Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    672 Röster 74,3%
  • Nej

    199 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    34 Röster 3,8%
  • Antal röster
    905
mikethebik mikethebik skrev:
CO2 är lika livsnödvändigt för oss som syre, hetsen och alarmismen om global uppvärmning får det att framstå som att CO2 är en farlig gas vilket den absolut inte är.
Atmosfärens innehåll idag är ca 400 ppm, din utandningsluft innehåller 40 000 ppm, ett ordinärt lunchrum kanske har en halt runt 5000 ppm.
Så ju mindre gaphalsarna gapar, desto mindre av den "farliga" CO2 häver de ur sig, Win-Win😉
Historiskt är 400 ppm en låg halt, jorden har ända sedan gissningsvis 1600-talet långsamt jobbat tillbaka CO2-halten från de väldigt låga nivåer som troligen gällde då.

Sedan är det på tok för mycket människor på planeten som påverkar negativt på alla möjliga andra sätt, samt att en mätstation för temperatur inte kan ge ett rättvist historiskt värde när allt runtomkring den förändrats.
Bebyggelse och vägar ackumulerar väldigt mycket mera solenergi än skog och äng, alla som åkt bil en varm dag upptäcker den stora temperaturskillnaden mellan stad och landsbygd och då är det garanterat varmare runt vägen än 50 meter ut på åkern eller in i skogen, och ytterligare några grader varmare i stadsmiljö.
Och växer bebyggelsen runt den mätstationen blir det såklart varmare än det var utan bebyggelse eller ingen alls.

De enda stationer som är tillförlitliga är de som sitter i icke bebyggd miljö och alltid gjort det.
Och temperaturen på planeten stiger nog en aning även räknat på de tillförlitliga stationerna, men inte i den takt som alarmist-lobbyn framställer det.

Men kan vi stoppa befolkningsexplosionen och snabbt minska mängden människor blir det ännu mera win-win, alldeles speciellt för alla andra arter som bara får följa med expansionståget och själva långsamt utrotas.
Havstemperaturen ökar också, det mäts med satelliter, där är det inte mycket bebyggelse.

Glaciärerna minskar, utanför bebyggelsen.

Du famlar efter halmstrån här.

För övrigt är 5000ppm väldigt högt även i ett lunchrum. Mer än 1000ppm indikerar på dålig ventilation.
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
RoTe
G gaidin skrev:
Havstemperaturen ökar också, det mäts med satelliter, där är det inte mycket bebyggelse.

Glaciärerna minskar, utanför bebyggelsen.
Fullt normalt att dessa varierar över tid. Ganska stora variationer kan man se så kort tid bakåt som 10000 år.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Återigen, vad har detta med saken att göra? Vår atmosfär består av ca 0,04% CO2 idag.
Du beskriver co2 som livets gas, jag poängterade att det handlar om koncentration, missade du det inlägget?

Ingen har nog påstått att co2 är en farlig gas i de koncentrationer vi har I atmosfären.
Faran ligger ju i att den ger en växthuseffekt i atmosfären.
I haven minskar den ph-värdet i vattnet och t ex koraller klarar inte det utan dör.

Hur du har missat detta har jag svårt att förstå. Vad är din poäng?
 
  • Gilla
Töreln och 11 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Fullt normalt att dessa varierar över tid. Ganska stora variationer kan man se så kort tid bakåt som 10000 år.
Du menar att all den co2 vi pumpar ut i atmosfären inte påverkar mängden co2 i atmosfären? Hur tänker du nu?
 
  • Gilla
Töreln och 8 till
  • Laddar…
E
mikethebik mikethebik skrev:
Så ju mindre gaphalsarna gapar, desto mindre av den "farliga" CO2 häver de ur sig
Haha, men skriva är helt ok! 😇
 
RoTe
G gaidin skrev:
Du beskriver co2 som livets gas, jag poängterade att det handlar om koncentration, missade du det inlägget?

Ingen har nog påstått att co2 är en farlig gas i de koncentrationer vi har I atmosfären.
Faran ligger ju i att den ger en växthuseffekt i atmosfären.
I haven minskar den ph-värdet i vattnet och t ex koraller klarar inte det utan dör.

