklart ska hela anläggningen besiktas. Det jag menar är att inget verkar vara gjort……
Hos mej fyllde jag redan vid godkänd offert i en blankett till elnätsägaren om önskad inkoppling på deras nät, så dom kunde komma och kolla anläggningen. Om installatören är godkänd solcellsinstallatör, så borde uppmärkning av anläggningen inte missas, då det är ett krav för att få den godkänd.
Ett kopplingsfel är irriterande, men allt kan ju hända.
Om det är många fel, varav några av allvarligare art, hade jag nog ställt frågan till det företaget som installerat, samt bett dom åtgärda anläggningen sedan besikta den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jesperka Jesperka skrev:
Hej,

Installerade nyligen 17,2 kwp solceller i sydostlig riktning 130grader i göteborgsområdet.
Taklutningen är ca 20 grader och det är totalt 47 paneler på 370w.

Växelriktaren är en goodwe sdt g2 17kw.
kan det månne vara så att det är ”högkvalitetsprodukter” från Kina? www.goodwe.com är när jag anländer, på kinesiska?!
 
Vad som är fel i installationen har många redan konstaterat i tråden. Nu inväntar vi bara återkoppling från TS att installatören åtgärdar felet.
TS VR är kanske inte att likställa vid t.ex Fronius, SMA, Kostal m.fl men felet ligger inte där utan i installatörens okunnighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jesperka
Företaget ska komma ut och kolla vad som är fel och ska återkomma efter påskhelgen.

Vi kommer ta in en besiktningsman.

Det jag sammanställt från tråden är nedan

Dekaler i proppskåp ute

Sladd mellan växelriktare och el, tillräckligt grov? Är det enligt databladets rekommendation för växelriktaren liten/klen.

Ritningar på slingorna, hur dom är dragna. Behöver dokumentation och kopplingsschema.

Saknas det brytare på dc sidan och om det i så fall ska kompletteras.

Ska det var 2 strängar istället för parallellkoppling på mttp 2

Har jag missat något?

Och egentligen bara ett tack till er som tagit er tid att svara!

glad påsk (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jesperka Jesperka skrev:
Företaget ska komma ut och kolla vad som är fel och ska återkomma efter påskhelgen.

Vi kommer ta in en besiktningsman.

Det jag sammanställt från tråden är nedan


Dekaler i proppskåp ute

Sladd mellan växelriktare och el, tillräckligt grov? Är det enligt databladets rekommendation för växelriktaren liten/klen.

Ritningar på slingorna, hur dom är dragna. Behöver dokumentation och kopplingsschema.

Saknas det brytare på dc sidan och om det i så fall ska kompletteras.

Ska det var 2 strängar istället för parallellkoppling på mttp 2

Har jag missat något?

Och egentligen bara ett tack till er som tagit er tid att svara!

glad påsk (y)
Hos mej krävs också skylt på fasaden väl synlig för räddningstjänst vid en eventuell brand i fastigheten.

Men det ingår väl i uppmärkning som du frågar om.

Anlita en besiktningsman för solceller. Då får du svart på vitt vad som ska åtgärdas. Han kan också förlänga garantitiden på anläggningen om han anser att det behövs. Exempelvis om installatören saknar rätt utbildning. Det räcker inte med att bara vara Elektriker, för att klassas som godkänd installatör.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Vad avser "p" i kWp?

Nån ny enhet? Eller vad syftar det på?
Har för mig att det är ’max teoretisk effekt’
 
Jesperka Jesperka skrev:
Företaget ska komma ut och kolla vad som är fel och ska återkomma efter påskhelgen.

Vi kommer ta in en besiktningsman.

Det jag sammanställt från tråden är nedan

Dekaler i proppskåp ute

Sladd mellan växelriktare och el, tillräckligt grov? Är det enligt databladets rekommendation för växelriktaren liten/klen.

Ritningar på slingorna, hur dom är dragna. Behöver dokumentation och kopplingsschema.

Saknas det brytare på dc sidan och om det i så fall ska kompletteras.

Ska det var 2 strängar istället för parallellkoppling på mttp 2

Har jag missat något?

