P
P pmd skrev:
Jag är dock rädd för hur framtiden kommer att te sig när infektionssjukdomar inte längre går att bota.
En nära anhörig till mig fick sepsis (populärmedicinsk term: blodförgiftning) förra året. Utan antibiotika hade han inte överlevt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Sen kan man kanske fundera på vad man får när man köper sin antibiotika billigt utomlands. Man kanske får antibiotika, men kanske går man något mindre lämpligt också, alltifrån rena sockerpiller till riktigt farliga saker. Det är en miljardindustri med förfalskade läkemedel.
Så kan du ju se det, men det jag använt har fungerat som avsett. De kommer från läkare på sjukhus, inte från gatuförsäljare så det är sannolikt inte sämre än andra.

Det är ju inte så att det svenska systemet slår världen med häpnad direkt…
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
En nära anhörig till mig fick sepsis (populärmedicinsk term: blodförgiftning) förra året. Utan antibiotika hade han inte överlevt.
Precis, och något som skulle kräva ofantligt många liv är om antibiotika inte skulle bita på lunginflammation.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Så kan du ju se det, men det jag använt har fungerat som avsett. De kommer från läkare på sjukhus, inte från gatuförsäljare så det är sannolikt inte sämre än andra.

Det är ju inte så att det svenska systemet slår världen med häpnad direkt…
Givetvis finns det bra antibiotika utomlands också. Det är dock inte okänt att apotek säljer falska varor ibland och kanske inte alltid av egen vilja. I Mexico till exempel köper många amerikaner billig medicin. Kliver det då in en person från en kriminell organisation på Apoteket och säger "Ni ska sälja minst 100 askar av denna vara i månaden, annars brinner ert Apotek" så lär många sälja skräpet. Det betyder givetvis inte att allt är skit, men det är en stor marknad.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis finns det bra antibiotika utomlands också. Det är dock inte okänt att apotek säljer falska varor ibland och kanske inte alltid av egen vilja. I Mexico till exempel köper många amerikaner billig medicin. Kliver det då in en person från en kriminell organisation på Apoteket och säger "Ni ska sälja minst 100 askar av denna vara i månaden, annars brinner ert Apotek" så lär många sälja skräpet. Det betyder givetvis inte att allt är skit, men det är en stor marknad.
Jag råkar ha varit en hel del i Mexico, och det du beskriver är säkert fullt möjligt där. De har tex uppemot 30 000 mord varje år och nästan inga av dom klaras upp. Så det är mycket som är extremt i det landet. Å andra sidan lever typ 99,9% av mänskligheten utanför Sverige och klarar sig hyfsat utan att ens veta om att Sverige finns…
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag trodde inte att svenska läkare var så oansvariga.
Vad har ett konstaterande av fakta med graden av ansvarstagande att göra?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har ett konstaterande av fakta med graden av ansvarstagande att göra?
(Jag glömde att forumet är fullt av mentater. :))

Jag förvånades lite över läkarens brist på engagemang (om det var den enda kommentaren han gjorde).
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad menade du med "styrka" då?
At t ex en silverryggad gorilla tar makten genom att slå ihjäl den förra silverryggen som blivit gammal.

En expanderbult.

Skall vi verkligen diskutera svenska ords betydelse?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag förvånades lite över läkarens brist på engagemang (om det var den enda kommentaren han gjorde).
Vad tycker du han borde gjort eller sagt då? Han är säkert väl medveten om ”penicillinkulturen” i exempelvis vissa asiatiska länder men vad skulle han kunna göra åt det?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
At t ex en silverryggad gorilla tar makten genom att slå ihjäl den förra silverryggen som blivit gammal.
Anpassning är en styrka.
G gaidin skrev:
En expanderbult.
Kanske inte jätterelevant för evolution, men det går kanske att ha ett evolutionstrycksperspektiv på sådana också.
G gaidin skrev:
Skall vi verkligen diskutera svenska ords betydelse?
Bara om vi vill. Ibland är det bra att reda ut för varandra vad vi menar.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tycker du han borde gjort eller sagt då? Han är säkert väl medveten om ”penicillinkulturen” i exempelvis vissa asiatiska länder men vad skulle han kunna göra åt det?
Kanske ett påpekande om det olämpliga i att använda mediciner med oklart ursprung. Nissens tycks vara medveten om det, men var läkaren medveten om att Nissens var medveten om det …?
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kanske ett påpekande om det olämpliga i att använda mediciner med oklart ursprung.
Ja det hade varit lämpligt. Håller med.
 
Jag hoppas ni ursäktar om jag pratar lite Parkslide...

Denna är ett växande problem, och som vanligt är det lättare att lösa problemet i början. Jag föreslår därför att det inrättas kommunala glyfosatörer, som till en rimlig, officiellt fastställd taxa sprutar glyfosat på all Parkslide. Du får då själv bedöma om det är värt det.

På samma sätt som DDT är glyfosat ett utmärkt ämne, men det måste användas korrekt. Tyvärr finns det alltid en viss andel "händige herrn som vet bäst" så det är nog bra om det sköts officiellt.
 
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En nära anhörig till mig fick sepsis (populärmedicinsk term: blodförgiftning) förra året. Utan antibiotika hade han inte överlevt.
Jo det är ett mycket bra exempel på på en sjukdom där det skulle vara katastrof med resistenta bakterier.

Sen finns det ju de som tror att man kan bota en virusinfektion med antibiotika och blir förbannad på en läkare som vägrar skriva ut antibiotika.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anders_Nilsson skrev:
Jag hoppas ni ursäktar om jag pratar lite Parkslide...

Denna är ett växande problem, och som vanligt är det lättare att lösa problemet i början. Jag föreslår därför att det inrättas kommunala glyfosatörer, som till en rimlig, officiellt fastställd taxa sprutar glyfosat på all Parkslide. Du får då själv bedöma om det är värt det.

På samma sätt som DDT är glyfosat ett utmärkt ämne, men det måste användas korrekt. Tyvärr finns det alltid en viss andel "händige herrn som vet bäst" så det är nog bra om det sköts officiellt.
Eller så ändrar regeringen bara i bekämpningsmedelsförordningen så att glyfosatpreparat blir tillåtna för att bekämpa parkslide även på tomtmark. Och ger en skriftlig instruktion till Kemikalieinspektionen att möjliggöra detta. Löst på några veckor om regeringen bara visar vilja.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.