Hur du har missat detta har jag svårt att förstå. Vad är din poäng?
Du börjar tramsa om saker som inte hör till den "globala uppvärmningen" att göra. Det är varken speciellt relevant eller gynnar ditt narrativ. Det finns forskning som visar att vi haft betydligt högre nivåer av CO2 i atmosfären tidigare i vår planets historia och det var inte döden för allt liv utan snarare tvärt om.

G gaidin skrev:
Du menar att all den co2 vi pumpar ut i atmosfären inte påverkar mängden co2 i atmosfären? Hur tänker du nu?
Men kära nån nu svarade jag på havstemp och glaciärer, inte CO2.
 
E enoch85 skrev:
Haha, men skriva är helt ok! 😇
Korrekt, det gör du också, ordet är fritt, än så länge...
 
RoTe RoTe skrev:
Du börjar tramsa om saker som inte hör till den "globala uppvärmningen" att göra. Det är varken speciellt relevant eller gynnar ditt narrativ. Det finns forskning som visar att vi haft betydligt högre nivåer av CO2 i atmosfären tidigare i vår planets historia och det var inte döden för allt liv utan snarare tvärt om.


Men kära nån nu svarade jag på havstemp och glaciärer, inte CO2.
Jag tramsar när jag inte håller med om att co2 är livets gas? Visst. Som man uttrycker sig får man svar.

Det är inte heller någon som påstått att livet på jorden skall ta slut p g a co2, däremot sker det förändringar i klimatet i en så snabb takt så naturen inte hinner med.

Du verkar inte förstå problemet utan tror att forskarna varnar för att jorden skall smälta bort. Så är det ju inte, det vet t o m du så sluta tramsa om det.

Ta tex koralldöden p g a försurning i haven. Det påverkar allt djurliv i havet på sikt. Rubbar man ett kretslopp för snabbt får det ofta kraftiga konsekvenser på sikt.
Det är hastigheten i förändringarna som är skadliga.

Du verkar väldigt dåligt påläst om vad själva problemet är, i stället bygger du halmgubbar av forskarnas varningar.
Andas lite nu och fundera på vad de egentligen skriver och vad faran är.

Vi har t ex redan mer extrema väder, både temperatur och stormar. Har man den minsta förståelse för hur klimatet påverkar vädret så är allt detta väldigt logiskt. Men är man högt upp på dunning-krugerkurvan så är det såklart enkelt att hitta lösningar men sanningen är att det är väldigt komplicerade kretslopp som ingen förstår till fullo.
Däremot kan vi mäta korrelation mellan temperatur och co2-halt, vi kan också se konsekvenser av händelseförlopp även om vi ännu inte vet exakt hur det fungerar.
 
  • Gilla
  • Älska
Töreln och 15 till
  • Laddar…
Helt klart.

Har sällan varit speciellt solbränd och blir mest röd men för ett par veckor sedan hjälpte jag till i en situation på stan och den mörkaste tänkbara människa jag träffat tittar på mig och säger "Tack brorsan"

Jag brukar vara 38 nyanser blekare men solen måste ta mer nu om en sådan inte kan se skillnad.
 
  • Haha
evert65 och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är väl sättet man väljer att presentera temperaturerna med färger. Högst normala temperaturer är "illröda" och alla vet att rött signalerar farligt/dåligt. Det finns inget konstigt med temperaturer på 25-35 grader men enligt kartan på bilden signaleras detta som "livsfarligt".
Det är väl ändå naturligt att använda varmare färgtoner (enligt färgläran) för att visa högre temperaturer och kallare färger för lägre temperaturer. Eller misstänker du en konspiration?
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De som kan göra mycket är att alla hyresvärdar sätter upp vattenmätare i sina hus så att de korkade människorna inte låter vatten rinna i onödan och dylikt skit. Se till att det kostar att bo i hyreshus helt enkelt om man slösar =)
Det är oftast mer miljövänligt att bo i hyreshus än villa. Trots det är det dyrare !
Hyreshusen är ofta fler människor/m2, många lägenheter intill varandra. Dvs inga stora ytterväggar såsom en villa. de ligger i kollektivtrafikområden, har många gånger bra styrsystem för ventilation mm. Ofta bara dusch. (Ingen pool eller badkar mm )
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
RoTe
G gromit42x skrev:
Det är väl ändå naturligt att använda varmare färgtoner (enligt färgläran) för att visa högre temperaturer och kallare färger för lägre temperaturer. Eller misstänker du en konspiration?
Du hade mina åsikter i citatet, finns inget mer att tillägga.
 
