Nissens
Vad krävs för att de som investerat i solpaneler av ekonomiska skäl skall inse att de gjort ett stort misstag?

Och det är inte så att de blivit lurade, detta har varit kända risker från början.
 
  • Graf som visar elprisets variation under en dag, inklusive skatter och avgifter, med en skarp nedgång kring kl 14.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Vad krävs för att de som investerat i solpaneler av ekonomiska skäl skall inse att de gjort ett stort misstag?

Och det är inte så att de blivit lurade, detta har varit kända risker från början.
Du ger en ögonblicksbild av ett dygnsscenario, kanske det sämsta man sett på länge. Man brukar kalla denna typ av argumentation för "Cherry picking", generalisera utifrån enstaka händelser som gynnar den tes man önskar driva.

Bilden blir annorlunda om man betraktar medelspotpris senaste månaderna. Och det är just medelspotpriset som är det intressanta för de flesta konsumenter, och för den delen mikroproducenter.
 
  • Gilla
Fredrik_Lerum
  • Laddar…
Nja, knappast medelspotpris som är intressant. Det bör ju vara viktat medelpris under soltimmarna som är av intresse. Det är lägre än medelspotpriserna under sommaren, åtminstone i SE3.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Har precis som en del andra skribenter observerat detta med att lönsamheten för solpaneler på taket är för låg för att det skall vara en investering med bra avkastning.

Dock med ett elnät som saknar tillräckligt med roterande svängmassa eftersom ett antal kärnkraftsverk har lagts ner samtidigt som intermittent kraftgenerering från vindkraftverk samt ett antal kraftfulla exporttransmissioner kopplats in. Kompetensbrist i elnätsstyrningen är inte heller osökt. Så är elnätet inte att betrakta som stabilt längre.

Således kan en lösning med solpaneler OCH batteri utgöra en försäkring för att att man har tillgång till elkraft även när elnätet kraschar. Man får helt enkelt bedöma hur mycket en sådan elförsäkring är värd.
 
Jag bor i SE3 och tror inte man tjänar så mycket, men i SE4 Skåne så är det säkert lönsamt än i dag med solceller.

Köper man solceller för lånade pengar så är det troligtvis ingen bra investiering då räntan är högre än man tjänar på den el man producerar.

Har man mycket pengar o viss del sparat i räntefonder så är det nog en smart ide att ta lite av räntefondernas sparande att investera i solceller så får man garanterat 5-8% i avkastning vilket är bättre än ränte fonder. Dock blir pengarna låsta i huset men höjer också värdet på huset.

Hr man Elbil kör AC på sommaren eller pool som måste värmas upp så är det klart värt det också.

Men där jag bor så har vi effektavgifter som är elakt dyra så jag kan inte ladda elbilen på vardagar för om det blåser in moln en stund så kn jag råka ut för ca 1500kr i i extra effektavgift tyvärr och effekt avfiften gör att jag bara kan ladda bilen på natten när solen inte skiner. Men på helgen kan jag ladda med sol el dagtid då effekt avgiften enbart räknas på vardagar
 
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Du ger en ögonblicksbild av ett dygnsscenario, kanske det sämsta man sett på länge. Man brukar kalla denna typ av argumentation för "Cherry picking", generalisera utifrån enstaka händelser som gynnar den tes man önskar driva.

Bilden blir annorlunda om man betraktar medelspotpris senaste månaderna. Och det är just medelspotpriset som är det intressanta för de flesta konsumenter, och för den delen mikroproducenter.
Det är bara ett exempel. Under 2024 är elpriserna lägre än vad de var innan elpriserna tillfälligt steg 2022. Så, det är ett välfdigt stort körsbär i så fall.

Hur länge skall priserna vara låga för att det inte skall vara ”cherry picking” tycker du?

1 år? 2 år? 5 år?
 
