T Thomas_Blekinge skrev:
Att mäta är att veta. Man kan aldrig lita på någon app eller info från elleverantören. Det kan vara tidsfördröjd eller man vet inte hur mätningen är tagen.
Bättre är att kolla på blinkningarna i mätaren. Sekundavståndet mellan blinken ger en utmärkt mätning av momentan effekt. Men man bör kunna matematiken, den har förklarats tidigare på detta forum.
Stickproppsbaserade effektmätare kan vara utav olika kvalitet. Vissa är kassa på att mäta små effekter eller klarar inte av ljusrör, elmotorer. Lita inte på dom.
Min favoritmätning är blinkningarna kombinerad med sekvensiell bortkoppling av säkringarna. Kan vara en rogivande aktivitet med ett par långburkar och en campingstol framför mätartavlan.
Jovisst är det så och det gör jag själv inkl HAN-portsmätning.

Men i TS fall så borde det ju vara trivialt att logga in hos elnätsägaren och kolla förbrukningen, likaså att dra ut sladden till kyl/frys om man ändå inte är där.
 
P paralun skrev:
borde det ju vara trivialt att logga in hos elnätsägaren och kolla förbrukningen
*host*host*... *ehmmm* ;-)
 
spikplanka spikplanka skrev:
*host*host*... *ehmmm* ;-)
Jo men det är det väl? Sen kan det då vara sämre upplösning om inte elmätaren bytts till en ny smart elmätare. Men jag tror de flesta elnätsägare har klarat av det mesta.

Sen kan det då vara lite letande hur man ser med högsta upplösning och per dag.

Angående kyl/frysen så är man inte där så är det väl bara att tömma den och dra ur sladden. Samtidigt kan man då med lite fördröjning se verkan hos elnätsägaren om man är inloggad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
...Men i TS fall så borde det ju vara trivialt att logga in hos elnätsägaren och kolla förbrukningen...
En fråga i sammanhanget, som jag har, är om man kan lita på deras mätutrustning till 100%
 
M MagHam skrev:
En fråga i sammanhanget, som jag har, är om man kan lita på deras mätutrustning till 100%
Nej. Det är tydligen extremt ovanligt att nätägarens mätare visar fel men det händer. Jag har själv skrivit flera trådar som beskriver hur min mätare överdrev med över 300% på 1 fas. Jag fick 3 år retroaktivt återbetalt för att jag låg steget före nätägaren och kunde påvisa hur det låg till. Att fråga om mätaren är trasig är meningslöst.
Och det fina är att vem som helst utan specialinstrument enkelt kollar sin elmätare men det är tydligen lika extremt ovanligt att folk gör det.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
En fråga i sammanhanget, som jag har, är om man kan lita på deras mätutrustning till 100%
Jo men man måste ju börja någonstans och att logga in hos elnätsägaren är ett måste.

Som exempel tar jag våran stuga och med EON som elnätsägare.
Elmätaren byttes förra året det den är "smart".

I exemplet har jag då valt dagsvy samt 15m värden.
Sen ser man då en puckel 05.30 och det är VVB som slår till.

Sen kan det ju vara fel på en elmätare men det är mycket ovanligt.
 
  • EON energiförbrukningsdiagram för augusti 2024 som visar en puckel i elförbrukningen runt 05.30 för 15 minuters intervall, sannolikt på grund av varmvattenberedaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isakare Isakare skrev:
Det här är en kyl/frys kombo 190 cm +4/-22 grader, och en bänkfrys 85 cm -22 grader och router, allt annat avstängt. Ett dygn alltså.
[bild]
Periodiciteten man ser här beror på effekter av Nyqvist sampel-teorem

dvs vitvarorna start och stopptider är inte jämt i delbara i timmar och man får då och då får en mätfönster där högsta peaken där de två vitvarorna har kört tex. 4 perioder var samtidigt under 1 timme och när det ligger som lägst så har det bara mätt för 3 perioder var samtidigt under timmen och så har man glidande värden mellan dessa högsta och lägsta nivå då det också bestäms av intervallerna på kompressordriften mellan kyl/frysen och frysboxen och hur olika de är, samt delbarheten mot precisa 60 minuters mätintervall.

så periodiciteten i diagrammet är inget konstigt och beror heller inte på att det skulle mäta fel - utan en effekt av att man har vitvaror mm. som starta och stoppar i perioder och det är inte jämt delbart med exakt 60 minuter.
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Jo men man måste ju börja någonstans och att logga in hos elnätsägaren är ett måste.
Nej det är inget måste. Betydligt säkrare att själv på plats läsa av elmätaren. Det är väl bara att slå på en grupp i taget för att se vilken/vilka som drar ström.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Nej det är inte mycket men grejen är att det är en liten sommarstuga på 50 kvm där vi inte har varit en enda dag. Finns ingen mekanisk ventilation eller några pumpar, endast en kyl/frys. Som jämförelse drog vårt nybyggda hus på 250kvm 380 kWh i juli. Där vi alltså har bott, använt varmvatten, tvättar, etc.
Frostvakt till vattnet med trasig termostat?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är inget måste. Betydligt säkrare att själv på plats läsa av elmätaren. Det är väl bara att slå på en grupp i taget för att se vilken/vilka som drar ström.
Njau, jag föredrar att se kurvan eller listan hos elnätsägaren och är man på plats så är det samma sak.
Då slipper man gå till mätarskåpet och böka, ofta har man varit för lat med att röja runt mätarskåpet.
Utmärk uppfinning som blev ännu bättre med de nya elmätarna.
 
P paralun skrev:
är man på plats så är det samma sak.
Är du säker? Har för mig att det i några trådar här verkat som om det inte alltid stämmer.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är du säker? Har för mig att det i några trådar här verkat som om det inte alltid stämmer.
Jo det har stämt alldeles utmärkt för mig själv, både på plats och för att kolla hemma och en sak jag upptäckte var ett gammalt elelement där man trodde att man slog av men knappen hade fastnat i "Minläget" isf "Av".
Blev inte klok på vad som drog el och mycket tydligt när det blev kallare.
Mycket bra funktion att kunna logga in hos sin elnätsägare och se förbrukningen med 15m värden.
 
P paralun skrev:
Mycket bra funktion att kunna logga in hos sin elnätsägare och se förbrukningen med 15m värden.
Och ännu enklare att se momentanförbrukningen direkt på elmätaren tycker jag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och ännu enklare att se momentanförbrukningen direkt på elmätaren tycker jag.
Jo fritt valt....
 
Ett allmänt tips är att videofilma impulsindikatorn. Sedan kan man räkna antal videorutor för att få precision. Fungerar som tillfällig lösning, dock inte särskilt "realtid" över det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.