B
đŸ€” Wow, denna trĂ„d Ă€r inne pĂ„ sin tionde (10) dag och nĂ€rmare 200 inlĂ€gg. Man hoppas ju innerligt att tiden hĂ€r ”inte debiteras mig som kund” av en engagerad hantverkare/egenföretagare.
đŸ€” Skulle tro att rörisen inte bara körde och debiterade, till denna kund tur och retur 8 mil. Troligen finns det andra kunder pĂ„ vĂ€gen som ocksĂ„ betalar för körda strĂ€cka.
đŸ€” Hade en snickare som vid flera tillfĂ€llen glömde att köpa saker han behövde och köpte fel saker. Varje gĂ„ng debiterade han mig för sina misstag.
đŸ€” Bjöd honom pĂ„ lunch de första tre dagarna, tills jag insĂ„g att han debiterade mig för timmen han Ă„t maten jag bjöd honom pÄ .
đŸ€” Plus att han minst en timme per dag, pratade med andra nya kunder som behövde hans tjĂ€nster. (Vet detta för till sist började jag klocka honom). Detta var ocksĂ„ tid han skrev upp som tid jag skulle betala honom för.
đŸ€” Tog tvĂ„ timmars luncher, dĂ€r han pĂ„stod att han anvĂ€nt tiden till att köpa material. Konstigt nog luktade han klor nĂ€r han kom tillbaka frĂ„n inköpsrundorna
. Kan det vara sĂ„ att han var hemma och badade med sina ungar i sin pool, för tid som debiterades mig?
đŸ€” Gav honom kontanter för att köpa material. Trots detta fick jag inga orginalkvitton, nĂ€r jag efterfrĂ„gade dessa nĂ€r jobbet var klart. Fick endast bilder pĂ„ sms pĂ„ kvitton.
đŸ€” Trodde fram till denne snickare att jag varit med om allt, men inte. Det den killen inte tĂ€nkte pĂ„ att ingenting sprider sig sĂ„ fort, som ett dĂ„ligt rykte. Synd egentligen, för han Ă€r en bra snickare.
 
  • Gilla
  • Haha
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Ja. Faktiskt. Det tar emot att medge det. För vanligtvis uppför sig hantverkare som smĂ„ bortskĂ€mda barn. Även hĂ€r pĂ„ forumet, med kommentarer som
-jag arbetar bara för företag.
-var glad att du fÄr jobbet gjort.
-akta dig sÄ du inte hamnar pÄ deras svarta lista.
-gör jobbet sjÀlv om du Àr sÄ djÀvla snÄl.
Etc.
LÄgkonjunkturen som vi bara sett början av Àn, kommer nog att tÀppa till truten pÄ de lata och inkompetenta. Ja ÀndÄ tills det Àr dags att grÄta ut i lokaltidningen nÀr fogden knackar pÄ dörren.

SÄ. Ja. Summan Àr efter omstÀndigheterna skÀlig. Men han skulle definitivt meddelat damen om att det kan kosta 2000kr, för det Àr inte helt lÀtt för alla att förstÄ.
Haha du Ă€r rolig 🙂
Man ger aldrig ungefÀrligt tid pÄ sÄna smÄjobb eftersom det kan likavÀl sluta att man bedömer att man mÄste byta hela toan eller insatsen och dÀrmed har man lÄst priset.
 
L Lassiter skrev:
Haha du Ă€r rolig 🙂
Man ger aldrig ungefÀrligt tid pÄ sÄna smÄjobb eftersom det kan likavÀl sluta att man bedömer att man mÄste byta hela toan eller insatsen och dÀrmed har man lÄst priset.
Tar det inte ungefĂ€r samma tid att byta hela toan? 😉
 
