pacman42 pacman42 skrev:
Nej, de är faktiskt dyrare än solpaneler och doppvärmare.
Det var som tusan...

Man kanske skulle skaffa acctankar och solceller nu då? 🤪 För varmvatten och som extern värmekälla till FLVP'n.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det var som tusan...

Man kanske skulle skaffa acctankar och solceller nu då? 🤪 För varmvatten och som extern värmekälla till FLVP'n.
Jag tänker låta dem värma direkt i FLVP:n då jag har en LLVP som huvudsaklig värmekälla och därför inte kör elpatronen alls i FLVP:n.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, de är faktiskt dyrare än solpaneler och doppvärmare.
Ja, fast det är väl just dyra vacuum-rör? Det finns billigare som fungerar nästan lika bra. Tom fanns det av lokala tillverkare för något decennium sedan. (Det är ju ingen komplicerad/avancerad produkt. Går ju att bygga själv i garaget.)

Men man måste ju som sagt dra rör/slang från taket, och är nog egentligen bäst om man redan har acc-tankarna exv. för att man eldar med ved.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänker låta dem värma direkt i FLVP:n då jag har en LLVP som huvudsaklig värmekälla och därför inte kör elpatronen alls i FLVP:n.
Men du har väl inte mer än typ 200L att värna upp där.?

Jag kollade mitt taks förutsättningar för solceller siten sade mitt tak var olämpligt. Skulle platta till ankkurvan tänker jag... Kan jag inte få en ankpremie för en sånn installation? 😀🤪

Jag tog in offert på att byta kamin, men kom fram till att det vore bättre ekonomi i att skaffa en LLVP. Eller en LVVP och koppla till de vattenburna elementen så alla rum blir varma.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag kollade mitt taks förutsättningar för solceller siten sade mitt tak var olämpligt. Skulle platta till ankkurvan tänker jag... Kan jag inte få en ankpremie för en sånn installation? 😀🤪
Jo det får du. Den kallas högre pris för såld el... ;)
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast det är väl just dyra vacuum-rör? Det finns billigare som fungerar nästan lika bra. Tom fanns det av lokala tillverkare för något decennium sedan. (Det är ju ingen komplicerad/avancerad produkt. Går ju att bygga själv i garaget.)

Men man måste ju som sagt dra rör/slang från taket, och är nog egentligen bäst om man redan har acc-tankarna exv. för att man eldar med ved.
Ack-tanken är inte gratis, inte heller rördragningen. 3-4 solpaneler kan man få upp för 5-6000:-
 
D Dilato skrev:
Det finns en film om detta
[media]
känns som risken för mig är 0 % har inte råd att köpa så avancerad bil
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ack-tanken är inte gratis, inte heller rördragningen. 3-4 solpaneler kan man få upp för 5-6000:-
Nej, precis. Det är egentligen bara självklart om man redan har ack-tankarna av andra skäl.

Rördragningen skall dock inte vara så kinkig. Slang är inte dyr om man vill komma så billigt som möjligt undan och enkel att göra själv.
 
Anonymiserad 537906 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
En annan aspekt att ta i beräkning är börsen. Om man räknar historiskt, så hade man satt 100 tusen på indexaktier för 30 år sedan, hade de idag varit värda 533 tusen. Långt mer lönsamt än någon solelskalkyl. Men där vet man ju inte hur framtiden blir, men en tanke.
 
L lindqvist71 skrev:
En annan aspekt att ta i beräkning är börsen. Om man räknar historiskt, så hade man satt 100 tusen på indexaktier för 30 år sedan, hade de idag varit värda 533 tusen. Långt mer lönsamt än någon solelskalkyl. Men där vet man ju inte hur framtiden blir, men en tanke.
De som köpte index för 25 år sedan fick vänta 15 år innan de ens fick tillbaka pengarna. Börsens risk är mycket högre än solpanelerna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
De som köpte index för 25 år sedan fick vänta 15 år innan de ens fick tillbaka pengarna. Börsens risk är mycket högre än solpanelerna.
Njae, det återstår att se om vi räknar från nu. Det är sant att börsen är volatil och att den inte garanterar någon avkastning.

Men det är inte säkert att solceller i privata installationer gör heller. VI har både risken för överproduktion som vi redan ser på kontinenten, och den politiska risken vad gäller ersättningen ("60 öringen").

Så den som lever får se.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Excel
L lindqvist71 skrev:
En annan aspekt att ta i beräkning är börsen. Om man räknar historiskt, så hade man satt 100 tusen på indexaktier för 30 år sedan, hade de idag varit värda 533 tusen. Långt mer lönsamt än någon solelskalkyl. Men där vet man ju inte hur framtiden blir, men en tanke.
Helt meningslöst att jämföra med investering på börsen, detta eftersom det inte är ett realistiskt alternativ till solceller.

Orsaken är att väldigt få lånar på bostaden för att investera i aktier eller fonder tillskillnad att investera i huset.

Solceller är teknik för att drifta ett hus.

Så en ärlig fråga till er som förespråkar en indexfond. Har ni belånat huset för att investera i fonder mm? Vad är det som hindrar er att göra det nu?
 
Excel Excel skrev:
Har ni belånat huset för att investera i fonder mm?
Äger man fonder och har bolån har man i princip gjort det. Det är nog ganska vanligt.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Äger man fonder och har bolån har man i princip gjort det. Det är nog ganska vanligt.
Inte bara "I princip". Det är så. Bra eller dåligt, spelar ingen roll.
 
Nissens
Excel Excel skrev:
Helt meningslöst att jämföra med investering på börsen, detta eftersom det inte är ett realistiskt alternativ till solceller.
Det är ett väldigt realistiskt alternativ till solceller. Jag har gjort det och det är jag väldigt glad för.
Excel Excel skrev:
Orsaken är att väldigt få lånar på bostaden för att investera i aktier eller fonder tillskillnad att investera i huset.
Jag har inte lånat på huset för att investera på börsen. Däremot har jag investerat på börsen istället gför att amortera på bolån, eftersom börsen ger högre avkastning än vad bolånen kostar.
Excel Excel skrev:
Solceller är teknik för att drifta ett hus.
Nej, det är en riskfylld investering för att försöka tjäna pengar på att sälja el. Det har ingenting att göra med att drifta ett hus.
Excel Excel skrev:
Så en ärlig fråga till er som förespråkar en indexfond. Har ni belånat huset för att investera i fonder mm? Vad är det som hindrar er att göra det nu?
Nej, jag har sedan länge ett långsiktigt sparande på börsen. Det mesta är fonder, delar är indexfonder. Jag har tjänat mycket mer på börsen än vad jag hade gjort om jag investerat i solceller. Bara i år har jag gjort mer än 150 000:-.

Det som avskräckt mig mest med solceller är dels de stora riskerna, men framför allt den extremt långa återbetalningstiden - även om riskerna inte faller ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.