Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    672 Röster 74,3%
  • Nej

    199 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    34 Röster 3,8%
  • Antal röster
    905
G gaidin skrev:
Dett är därför forskning och utveckling av både energiproduktion och energilagring är viktigt.
Mycket har hänt sedan vi byggde kärnkraft på 60- och 70-talet. Se bara på moderna batterier ochbjämför med gamla bly/syra eller brunsten.

Det finns inget som säger att de metaller vi använder idag kommer att användas om tio år.

Ponera att imorgon presenteras en energikälla som i princip är gratis och levererar oändligt med energi och inte är större än en portfölj.
Plötsligt blev klimatproblemet lättare att lösa.

Hur världsekonomin förändras vid en sådan upptäckt vore väldigt intressant att se.
Jo nu har det redan forskats mycket men det är ju tillgången på råvaror som är helt avgörande.
Det blir ju hela tiden NIMBY i Sverige och vem ska leverera råvarorna?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu har det redan forskats mycket men det är ju tillgången på råvaror som är helt avgörande.
Det blir ju hela tiden NIMBY i Sverige och vem ska leverera råvarorna?
De råvaror som behövs nu, ja.
Nya tekniker kräver kanske helt andra råvaror som det inte finns brist på.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G gaidin skrev:
De råvaror som behövs nu, ja.
Nya tekniker kräver kanske helt andra råvaror som det inte finns brist på.
Nej knappast och det är ju därför man nu klassar råvaror som "critical minerals".

Men vi fastnar i oändliga miljöprövningar utan slut.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej knappast och det är ju därför man nu klassar råvaror som "critical minerals".

Men vi fastnar i oändliga miljöprövningar utan slut.
Knappast?
Hur kan du vara så säker på hur framtida energikällor och batterier kommer att se ut?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det fakta, dvs. vad som verkligen hände/händer, är det väldigt dumt att inte acceptera det. Det visar ju bara hur lite man bryr sig om sanningen.

Att strunta i att ta upp en del fakta i en diskussion därför att man anser att det är irrelevant är inte samma sak som att mörka det. Uppenbarligen är det ju lätt att ta fram de fakta som du anser mörkas, alltså är de inte mörkade. Tvärtom är det nödvändigt att fokusera en diskussion/debatt på det som är relevant för att den ska leda framåt.

Att hela tiden hålla på att ta upp irrelevant information är att se till att diskussionen flyttas från det som är viktigt till att handla om annat. Det ser man ju i den här tråden, du försöker flytta fokus från vad som händer med klimatet nu och vad som är lämpligt att göra nu genom att t.ex. ta upp det som hände för miljoner år sen.

Klimatfrågan är mycket större än att bara handla om hur el ska framställas i några europeiska länder. Du tillmäter några partier i några europeiska länder alldeles för mycket betydelse.
JAG försöker inte flytta fokus från klimatet, verkligen inte.
Det jag försöker förmedla är att vi har svårt att komma någonstans för att det inte går att föra en vettig diskussion.

Min mor som är 70+ röstade stenhårt mot kärnkraften, hon har varit en motståndare ända sedan media framställt den som extremt farlig, röstat på miljöpartiet i flera val, mm.

Sonen är nyss fyllda 18år, i grundskolan hade dom en hel del timmar kring miljö och källkritik, eftersom sonen är intresserad av all fakta och beläst i typ allt (helt sjukt mycket faktiskt) ville han diskutera en dela "fakta" som lades fram i undervisningen.

Gällande klimatsmarta energislag blev han ombedd att vara tyst när han påpekade att kärnkraft faktiskt inte var så farlig som läraren sa, vilket nu till och med MP håller med om.

När det gäller källkritik ifrågasatte han lärarens påstående att allt som kom från SVT inte behövde granskas, men samma visa där, håll tyst för du har fel.

Googlar man på CO2 utveckling över tid dyker det upp (nu raljerar jag, kanske) 1000st bilder som visar start med 400 eller 800k år sedan, jag fick faktiskt leta en bra stund för att hitta några gå som visar den jag postade.
Det jag menar är att säga vi har den högsta nivån någonsin, och någon får för sig att googla och hittar att det uttalandet är ju faktiskt helt fel, det ger ringar på vattnet oavsett om det är relevant eller inte.

Om nu klimatet är så viktigt, varför har då MP jobbat så hårt att öka utsläppen?
Varför har dom inte lyssnat på folk som vet och anpassat sig utifrån det?