Nissens
C Crank skrev:
Jag bor i SE3 och tror inte man tjänar så mycket, men i SE4 Skåne så är det säkert lönsamt än i dag med solceller.
Knappast, det är lönsamt först när man fått tillbaka investeringen med ränta. Fram tills dess är det en kostnad.
C Crank skrev:
Köper man solceller för lånade pengar så är det troligtvis ingen bra investiering då räntan är högre än man tjänar på den el man producerar.
Spelar ingen som helst roll varifrån pengarna kommer, det är en förlustaffär tills man fått tillbaka investeringen med ränta.
C Crank skrev:
Har man mycket pengar o viss del sparat i räntefonder så är det nog en smart ide att ta lite av räntefondernas sparande att investera i solceller så får man garanterat 5-8% i avkastning vilket är bättre än ränte fonder. Dock blir pengarna låsta i huset men höjer också värdet på huset.
Var finns den garantin menar du? Hur länge har man bestämt att skattepengarna skall subventionera elförsäljningen tex?
C Crank skrev:
Hr man Elbil kör AC på sommaren eller pool som måste värmas upp så är det klart värt det också.
Jaså, hur mycket tjänar man på det menar du? Elen är ju billig att köpa.
C Crank skrev:
Men där jag bor så har vi effektavgifter som är elakt dyra så jag kan inte ladda elbilen på vardagar för om det blåser in moln en stund så kn jag råka ut för ca 1500kr i i extra effektavgift tyvärr och effekt avfiften gör att jag bara kan ladda bilen på natten när solen inte skiner. Men på helgen kan jag ladda med sol el dagtid då effekt avgiften enbart räknas på vardagar
Ja, det ökar väl på återbetalningstiden ytterligare…
 
Nissens Nissens skrev:
Det är bara ett exempel. Under 2024 är elpriserna lägre än vad de var innan elpriserna tillfälligt steg 2022. Så, det är ett välfdigt stort körsbär i så fall.

Hur länge skall priserna vara låga för att det inte skall vara ”cherry picking” tycker du?

1 år? 2 år? 5 år?
Graf över elpriser och förbrukning i kilowattimmar under olika datum i augusti med toppar vid cirka 90 kWh och elpris på 84 öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har haft flera dagar med 300öre i Augusti i SE4. När man har 84öre i medel så två timmar med -67 gör inte så mycket.

Tideavtalet pratar om en elområde, vi kommer få det lite billigare och alla andra mycket dyrare :) https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kraftigt-hojda-elpriser-i-norr-med-tidoavtalet

Skönt att man har divergerat sin portfölj lite med börs raset, även om man själv blev drabbad.
 
B buffyin skrev:
[bild]

Vi har haft flera dagar med 300öre i Augusti i SE4. När man har 84öre i medel så två timmar med -67 gör inte så mycket.

Tideavtalet pratar om en elområde, vi kommer få det lite billigare och alla andra mycket dyrare :) [länk]

Skönt att man har divergerat sin portfölj lite med börs raset, även om man själv blev drabbad.
Det blir inte ett elområde. Däremot kommer priserna i SE4 att sjunka en aning pga ett nytt sätt att räkna på kapaciteten i länkarna. Detta införs senare i år. Samma sak leder till något högre priser i SE3. Ironiskt nog så kommer detta dock att leda till lägre elpriser när solen skiner på sommaren då det går att importera ännu mer solel då...
 
Nissens
B buffyin skrev:
[bild]

Vi har haft flera dagar med 300öre i Augusti i SE4. När man har 84öre i medel så två timmar med -67 gör inte så mycket.

Tideavtalet pratar om en elområde, vi kommer få det lite billigare och alla andra mycket dyrare :) [länk]

Skönt att man har divergerat sin portfölj lite med börs raset, även om man själv blev drabbad.
Som sagt, elpriserna är lägre 2024 än vad de var innan de tillfälliga prishöjningarna kom 2022. Och medeltariff säger inte så mycket. På sommaren går den mesta elen till elbilen, och den laddas alltid på lågtaxa, och den är riktigt låg sedan länge.

Märkligt att du tänker kortsiktigt med aktier men extremt långsiktigt och med stora risker för solpanelerna.

