P paralun skrev:
Jo men hur mycket hjälp får åldrande släktingar?, min mor bor i en HSB bostadsrätt , +65 boende och många boende får ingen hjälp av anhöriga, ingen anhörig har tid trots att de kan bo i samma stad.
Försöker själv fixa det som behöver underhåll.
Den hjälp åldringar får är en annan fråga än trådens. Men svaret på den är kanske att ja, det är skit att bli gammal i Sverige om du inte har gott om pengar eller gott om vänner/släktingar i närheten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är väl inte så orimligt? Resa med bil tur och retur, pris för själva spolknappen och sedan minimidebitering av arbetstid brukar vara en timme.
Det är märkligt att så många tycker att resor alltid ska ingå. Undrar när fakturorna börjar innehålla driks på typ 20%
Tiden det tar för de flesta arbetare i Sverige att ta sig till/från jobbet får de inte betalt för. Man brukar t.ex. säga att medeltiden för att pendla till jobbet i Stockholm är 1h åt ena hållet.
 
  • Wow
Sthlm_
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Den hjälp åldringar får är en annan fråga än trådens. Men svaret på den är kanske att ja, det är skit att bli gammal i Sverige om du inte har gott om pengar eller gott om vänner/släktingar i närheten.
Jovisst en klar utmaning för oss. När man pratar med min mors grannar så är det entydigt att ingen anhörig vill eller har tid att hjälpa till. Sen det senaste jag bytte var då ett sönderdraget vattenlås samt en spisfläktsknapp, inget märkvärdigt.
 
D
Z Zell skrev:
Det är märkligt att så många tycker att resor alltid ska ingå. Undrar när fakturorna börjar innehålla driks på typ 20%
Tiden det tar för de flesta arbetare i Sverige att ta sig till/från jobbet får de inte betalt för. Man brukar t.ex. säga att medeltiden för att pendla till jobbet i Stockholm är 1h åt ena hållet.
Alltså, hur tänker du det ska gå runt annars? Timtaxa på 2500 kr påbörjad timme?
 
D
P paralun skrev:
Jovisst en klar utmaning för oss. När man pratar med min mors grannar så är det entydigt att ingen anhörig vill eller har tid att hjälpa till. Sen det senaste jag bytte var då ett sönderdraget vattenlås samt en spisfläktsknapp, inget märkvärdigt.
Det är lite synd men samhället är ju väldigt stressigt, finns inte så mycket utrymme i folks kalendrar.

Nu låter jag nog som en iskall person, men jag förstår att människor har en trygghet och minnen och sentimentala känslor för sitt hem där man bott länge och kanske sett barn växa upp... men det är mycket jobb med hus och om kunskap och ork saknas kanske det är läge att se efter ett hem där man inte har samma underhållsansvar.
 
Z Zell skrev:
Det är märkligt att så många tycker att resor alltid ska ingå. Undrar när fakturorna börjar innehålla driks på typ 20%
Tiden det tar för de flesta arbetare i Sverige att ta sig till/från jobbet får de inte betalt för. Man brukar t.ex. säga att medeltiden för att pendla till jobbet i Stockholm är 1h åt ena hållet.
Den dag företag slutar betala lön, traktamente och resekostnader på tjänsteresor kan vi diskutera det. Tills dess får vi nog se det som rimligt att en hantverkare vill ha lön för den totala tiden han lägger på ett jobb. Han har ju inte möjlighet att göra något annat samtidigt. Intressant tanke med dricks. Skulle nog gilla att få dricks av chefen eller kollegor då de tycker att jag gjort ett bra jobb.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det är lite synd men samhället är ju väldigt stressigt, finns inte så mycket utrymme i folks kalendrar.