Har du läst det jag skrev om vår arkitekt som satt 5 år för MP i EU men hoppade av för att det bara var fanatiker som inte gick att diskutera med?

Han och jag håller på och ritar en ny byggnad till företaget där jag jobbar på, som är extremt klimatsmart.
Men tyvärr ställer länsstyrelsen till det pga områdesskydd pga gammal militäranläggning, ex ska byggnaden se exakt likadan ut som omgivande byggnader det man ser från motorvägen. Men det sjuka är att det inte går att se vår byggnad från motorvägen eftersom det är biltema, Jula, och andra vita kvadratiska byggnade ivägen.

Istället för idiotiska subventioner på solceller för privatpersoner, varför inte jobba på något som fungerar i verkligheten, ex värmelagring och smartstyrning av värmepumpar.
Själv planerar jag accumulatortankar som räcker några dagar på vintern, då kan jag använda överskottsenergin när det blåser att bygga upp värme så jag kan minska energiförbrukningen när det är nödvändigt. Flera tillverkare av värmepumpar har redan funktionen, så skulle man lägga subventionen där istället skulle det ger mer för pengarna än solceller och dyra utbyggnader av ställverk.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar ofta ha mina strumpor ut-och-in, och eftersom vi som bär vrängda strumpor står för en försvinnande liten del av utsläppen så behöver jag inte ändra mitt beteende på något sätt!
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
bakterie och 6 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Dett är därför forskning och utveckling av både energiproduktion och energilagring är viktigt.
Mycket har hänt sedan vi byggde kärnkraft på 60- och 70-talet. Se bara på moderna batterier ochbjämför med gamla bly/syra eller brunsten.

Det finns inget som säger att de metaller vi använder idag kommer att användas om tio år.

Ponera att imorgon presenteras en energikälla som i princip är gratis och levererar oändligt med energi och inte är större än en portfölj.
Plötsligt blev klimatproblemet lättare att lösa.

Hur världsekonomin förändras vid en sådan upptäckt vore väldigt intressant att se.
🙂 människans energibehov påverkar självklart vår globala uppvärmningen men inte enbart.
Hittade detta från histiska museet, förhoppningsvis utan politiska avtryck

https://historiska.se/upptack-historien/artikel/kort-klimathistoria/

Mänskligheten lever på lånad tid, om cirka 1 750 miljoner år kommer det att vara omöjligt med mänskligt liv på jorden oavsett.

Det har funnits liv på jorden i cirka 4 500 miljoner år.
Människor har funnits i ungefär 200.000 år i jämförelse med dinosaurier som levde på jorden i cirka 160 miljoner år.

Har människan gjort avtryck på jorden? utan tvekan, kommer människan finnas kvar 160 miljoner år till 🤔 har lite tvivel.

Människan är duktiga på att förgifta vår omgivning, typ plast i haven och andra gifter som som sprids i det ekologiska systemen.

Vi överbefolkar jorden och kan inte hålla sams, svält, krig och sjukdomar som är naturliga samt sjukdomar som vi skapar själva i laboratorium.

Tyvärr är jag väldigt skeptisk till att vi räddar jorden med mindre dieselbilar eller att vi flyger mindre.

Behövs lite mer drastiska ändringar enligt mig.

Så jag vill avfokusera på klimatproblemen och rikta in på människligeheten i stort.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Knappast?
Hur kan du vara så säker på hur framtida energikällor och batterier kommer att se ut?
Jo men nu har vi vetat sedan länge hur man kan få fram energi inkl vilka mineraler vi har tillhanda.
Visst forskas det kring batterier men det blir nog ingen revolution eller så många nya mineraler som används.

Men ett område som USA samt även Kina förefaller satsa stenhårt på nu är Gen IV reaktorer där man kan återvinna redan använt kärnbränsle eller nytt med bästa bränsleekonomi. (inkl fossilfritt)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu har vi vetat sedan länge hur man kan få fram energi inkl vilka mineraler vi har tillhanda.
Visst forskas det kring batterier men det blir nog ingen revolution eller så många nya mineraler som används.

Men ett område som USA samt även Kina förefaller satsa stenhårt på nu är Gen IV reaktorer där man kan återvinna redan använt kärnbränsle eller nytt med bästa bränsleekonomi. (inkl fossilfritt)
För energilagring (batterier) har forskare nu tagit fram material baserade på hampa som, enligt olika källor, verkar fungera bra, så det är inte alls omöjligt att det kan "bli en revolution eller så" på området.