Man drabbas inte av en tillfällig nedgång på börsen om man inte säljer i svackan… mina sjönk lite, men har återhämtat sig en hel del, och snart är det historia. Har redan tjänat in till en solpanelsanläggning första halvåret i år. Tänker absolut inte köpa solpaneler för pengarna. 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Excel
Håller med om att investera i solceller är en yttert tveksam investering, men att jämföra med börsen är irrelvant eftersom väldigt få belånar huset för att spekulera på börsen.

Däremot är det rimligt att jämföra solceller med andra åtgärder som tex, isolera vinden, luftvärmepump etc. Här är solceller förmodligen det sämsta man kan göra.

Har man investerade pengar i fonder är det hål i huvet att investera i solceller. Börsen över tid är betydligt bättre än att plöja ned pengarna i en solcellsanläggning som ger väldigt begränsad avkastning.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Jag bor i SE3 och tror inte man tjänar så mycket, men i SE4 Skåne så är det säkert lönsamt än i dag med solceller.

Köper man solceller för lånade pengar så är det troligtvis ingen bra investiering då räntan är högre än man tjänar på den el man producerar.

Har man mycket pengar o viss del sparat i räntefonder så är det nog en smart ide att ta lite av räntefondernas sparande att investera i solceller så får man garanterat 5-8% i avkastning vilket är bättre än ränte fonder. Dock blir pengarna låsta i huset men höjer också värdet på huset.

Hr man Elbil kör AC på sommaren eller pool som måste värmas upp så är det klart värt det också.

Men där jag bor så har vi effektavgifter som är elakt dyra så jag kan inte ladda elbilen på vardagar för om det blåser in moln en stund så kn jag råka ut för ca 1500kr i i extra effektavgift tyvärr och effekt avfiften gör att jag bara kan ladda bilen på natten när solen inte skiner. Men på helgen kan jag ladda med sol el dagtid då effekt avgiften enbart räknas på vardagar
Vi har inte effektavgift än, men jag har redan börjat tänka på det.
Jag brukar sänka effekten på elbilsladdningen vid växlande molnighet, så det löser en del av problemet. Kör 5kw då.
Sen kan ett litet batteri vara en grej att räknar på, just pga det där med effekt avgift.
Har redan införskaffat en liten Hybridinverter som även kan arbetar helt utan solceller. 4.000 sek ny på en auktion. Nu håller jag ögonen öppen efter ett litet batteri som skall för det mesta tar effekttoparna. 2,5kwh eller 5kwh kapacitet skulle räcka.
 
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, elpriserna är lägre 2024 än vad de var innan de tillfälliga prishöjningarna kom 2022. Och medeltariff säger inte så mycket. På sommaren går den mesta elen till elbilen, och den laddas alltid på lågtaxa, och den är riktigt låg sedan länge.

Märkligt att du tänker kortsiktigt med aktier men extremt långsiktigt och med stora risker för solpanelerna.

Man drabbas inte av en tillfällig nedgång på börsen om man inte säljer i svackan… mina sjönk lite, men har återhämtat sig en hel del, och snart är det historia. Har redan tjänat in till en solpanelsanläggning första halvåret i år. Tänker absolut inte köpa solpaneler för pengarna. 😂
Du menar att du är kortsiktig med solpaneler med inte aktier… jag har båda och är nöjd. Ser det som en riskspridning och har funkat bra här nere. Men det kommer du aldrig köpa.

Frågan är inte om solceller lönar sig? Utan vid vilket pris per installerad kW/kr och elområde…

Att du inte kommer ha solpaneler vet vi redan här även om du får en anlägning grattis :p
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Vad krävs för att de som investerat i solpaneler av ekonomiska skäl skall inse att de gjort ett stort misstag?

Och det är inte så att de blivit lurade, detta har varit kända risker från början.
Jag har inte brytt mig men bara för att du frågar så skall jag summera ner Januari-Juli ner på kronan och berätta för dig exakt hur det ser ut så här långt. Det har absolut funnits bättre år men det är en evighet till din ögonblicksbild som du antagligen suttit och väntat på i ett par månader.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.