Och egentligen bara ett tack till er som tagit er tid att svara!

glad påsk (y)
Ang "Ska det var 2 strängar istället för parallellkoppling på mttp 2" bör inte uttryckas som en fråga till installatören utan ska ses som ett krav för de att åtgärda så du får två strängar totalt, en på vardera MPPT/PVx.
Är de rädda för att du får för hög strängspänning med 24st paneler så får de visa sitt projekteringsunderlag och istället ev. minska från 47st paneler till 46st som då fördelas jämnt på två strängar om vardera 23st paneler per sträng.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
F Freddan_77 skrev:
Nej, såklart ska hela anläggningen besiktas. Det jag menar är att inget verkar vara gjort……
Hos mej fyllde jag redan vid godkänd offert i en blankett till elnätsägaren om önskad inkoppling på deras nät, så dom kunde komma och kolla anläggningen. Om installatören är godkänd solcellsinstallatör, så borde uppmärkning av anläggningen inte missas, då det är ett krav för att få den godkänd.
Ett kopplingsfel är irriterande, men allt kan ju hända.
Om det är många fel, varav några av allvarligare art, hade jag nog ställt frågan till det företaget som installerat, samt bett dom åtgärda anläggningen sedan besikta den.

Vad menar du med att nätägare ”kollar anläggningen”? Nätägare är intresserad av väldigt få saker, ingen av dem på DC- sidan. Det kan vara uppmärkning, huvudbrytare och en kontroll att växelriktaren inte skickar ut nåt på nätet om en eller flera faser går ner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad menar du med att nätägare ”kollar anläggningen”? Nätägare är intresserad av väldigt få saker, ingen av dem på DC- sidan. Det kan vara uppmärkning, huvudbrytare och en kontroll att växelriktaren inte skickar ut nåt på nätet om en eller flera faser går ner.
Det sista där kände jag inte till. Hur kontrollerar de att växelriktaren alltid matar med 3-faser/400v ?
 
F fsn skrev:
Vad menar du med att nätägare ”kollar anläggningen”? Nätägare är intresserad av väldigt få saker, ingen av dem på DC- sidan. Det kan vara uppmärkning, huvudbrytare och en kontroll att växelriktaren inte skickar ut nåt på nätet om en eller flera faser går ner.
Jag var nog otydlig. Besiktning av hela anläggningen av en besiktningsman som kan solceller.
Nätägaren kollar som sagt bara märkning samt huvudbrytare mot nätet osv. Men felar det där, finns ju stor risk att andra saker är tok, såsom genomföringar, infästning i tak/paneler. Montering panel gällande vindlaster osv.
Speciellt om det visar sej att man inte har de utbildningar som krävs för installation.
Därav hade jag först krävt intyg, samt egenkontroller. Men vid en besiktning måste det ju fram, vilket man kanske inte vet som konsument.
Frågan är om anläggningen är uppkopplad mot nätet ännu? Nätägaren borde inte godkänt det om det saknas märkning osv, tror inte att någon ser det som bagatell.
 
Jesperka Jesperka skrev:
Hej,

Installerade nyligen 17,2 kwp solceller i sydostlig riktning 130grader i göteborgsområdet.
Taklutningen är ca 20 grader och det är totalt 47 paneler på 370w.

Växelriktaren är en goodwe sdt g2 17kw

Upplever att min produktion och effekt ligger långt under er övriga på forumet. Har maxat på ca 8kwp efter en tids skugga när solen kommer fram. Generellt sett ligger jag runt 6.5 kwp en solig dag och genererar ca 40kwh på en dag nu i början av april.

Har inget som skuggar förens på eftermiddagen vilket syns på kurvorna då grannens träd skuggar en stund.

Tycker ni det låter lågt eller bör vi kontakta företaget som gjorde installationen för att se över det?

tacksam för svar/hjälp.
Begränsningen kan ligga i växelriktaren om den är för liten
 
M mortimer skrev:
Det sista där kände jag inte till. Hur kontrollerar de att växelriktaren alltid matar med 3-faser/400v ?
Skruvar ur en mätarsäkring. Då skall växelriktaren stänga ner.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
M mortimer skrev:
Det sista där kände jag inte till. Hur kontrollerar de att växelriktaren alltid matar med 3-faser/400v ?
Det har jag väl inte sagt att dom kontrollerar? Nätägaren kollat att växelriktaren inte matar ut nån effekt om en eller flera faser försvinner.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
L lanebreid skrev:
Begränsningen kan ligga i växelriktaren om den är för liten
Den är inte för liten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.