Nu låter jag nog som en iskall person, men jag förstår att människor har en trygghet och minnen och sentimentala känslor för sitt hem där man bott länge och kanske sett barn växa upp... men det är mycket jobb med hus och om kunskap och ork saknas kanske det är läge att se efter ett hem där man inte har samma underhållsansvar.
Jovisst och då måste många anlita en hantverkare och priset här är klart rimligt.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Är detta ett köp, vilket är rimligt att anta med hänsyn till att själva monteringen bara är några minuters jobb, gäller enligt 7:11 konsumentköplagen:
"Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet och omständigheterna i övrigt."
Är det en tjänst, vilket kan vara rimligt att anta om monteringen kräver speciella kunskaper eller verktyg, gäller enligt 36 § konsumenttjänstlagen:
"I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §."
En skälighetsbedömning utgår ifrån det som skall levereras/göras. I båda fallen blir det nog bara någon hundralapp plus skälig milersättning. Omständigheterna i övrigt har antagligen mindre betydelse. Vad som kan leda till ett högre pris är gängse pris etc. Här kan man nog säga att hantverkarna generellt räknar på ett för dem själva förmånligt sätt, vissa något så när rimligt, andra på sätt som leder till groteska överpriser. Det kan nog ofta vara en obehaglig överraskning för en konsument som inte är insatt i branschen.
Det korrekta är nog att hantverkaren upplyser om priset innan denna åtar sig jobbet. När så er sker bör man nog inte utan vidare acceptera priser som ligger inom spannet för "gängse pris", utan göra en individuell bedömning. Dessa är ju i praktiken i regel satta av endera sidan, ofta med syfte att maximera sina inkomster på den andra sidans bekostnad.
I det aktuella fallet är det debiterade priset någorlunda rimligt. Redan i mitten på 1990-talet hade vi hem hantverkare som fakturerade ungefär samma belopp bara för att åka ut och titta och konstatera att allt var som det skulle. Det skulle vara ungefär 2.500 kr i dagens penningvärde. Ett sådant pris skulle inte ha varit rimligt. Har även råkat ut för hantverkare som med användning av olika sinnrika beräkningssätt debiterat över 10.000 kr per timme, högst avsevärt mer än vad de flesta advokater kostar. (Råkade en gång ut för en målare som åtog sig att måla tre dörrar med karmar, men bara målade på ena sidan. När jag konfunderad frågade varför bara halva jobbet blivit gjort fick jag svaret "Jag målar ett rum".) Som konsument gäller det att hitta hederliga hantverkare, att alltid be om en prisuppgift, på papper eller hellre per mail eller sms, och att sedan hålla fast vid att den inte får överskridas med mer än 15 %.
Här är det tjänst. Kunskapen (hitta fel/välja spolknapp/montera) är det viktiga. Det spelar dock mindre roll. De 15% gäller ändå.

Hade man frågat prisuppgift på detta hade rörmokaren troligen hoppat jobbet alternativ sagt något i stil med 2-4000kr, för att försäkra sig emot strul.

Angående skäligt pris i detta fallet så är som sagt 1744kr i det lägre spannet jämfört med vad denna tjänst kostar normalt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Jag tror att oberoende vad man kallar det, får man ett pris på jobbet med rörligt pris får det inte överskridas med mer än 15%. Viktigare då att det är tydligt om det är fast eller rörligt pris.
Vilket i sin tur får till följd att man inte gärna lämnar prisuppgift som hantverkare. Man binder lätt ris till egen rygg då man omedelbart skapar ett takpris och samtidigt arbetar löpande, dvs man har risken utan fördelen av att tjäna mer om jobbet går fortare än beräknat.

Samtidigt vill såklart kunder veta vad det kommer att kosta, det förstår man ju. Då får det åtgärdas med väldigt tydligt skrivna offerter, exakt vad som ingår i prisuppskattningen och vad som inte ingår. Alternativt lämna fasta priser. Och detta är väl rimligtvis vad lagstiftaren har varit ute efter, bra tanke enligt mig.
 
Z Zell skrev:
Det är märkligt att så många tycker att resor alltid ska ingå. Undrar när fakturorna börjar innehålla driks på typ 20%
Tiden det tar för de flesta arbetare i Sverige att ta sig till/från jobbet får de inte betalt för. Man brukar t.ex. säga att medeltiden för att pendla till jobbet i Stockholm är 1h åt ena hållet.
Det är inte ett dugg märkligt. En del i uppdraget är såklart att ta sig till kundens hem (i detta fallet). Om kunden inte vill betala för resan så är det ju bara att ta med sig toaletten till rörmokarens lokal (dit denne har kört på sin fritid, precis som vi alla kör till vårt jobb på fritiden).

