Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    672 Röster 74,3%
  • Nej

    199 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    34 Röster 3,8%
  • Antal röster
    905
M manner skrev:
Det är oftast mer miljövänligt att bo i hyreshus än villa. Trots det är det dyrare !
Hyreshusen är ofta fler människor/m2, många lägenheter intill varandra. Dvs inga stora ytterväggar såsom en villa. de ligger i kollektivtrafikområden, har många gånger bra styrsystem för ventilation mm. Ofta bara dusch. (Ingen pool eller badkar mm )
Och ändå finns där många exempel där människor låter värmekranen stå på för fullt i otroligt lång tid varje dag. Har själv bott bredvid sådana människor, och det finns artiklar om dessa människor.

Självklart skall varenda hushåll betala för sin förbrukning till 100% Så hyresvärdarna gör rätt i om de sätter in mätare på varje enhet.

Alla exempel du skriver gäller mest i större städer. Här finns inte kollektivtrafiken ut till nybyggnadsområden ännu. Men sen är det inte fullbelagt av andra anledningar, fuskbyggen är en av de.

I nybyggda lägenheter här är det dyrare att bo än i en normalfungerande villa.
 
G gaidin skrev:
Den snabba ökning vi ser nu går för snabbt för att flora och fauna skall hinna med att anpassa sig.
Floran och faunan som vi känner den i dag. Livet i stort kommer att anpassa sig genom att ta nya vägar och former.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Klimatet har förändrats snabbt tidigare i vår planets historia med. Djur och växter har dött ut och nya kommit till. Oavsett hur vi som människor gör så kommer vår planets klimat förändras så pass kraftigt i framtiden att vi kommer drabbas extremt hårt nu när vi är så många. Detta har skett i vår historia och kommer ske igen och igen och igen. Därför tycker jag att paniken vi ser nu, där vissa barn på riktigt tror att dom kommer dö om några år, är helt förkastlig och enbart ett sätt för att vissa ska kunna sko sig ekonomiskt och politiskt.
Det visar ju på hur dåligt det är att pumpa ut så mycket co2 som vi gör. Borde vara bättre att utveckla vårt sätt att leva för att undvika det tycker jag.

De som är mest rädda och skriker högst verkar vara de som vägrar förändring och av någon anledning är rädda för att utvecklas och hitta t ex effektivare energikällor.
Jag har aldrig hört någon som säger sig vara rädd för att dö av klimatförändringar.

Däremot är det ju en del länder som riskerar att slukas upp av havet. T ex kiribati har redan förlorat en del yta p g a extremväder.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Visst är det märkligt att samtidigt som det pratas om t.ex. framtida havsnivåhöjningar är det svindyrt att köpa hus vid kusten.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Kim84 och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Floran och faunan som vi känner den i dag. Livet i stort kommer att anpassa sig genom att ta nya vägar och former.
Ja, och under tiden svälter vi. Det är inte slutet på allt liv som forskarna varnar för. Det är extremvädet, höjda havsnivån, brist på mat, framförallt fisk.

Jorden kommer att klara sig utrkt, detta är bara en liten hicka i jämförelse med de miljarder år jorden har funnits.

Däremot är det ett hot mot civilisationen som vi känner den.
 
  • Gilla
Töreln och 6 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Visst är det märkligt att samtidigt som det pratas om t.ex. framtida havsnivåhöjningar är det svindyrt att köpa hus vid kusten.
Mest i södra Sverige och prognoserna brukar ligga på 100 år så det dröjer nog innan priserna börjar sjunka.
 
G gaidin skrev:
Däremot är det ett hot mot civilisationen som vi känner den.
Ja, och?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Ja, och?
Kan du förtydliga.
Vad menar du med din fråga?
 
  • Gilla
jimtho
  • Laddar…
RoTe
G gaidin skrev:
Däremot är det ett hot mot civilisationen som vi känner den.
Det är väl snarare bra? För vi som mänsklighet har teknikutvecklingen till trots, inte utvecklats ett enda litet jävla pillekvitt! Vi dödar varandra som aldrig förr, vi bråkar om vem som har rätt till en viss bit land osv osv. Vi är helt enkelt ett vidrigt "djur" som inte borde existera.
 
  • Gilla
  • Älska
Rooten48 och 7 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Kan du förtydliga.
Vad menar du med din fråga?
Ja, och vad spelar det för roll? Lyder den fullständiga frågan.
 
  • Haha
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mest i södra Sverige och prognoserna brukar ligga på 100 år så det dröjer nog innan priserna börjar sjunka.
De som äger högt värderade fastigheter vid kusten kommer ju knappast sitta stilla och låta sina fastigheter förgås långsamt i havet. Har man resurser så vidtar man åtgärder och det är inget större tekniskt problem. Fråga holländarna! Men det kan bli dyrt så inget för den som saknar resurser.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Ja, och vad spelar det för roll? Lyder den fullständiga frågan.
Själv gillar jag civilisationen och stabilt väder.

Jag är konservativ på det viset. Jag tror de flesta delar min uppfattning ing.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är väl snarare bra? För vi som mänsklighet har teknikutvecklingen till trots, inte utvecklats ett enda litet jävla pillekvitt! Vi dödar varandra som aldrig förr, vi bråkar om vem som har rätt till en viss bit land osv osv. Vi är helt enkelt ett vidrigt "djur" som inte borde existera.
Då föreslår jag att du gör något åt det för din egen del. Själv är jag inte av samma uppfattning eller vill ta livet av mig.
 
RoTe
G gaidin skrev:
Då föreslår jag att du gör något åt det för din egen del. Själv är jag inte av samma uppfattning eller vill ta livet av mig.
Har redan löst det genom att valt bort barn. Om vi nu måste prata om min högst personliga situation.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Själv gillar jag civilisationen och stabilt väder.

Jag är konservativ på det viset. Jag tror de flesta delar min uppfattning ing.
Som jag skrivit i en tidigare kommentar: Mankind is so fucking self important.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.