kisumisu
S sjoelund skrev:
Då vi pratade om matställen tidigare... Oftast går ju maxeffekt på typ pizzaugn bara vid/innan öppning. Och efter det är behovet av effekt mycket lägre. Så jag tror fortfarande på att många verksamheter skulle kunna få till minst 1 laddplats utan att behöva öka på storleken på abonnemanget (eller åka på högre effektavgift).
Plus dom skulle få många elbilskunder dit! Det är också väldigt lätt stoppa otillåten laddning med rftag, appar etc så att bara kunder får ladda.

Själv gjorde jag alltid stopp vid Avion Shoppingcenter Umeå.

Åt på Ikea medans jag gratisladdade hybriden.
Gick runt i affärer medans bilen laddade.

Men nu när Ikea plockat bort laddplatserna tror jag att jag ändrar min rutt och skiter i Ikea helt!

Blir väl att man snabbladdar på nån mack som är hyffsat nära nåt annat matställe.
Macken vill jag inte äta.

Men Ikea får vara om inte annars så av ren princip när dom förstör nåt som var bra!

Hoppas fler gör som jag, var rätt så många som laddade där i Umeå. Var väl 20platser och var svårt hitta laddplats.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Men nu när Ikea plockat bort laddplatserna tror jag att jag ändrar min rutt och skiter i Ikea helt!
Ikea har väl gått ut med att de ska bygga supersnabbladdare vid alla varuhus, så det kanske kommer tillbaka ännu bättre saker. I Linköping bygger de en transformatorstation med en hel drös supersnabbladdande platser längst bort från ingången.

https://www.ikea.com/se/sv/newsroom...tationer-i-sverige-med-18-procent-pub66eaa417
 
kisumisu
S sjoelund skrev:
Ikea har väl gått ut med att de ska bygga supersnabbladdare vid alla varuhus, så det kanske kommer tillbaka ännu bättre saker. I Linköping bygger de en transformatorstation med en hel drös supersnabbladdande platser längst bort från ingången.

[länk]
Det trodde jag också.
Men:
Karta från ChargeFinder som visar tillgängliga laddpunkter vid Recharge IKEA Haparanda, Norrskensvägen 2, med detaljer om laddkapaciteten för olika typer av laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ChargeFinder som visar prislistan för laddstationen "Recharge IKEA Haparanda", med flera operatörer och priser i SEK per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Besöker man Haparanda är det bättre ladda bilen på kommunens olika platser

Skärmbild av en mobilapp som visar elbilsladdningsavtal med detaljer om månadsavgift, pris per kWh, uppsägningstid och tillgängliga sessioner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite krånglig app (Waybler) men värt mödan. Kan även tipsa om att det finns en bra Kinarestaurang mitt emot parkeringen och även pizzeria och en lunchrestaurang med Husmanskost eller grillmat som hamburgare och kebab i närheten. 👍

Skulle bara önska fler kommuner och städer gjorde så i Sverige.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Det trodde jag också.
Men:
[bild][bild]

Besöker man Haparanda är det bättre ladda bilen på kommunens olika platser

[bild]
Lite krånglig app (Waybler) men värt mödan. Kan även tipsa om att det finns en bra Kinarestaurang mitt emot parkeringen och även pizzeria och en lunchrestaurang med Husmanskost eller grillmat som hamburgare och kebab i närheten. 👍

Skulle bara önska fler kommuner och städer gjorde så i Sverige.
Är det snabbladdning för 2,5 kr/kWh? Kan omöjligt gå med vinst, måste vara kommunens skattebetalare som pröjsar mellanskillnaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Skulle bara önska fler kommuner och städer gjorde så i Sverige.
Det går väl om man får 3 gånger så stora bidrag från staten som genomsnittskommunen. Göteborg tar dubbelt så mycket (5 kr/kWh) för långsam laddning.
 
kisumisu
W witten skrev:
Är det snabbladdning för 2,5 kr/kWh? Kan omöjligt gå med vinst, måste vara kommunens skattebetalare som pröjsar mellanskillnaden.
Det är 11kw, har jag för mig. Har dock inte hunnit testa den med min riktiga elbil än. Min hybrid på 1fas tog emot maxstyrka 16A.