S
B Byggahus48 skrev:
đŸ€” Wow, denna trĂ„d Ă€r inne pĂ„ sin tionde (10) dag och nĂ€rmare 200 inlĂ€gg. Man hoppas ju innerligt att tiden hĂ€r ”inte debiteras mig som kund” av en engagerad hantverkare/egenföretagare.
đŸ€” Skulle tro att rörisen inte bara körde och debiterade, till denna kund tur och retur 8 mil. Troligen finns det andra kunder pĂ„ vĂ€gen som ocksĂ„ betalar för körda strĂ€cka.
đŸ€” Hade en snickare som vid flera tillfĂ€llen glömde att köpa saker han behövde och köpte fel saker. Varje gĂ„ng debiterade han mig för sina misstag.
đŸ€” Bjöd honom pĂ„ lunch de första tre dagarna, tills jag insĂ„g att han debiterade mig för timmen han Ă„t maten jag bjöd honom pÄ .
đŸ€” Plus att han minst en timme per dag, pratade med andra nya kunder som behövde hans tjĂ€nster. (Vet detta för till sist började jag klocka honom). Detta var ocksĂ„ tid han skrev upp som tid jag skulle betala honom för.
đŸ€” Tog tvĂ„ timmars luncher, dĂ€r han pĂ„stod att han anvĂ€nt tiden till att köpa material. Konstigt nog luktade han klor nĂ€r han kom tillbaka frĂ„n inköpsrundorna
. Kan det vara sĂ„ att han var hemma och badade med sina ungar i sin pool, för tid som debiterades mig?
đŸ€” Gav honom kontanter för att köpa material. Trots detta fick jag inga orginalkvitton, nĂ€r jag efterfrĂ„gade dessa nĂ€r jobbet var klart. Fick endast bilder pĂ„ sms pĂ„ kvitton.
đŸ€” Trodde fram till denne snickare att jag varit med om allt, men inte. Det den killen inte tĂ€nkte pĂ„ att ingenting sprider sig sĂ„ fort, som ett dĂ„ligt rykte. Synd egentligen, för han Ă€r en bra snickare.
Orkar inte lÀsa men varför alla smileys och fyrklöver?
 
  • Älska
Byggahus48
  • Laddar…
Fairlane
L Lassiter skrev:
Haha du Ă€r rolig 🙂
Man ger aldrig ungefÀrligt tid pÄ sÄna smÄjobb eftersom det kan likavÀl sluta att man bedömer att man mÄste byta hela toan eller insatsen och dÀrmed har man lÄst priset.
Kan man inte sÀga det dÄ?
"Om det bara Àr att byta knappen sÄ tar kommer det bli ungefÀr X, men det finns en risk att jag bedömer att man mÄste byta hela toaletten och dÄ kanske vi hamnar pÄ Y istÀllet."
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
B
S Sthlm_ skrev:
Orkar inte lÀsa men varför alla smileys och fyrklöver?
🍀 Kan tyvĂ€rr inte svara, för jag orkar inte lĂ€sa allt ”spĂ€nnande och intressant” DU skriver 
..
 
Krilleman
B Byggahus48 skrev:
đŸ€” Wow, denna trĂ„d Ă€r inne pĂ„ sin tionde (10) dag och nĂ€rmare 200 inlĂ€gg. Man hoppas ju innerligt att tiden hĂ€r ”inte debiteras mig som kund” av en engagerad hantverkare/egenföretagare.
Flera av dom som kan nÄgot pÄ byggahus svarar bara pÄ kvÀllar och helger. Missade du det? Och nu har det ju varit semestertider, hur ska man dÄ tolka detta?

NÀr du ringer till frisören, ska dÄ denne enkom avsÀtta tid för att svara i telefon?
Nej, givetvis inte.

Frisören som rörisen svarar i telefon nÀr denne anser sig ha tid.
Precis pÄ samma sÀtt som du bokade upp DIN tid pÄ telefon.

B Byggahus48 skrev:
đŸ€” Skulle tro att rörisen inte bara körde och debiterade, till denna kund tur och retur 8 mil. Troligen finns det andra kunder pĂ„ vĂ€gen som ocksĂ„ betalar för körda strĂ€cka.
Nej, dock fungerar detta tÀnket sÀkert superbra inom den Kungliga Hufvudstaden.