Sen har vissa lägre timtaxa vid körning, men jag tror det hör till undantagen. Vi har det i alla fall inte.

Dricks har såklart inte med detta att göra.
 
Fairlane
Z Zell skrev:
Det är märkligt att så många tycker att resor alltid ska ingå. Undrar när fakturorna börjar innehålla driks på typ 20%
Tiden det tar för de flesta arbetare i Sverige att ta sig till/från jobbet får de inte betalt för. Man brukar t.ex. säga att medeltiden för att pendla till jobbet i Stockholm är 1h åt ena hållet.
Fast då tänker du väll på folk som är på ett och samma ställe hela dagen?

Jag arbetar själv som konsult inom IT och jag var som du säger 1 timme till kontoret eller till många kunder, tid jag inte får betalt för. Däremot vid längre resor, säg att jag ska till Göteborg på ett uppdrag (sitter i Stockholm) så får jag ersättning för tid och kunden får betala. Samma sak om jag ska besöka 2-3 kunder samma dag (händer inte ofta, men det händer), ska jag då bjuda på 2 timmar (dvs 2 timmar mer än min vanliga restid)? Då tackar jag helt enkelt nej till jobbet.

Vi har även hemtjänsten, där personal kanske besöker 6 personer under en dag. Ska de inte få ersättning för tiden det tar att ta sig mellan personerna? För mig är det självklart att de får ta sig till jobbet och hem på egen tid, men får betalt för att ta sig till brukarna.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
B ByggareBåb skrev:
Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Ja vist det är mycket pengar för de lilla synbara utförda arbetet, men Du kunde ha hjälpt till och ordna det billigare, det är alltid lättare att gnälla i äfterhand, ta dig i kragen o ställ upp för din mor innan det händer .
 
D
P paralun skrev:
Jovisst och då måste många anlita en hantverkare och priset här är klart rimligt.
Jag tänker det nästan är det som man får väga det mot. Rinner iväg lite pengar men man har kvar sitt förhoppningsvis älskade hem, möjlighet att ta en kaffe eller ett glas vin i trädgården osv. :)
 
Men i vårt fall kunde hantverkaren sagt -knappen kostar en hundring men med reskostnad och arbetstid får du räkna med två tusen MEN det är bara min preliminära bedömning, när det gäller osedda jobb kan allt hända. Så det verkliga slutpriset får du när jobbet är klart.
Något sådant borde fria honom från allt ansvar. Eller?

Har verkligen hantverkarna fortfarande så mycket att göra att de har råd att bara ta de mest lönsamma kunderna?
 
A AG A skrev:
Suck!!!
Ska jag behöva förklara det uppenbara för dig också?
Men okej. Det hela handlar om att det kvittar om hantverkaren så har 100 mil. Det är ändå inte mer jobb som blir gjort. Själva jobbet var bara att få en liten knapp lagad. TS, eller hans mor har ju ingen som helst nytta eller glädje av att rörmokaren körde bil 8mil. De har inte heller så mycket glädje av arbetsgivaravgiften, momsen, och skatten.
Allt är bara tråkiga omständigheter som råkade vara nödvändiga för att kunna byta den pyttelilla knappen.
2000kr ÄR hutlöst mycket pengar för en liten knapp. Även om de flesta förstår att det egentligen var något annat än själva knappen som kostade så mycket.
En stor del av skillnaden mellan vad slutkund betalar och hantverkaren får ut i lön utgörs mycket riktigt av diverse skatter. Det är därför det är lönsamt även för relativt välbetalda anställda i tjänstesektorn att fixa hemma på semestern, även om de gör det långsammare och sämre än en hantverkare. Skattekilar kallas det och har skrivits ganska mycket om.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.