Men sen finns det ju snabbladdare i Finland som kostar ca 2-3kr lite beroende på €urokursen.
 
kisumisu
S sjoelund skrev:
Det går väl om man får 3 gånger så stora bidrag från staten som genomsnittskommunen. Göteborg tar dubbelt så mycket (5 kr/kWh) för långsam laddning.
Visst är det säkert bidrag, men bidrag kan ju även Göteborg få.

En privat aktör kan ju också sätta vettigare priser!

Snabbladdare kostar och kräver, men en destinationsladdare på 11kw kostar inte så mycket bygga. Har man vettiga priser kan man ju tom börja göra vinst på den!

Sen kan jag inte fatta varför laddning i Sverige ska kosta så mycket. Finland ger man inga bidrag vad jag vet ändå är snabb och långsam laddning billigare.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det är 11kw, har jag för mig. Har dock inte hunnit testa den med min riktiga elbil än. Min hybrid på 1fas tog emot maxstyrka 16A.

Men sen finns det ju snabbladdare i Finland som kostar ca 2-3kr lite beroende på €urokursen.
Aha, det kanske inte vid alla tillfällen är bättre att ladda med 11 kW än med 200 kW även om det är billigare :)
 
kisumisu
W witten skrev:
Aha, det kanske inte vid alla tillfällen är bättre att ladda med 11 kW än med 200 kW även om det är billigare :)
Nej såklart inte, men om man vill fylla på sin bil lite eller stannar över och gör saker då går även tiden.

Edit:

Lidl har visst höjt sitt pris, men fortfarande billigare än t ex Ikea

Skärmbild av ett betalningsfönster för elbilsladdning vid Lidl, visar typ 2-laddare, 22 kW, kostnad 0,21 €/kWh och en reservation på 30,00 €.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en betalningsbekräftelse från Lidl för laddning av elbil, visar kostnad och villkor för laddning på 50 kW CCS-station.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motonet verkar fortfarande köra samma pris både på snabb och långsam

Skärmbild av information på finska om var man kan ladda elbilar i olika områden, inklusive Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna och Imi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en finsk hemsida som visar prislista för snabb- och långsam elbilsladdning samt instruktioner för hur man laddar sitt konto med Motosaldo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs 18 cent = ca 2kr.

Hoppas dom börjar konkurrera lite i Sverige också! Dom har ju öppnat nån varuhus i Sverige. Men där finns ingen laddning....

Men kanske på G om vi har tur:
Motonet laddningsstation för elbilar med en vit bil ansluten till en snabbladdare utanför ett Motonet-varuhus. Texter om laddning av elbilar visas under bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från en informationssida om normalladdning för elfordon med tjänsten Motowatt, inklusive betalningsmetoder och tillgänglighet i varuhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Motonet kundservice webbsida med instruktioner för val av varuhus och kontaktalternativ via e-post eller chatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
witten
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sen att en kommun går i konkurs bara för att de tvingas installera laddboxar är ju bara trams. Blir kanske mindre pengar över till politikerna som redan nu överbetalda....har någon kommun i Sverige gått i konkurs?

O att höja priserna på mat verkar hända oavsett laddbox eller inte....där har nog våran svaga krona största boven! När Sverige varit så dum att inte gå med i € eller åtminstone satt fast kurs som t ex Danmark gjort!
Men man tänker väl på bara exporten.
Insåg att du pikade mig.
Jag skrev dock aldrig att kommunen går i konkurs. Jag skrev att vi inte har pengar, vilket förvisso kan liknas litegrann såklart.
Men nej, det finns betydligt viktigare saker än laddboxar som ska läggas på föreningar och kommuner. Om staten vill ha det så får de ta från sin kassa. Och så kan de skicka mindre bidrag till vissa orter om de vill det.