Försök att se bortom det, för det finns mÀngder med individer & hantverkare som bor pÄ landsbygden.

B Byggahus48 skrev:
đŸ€” Hade en snickare som vid flera tillfĂ€llen glömde att köpa saker han behövde och köpte fel saker. Varje gĂ„ng debiterade han mig för sina misstag.
Ruskigt dÄlig hantverkare.

Byt omgÄende om yrkesutövaren inte kan se vad som gÄr Ät efter en kontroll hemma hos dig

B Byggahus48 skrev:
đŸ€” Bjöd honom pĂ„ lunch de första tre dagarna, tills jag insĂ„g att han debiterade mig för timmen han Ă„t maten jag bjöd honom pÄ .
30min frukost & 30 min lunch ingÄr inte i ordinarie arbetstid mellan 07-16.
Men det Àr inget ovanligt pÄ nÄgot sÀtt.

Egenföretagare klÀmmer in mÄnga samtal pÄ dessa tider för att vara hövliga mot kund.

B Byggahus48 skrev:
đŸ€” Plus att han minst en timme per dag, pratade med andra nya kunder som behövde hans tjĂ€nster. (Vet detta för till sist började jag klocka honom). Detta var ocksĂ„ tid han skrev upp som tid jag skulle betala honom för.
Vilken tid ringde du sjÀlv till aktuell hantverkare för att boka upp denne?

Jag hoppas det INTE var mellan 07-16 för dÄ Àr denne ju upptagen med andra kunder enligt ditt sÀtt att se pÄ saken...

B Byggahus48 skrev:
đŸ€” Tog tvĂ„ timmars luncher, dĂ€r han pĂ„stod att han anvĂ€nt tiden till att köpa material. Konstigt nog luktade han klor nĂ€r han kom tillbaka frĂ„n inköpsrundorna
. Kan det vara sĂ„ att han var hemma och badade med sina ungar i sin pool, för tid som debiterades mig?
TvÄ timmars lunch Àr aldrig normalt, 30min Àr det som gÀller om denne jobbar 07-16.

Byt hantverkare.

B Byggahus48 skrev:
đŸ€” Gav honom kontanter för att köpa material. Trots detta fick jag inga orginalkvitton, nĂ€r jag efterfrĂ„gade dessa nĂ€r jobbet var klart. Fick endast bilder pĂ„ sms pĂ„ kvitton.
Ingen vettig individ ger en hantverkare kontanter för att köpa material.

Betalt fÄr hantverkaren nÀr arbetet Àr klart om det mot förmodan inte avtalats en lyftplan över ett lÀngre projekt.

Byt hantverkare.

B Byggahus48 skrev:
đŸ€” Trodde fram till denne snickare att jag varit med om allt, men inte. Det den killen inte tĂ€nkte pĂ„ att ingenting sprider sig sĂ„ fort, som ett dĂ„ligt rykte. Synd egentligen, för han Ă€r en bra snickare.
Byt hantverkare.

Du verkar vara sĂ„ klok, sĂ„ varför bytte du inte ut denne tidigare? đŸ€”
 
Redigerat:
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
A AG A skrev:
Vad Àr det som Àr sÄ svÄrt att förstÄ. Om du nu var lÀskunnig, sÄ mÄste du ju sett att jag sjÀlv drivit eget företag som hantverkare. AlltsÄ förstÄr jag mer Àn de flesta vad som krÀvs för att fÄ ut en hyfsad lön.
Men, se till arbetet som verkligen blir utfört. Rent praktiskt sĂ„ Ă€r det frĂ„ga om ett 5 minutersjobb. En liten liten knapp som byts ut. Det Ă€r ju nĂ€stan ingenting. Samt att 2000 kr Ă€r ju nĂ„gonstans mellan 5-10% av en normal mĂ€nniskas mĂ„nadsinkomst. Kan du verkligen inte se att det Ă€r otroligt mycket pengar för en sĂ„ liten sak? Även om vi förstĂ„r varför det kostar sĂ„ mycket?
JÀmförelsevis sÄ kÀnns det nÀstan som du gladerligen skulle betala 10.000kr för en pizza. Spontant sÄ kÀnns det som ett 5 gÄnger sÄ stort uppdrag att fixa lokalen, inventarierna, rÄvarorna och arbetet för att baka en pizza.
Du kan ju Àven jÀmföra med vad du fÄr för 2000kr pÄ exempelvis Biltema. Du fÄr ju nÀstan en ny motorgrÀsklippare.
Vilken oerhört dÄlig jÀmförelse. Kom du inte pÄ nÄgot bÀttre?
Men du kanske Ă„kte 40km enkel resa till kund, helt utan kostnad, i din firma?
Vad vet jag...