RoTe
G gaidin skrev:
Jag tramsar när jag inte håller med om att co2 är livets gas? Visst. Som man uttrycker sig får man svar.

Det är inte heller någon som påstått att livet på jorden skall ta slut p g a co2, däremot sker det förändringar i klimatet i en så snabb takt så naturen inte hinner med.

Du verkar inte förstå problemet utan tror att forskarna varnar för att jorden skall smälta bort. Så är det ju inte, det vet t o m du så sluta tramsa om det.

Ta tex koralldöden p g a försurning i haven. Det påverkar allt djurliv i havet på sikt. Rubbar man ett kretslopp för snabbt får det ofta kraftiga konsekvenser på sikt.
Det är hastigheten i förändringarna som är skadliga.

Du verkar väldigt dåligt påläst om vad själva problemet är, i stället bygger du halmgubbar av forskarnas varningar.
Andas lite nu och fundera på vad de egentligen skriver och vad faran är.

Vi har t ex redan mer extrema väder, både temperatur och stormar. Har man den minsta förståelse för hur klimatet påverkar vädret så är allt detta väldigt logiskt. Men är man högt upp på dunning-krugerkurvan så är det såklart enkelt att hitta lösningar men sanningen är att det är väldigt komplicerade kretslopp som ingen förstår till fullo.
Däremot kan vi mäta korrelation mellan temperatur och co2-halt, vi kan också se konsekvenser av händelseförlopp även om vi ännu inte vet exakt hur det fungerar.
Klimatet har förändrats snabbt tidigare i vår planets historia med. Djur och växter har dött ut och nya kommit till. Oavsett hur vi som människor gör så kommer vår planets klimat förändras så pass kraftigt i framtiden att vi kommer drabbas extremt hårt nu när vi är så många. Detta har skett i vår historia och kommer ske igen och igen och igen. Därför tycker jag att paniken vi ser nu, där vissa barn på riktigt tror att dom kommer dö om några år, är helt förkastlig och enbart ett sätt för att vissa ska kunna sko sig ekonomiskt och politiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 10 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Klimatet har förändrats snabbt tidigare i vår planets historia med. Djur och växter har dött ut och nya kommit till. Oavsett hur vi som människor gör så kommer vår planets klimat förändras så pass kraftigt i framtiden att vi kommer drabbas extremt hårt nu när vi är så många. Detta har skett i vår historia och kommer ske igen och igen och igen. Därför tycker jag att paniken vi ser nu, där vissa barn på riktigt tror att dom kommer dö om några år, är helt förkastlig och enbart ett sätt för att vissa ska kunna sko sig ekonomiskt och politiskt.
? specifiera vad nu ni menar eller trollar ni bara ???
 
D
RoTe RoTe skrev:
Klimatet har förändrats snabbt tidigare i vår planets historia med. Djur och växter har dött ut och nya kommit till. Oavsett hur vi som människor gör så kommer vår planets klimat förändras så pass kraftigt i framtiden att vi kommer drabbas extremt hårt nu när vi är så många. Detta har skett i vår historia och kommer ske igen och igen och igen. Därför tycker jag att paniken vi ser nu, där vissa barn på riktigt tror att dom kommer dö om några år, är helt förkastlig och enbart ett sätt för att vissa ska kunna sko sig ekonomiskt och politiskt.
Hittade Jimmie Åkesson!

Jimmie Åkesson, tja la la la la!
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.