Klart som fan folk blir irriterade om kommunen plötsligt ska lägga krut och hundratusentals kr på att sätta futtiga boxar för att ett par st ska kunna ladda en liten stund när de lägger ner allt annat i orterna. ;)

Det allra vettigaste är och kommer alltid vara att privata aktörer tar hand om infrastrukturen gällande laddning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Insåg att du pikade mig.
Jag skrev dock aldrig att kommunen går i konkurs. Jag skrev att vi inte har pengar, vilket förvisso kan liknas litegrann såklart.
Men nej, det finns betydligt viktigare saker än laddboxar som ska läggas på föreningar och kommuner. Om staten vill ha det så får de ta från sin kassa. Och så kan de skicka mindre bidrag till vissa orter om de vill det.

Klart som fan folk blir irriterade om kommunen plötsligt ska lägga krut och hundratusentals kr på att sätta futtiga boxar för att ett par st ska kunna ladda en liten stund när de lägger ner allt annat i orterna. ;)

Det allra vettigaste är och kommer alltid vara att privata aktörer tar hand om infrastrukturen gällande laddning.
Det här med viktigare saker.
Det finns och kommer alltid finnas nån som gnäller att man slösar pengar på oviktiga saker!

Oftast gäller det saker man själv har inget behov av.

Jag har själv bott i Haparanda kommun. Det var sveriges enda kommun som hade fri barnomsorg! Ja FRI!
Men gamlingar som hade redan vuxna barn tyckte att det var slöseri av skattepengar "vi fick minsann också betala när vi hade barn" attityder.

Den kan liknas vid diskussionen om bilar som det här löjliga uttjatade kommentaren "får jag också en dunk bensin/diesel när jag besöker dig".
Literpris på bensin och KwH pris går inte likställa. Inte ens om båda vore skattefria!

Kan dock själv säga att jag en gång bjöd en dunk "diesel" det var finsk löpö som betydligt billigare än det som finns/fanns på svenska mackar! Ingen big deal bjuda på nåt som kostar 3kr litern....

Nå lite kredit ska du kanske ha och har rätt om saker också. Fri barnomsorg försvann. Men det var inte sossarna som fixade laddboxarna 😂 så där kan man inte skylla på S. Laddboxarna kom när M och C fick makten. Där var faktist S och V emot.

Jag säger inte att du heller gör det, men när laddbox sakerna skylls på sossar och att de byggs med enbart bidrag.....

Håller med att det vore bra med konkurrens och privata intressen. Men det verkar det ju inte heller vara när det är diverse monopol bolag (som nu Ikea) som driver sin egen kartell på allmänna laddstolpar. Nästan värre sak än bensin/diesel kartellen!

Ps. Sen är det lite smått komiskt när man i södra Sverige är V och S när man kör elbil. Här i norr är man M. När man har råd köpa så dyr bil 🤔😂
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nu är väl ändå laddsituationen i Haparanda med omnejd en rätt perifer diskussion?

Att kalla Ikea för monopolföretag är ju helt verklighetsfrånvänt, ingen måste åka dit för att varken handla eller ladda, deras stolpar är inte allmänna, dom är privata.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
JA.. Vi måste ha 3 miljoner snigelboxar och ca 10 000 Riktiga snabbladdare.

Ju mer desto BÄTTRE.

JAG VILL HA MER AV ALLT.

MEN INGA FOSSILBILAR.
 
Svårt att tro att de ökar
kisumisu kisumisu skrev:
Det finns och kommer alltid finnas nån som gnäller att man slösar pengar på oviktiga saker!
Den här trådens grundanslag handlar om att staten tvingar andra, i synnerhet små privata sannanslutningar med svag ekonomi att slösa pengar. Det är alltså inte ens statliga pengar dessa politiker ansvarslöst slösar bort, utan det är en riktad pålaga som helt i onödan drabbar vissa specifika organisationer.

Det är det som är stötande.
kisumisu kisumisu skrev:
det var inte sossarna som fixade laddboxarna
Håller vi oss till statens dåliga lagstiftning är det absolut sossarna och miljöpartiet som ligger bakom den. Övriga partier kan få en släng av sleven för att de jamsat med och/eller inte upphävt lagen, men skiten kommer från Stefan Löfvens regering.

Att det sen finns dåliga kommunala styren av olika färg håller jag med om, men det är en annan sak, där flertalet av oss inte påverkas av eller känner till det enskilda exemplet du pekar på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Literpris på bensin och KwH pris går inte likställa.
Vad menar du? 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.