Kanske behöver vi inga mineraler alls för vare sig energilagring eller energiframställning i framtiden.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
För energilagring (batterier) har forskare nu tagit fram material baserade på hampa som, enligt olika källor, verkar fungera bra, så det är inte alls omöjligt att det kan "bli en revolution eller så" på området.

Kanske behöver vi inga mineraler alls för vare sig energilagring eller energiframställning i framtiden.
Jo och även nukleära batterier både i USA samt Kina.

https://world-nuclear-news.org/Articles/US-company-claims-nuclear-battery-breakthrough
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu har vi vetat sedan länge hur man kan få fram energi inkl vilka mineraler vi har tillhanda.
Visst forskas det kring batterier men det blir nog ingen revolution eller så många nya mineraler som används.

Men ett område som USA samt även Kina förefaller satsa stenhårt på nu är Gen IV reaktorer där man kan återvinna redan använt kärnbränsle eller nytt med bästa bränsleekonomi. (inkl fossilfritt)
Att det blir revolution inom både batterier och energiproduktion är jag övertygad om, frågan är bara när.
Det är ju inte ens säkert att elektricitet blir framtidens energi.

Det var väl redan på 1800-talet en tjänsteman på brittiska patentbyrån sade att hans jobb var färdigt, allt hade redan uppfunnits.
Jag är inte lika trångsynt.

Jag skulle vilja kunna utvinna energi ur min egen kropp, tänk att ladda mobilen med en anslutning och så äter man bara en tallrik pasta.
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Att det blir revolution inom både batterier och energiproduktion är jag övertygad om, frågan är bara när.
Det är ju inte ens säkert att elektricitet blir framtidens energi.

Det var väl redan på 1800-talet en tjänsteman på brittiska patentbyrån sade att hans jobb var färdigt, allt hade redan uppfunnits.
Jag är inte lika trångsynt.

Jag skulle vilja kunna utvinna energi ur min egen kropp, tänk att ladda mobilen med en anslutning och så äter man bara en tallrik pasta.
Jo men nu har vi inte mycket tid på oss och klockan tickar och just nu finns det bara ett *trovärdigt* alternativ och det är att vi inom Europa bygger mer kärnkraft. Plus då att vi ger utvecklingsländer en större andel av fossila bränslen under en tid.

Ser man till vår egen tidplan och EU's så ska vi vara fossilfria år 2050 med avstämningar 2030 samt 2040.

Industrin kommer sedan att duka under i Europa och det kan ingen cirkulär ekonomi rädda.

Eller får alla dra ner på sin levnadsstandard och man får skära i välfärden.
 
Globala uppvärmningen må finnas till viss del men historiskt sett har den globala uppvärmning förekommit otaliga gånger tidigare under jordens 4.5 miljarder års historia och kommer fortsätta även efter mänskligheten dött ut. Notera att vi har haft en mindre istid för 200 år sedan som håller på att släppa nu så naturligt är ju att temperaturen går upp till normala nivåer på senare år. Och jorden har inte gått under än, polarisarna finns kvar trots Al Gore's domedagsvarningar för drygt 20 år sedan att de skulle smälta bort på 10 år.

Att enbart skylla klimatförändringarna på bilismen är cyniskt, men politikerna tar chansen ändå för att det är lättast att höja skatterna för just bilister.

Varför inte beskatta kossor istället som släpper ut enorma mängder metangas? För att politikerna inte orkar bry sig om detta.

Nä, riktiga klimatforskare som studerat i denna fråga under decennier, säger att klimatförändringarna till största delen (95%) beror på solen, och jag håller med, och jag tror även pågående polbytet (nordpolen/sydpolen byter plats) har en stor betydelse. Polbytet innebär stora störningar i jordens magnetfält som skyddar jorden mot solens strålning.

Tyvärr har en tidigare 16-årig skolstrejkare med väldigt lite erfarenheter fått yttra sig i frågan och fått alltför mycket att säga till om i media, medan de riktiga forskarna som inte håller med henne har placerats i frysen med indragna forskningsbidrag om de inte håller med henne. De smarta forskarna som vet att solen är orsaken till klimatförändringarna håller käften så de kan fortsätta kvittera ut sina forskningsbidrag (löner).
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
HermanA och 5 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det var väl redan på 1800-talet en tjänsteman på brittiska patentbyrån sade att hans jobb var färdigt, allt hade redan uppfunnits.
Fake news.
https://www.faktoider.nu/patentverk.html
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.