Kunden har betalat ett vÀldigt vettigt pris för tryckknappen som bytts ut med 40km enkel resa frÄn hantverkarens fysiska lokaler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
đŸ€” Gav honom kontanter för att köpa material. Trots detta fick jag inga orginalkvitton, nĂ€r jag efterfrĂ„gade dessa nĂ€r jobbet var klart. Fick endast bilder pĂ„ sms pĂ„ kvitton.
Du verkar ju tyvÀrr fÄtt tag i en vÀldigt oÀrlig hantverkare. SÄdana finns det tyvÀrr för mÄnga av.

Men reagerade pÄ stycket ovan. Varför i hela friden gav du hantverkaren kontanter att handla material för? Har jag aldrigt hört talas om. Var jobbet vitt?
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken oerhört dÄlig jÀmförelse. Kom du inte pÄ nÄgot bÀttre?
Men du kanske Ă„kte 40km enkel resa till kund, helt utan kostnad, i din firma?
Vad vet jag...

Kunden har betalat ett vÀldigt vettigt pris för tryckknappen som bytts ut med 40km enkel resa frÄn hantverkarens fysiska lokaler.
Men hur lyckas du med konstycket att missförstĂ„. Även jag tycker ju att det Ă€r helt okej pris TS/mamman fĂ„tt. Det Ă€r alltsĂ„ inte en oskĂ€lig faktura, men det Ă€r en helvetes massa pengar för en liten sak. Men Ă€rligt talat, sĂ„ tror jag inte det spelar nĂ„gon roll hur mĂ„nga gĂ„nger jag försöker förklara det uppenbara, du fattar Ă€ndĂ„ inte. Nu anmĂ€ler du sĂ€kert mitt inlĂ€gg igen, för att du tycker jag Ă€r otrevlig. Men vad ska jag sĂ€ga? Alla utom du och "Stockholmaren" tycks förstĂ„ skillnaden mellan billigt och mycket pengar, eller dyrt och "dyrt"
 
  • Älska
Sthlm_
  • Laddar…
A AG A skrev:
Alla utom du och "Stockholmaren"
Vem Àr det?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det Àr nÄgot annat. Det Àr ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare, inget som berör kunden och inget som hamnar pÄ kundens faktura (mer Àn indirekt).

Det som Zell verkar störa sig pĂ„ Ă€r att hantverkare tar betalt för resor till kund, dvs att man fakturerar kund. För mig, och mĂ„nga med mig, Ă€r det givet att man mĂ„ste fakturera restid till kund om man har mĂ„nga olika "arbetsplatser" under en dag. Är man pĂ„ samma stĂ€lle hela dagarna Ă€r det inte lika sjĂ€lvklart, utan en förhandlingsfrĂ„ga.
Nu skrev han visserligen ”Tiden det tar för de flesta arbetare i Sverige att ta sig till/frĂ„n jobbet fĂ„r de inte betalt för”
SÄ, jo vÀldigt mÄnga har betalt för den tiden.
Även om de inte hade det, sĂ„ kommer resor till kund ske pĂ„ arbetstid. DĂ€rför mĂ„ste sĂ„klart kunden betala för den tiden ocksĂ„.
Vi Àr helt överens
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vem Àr det?
Men snÀlla du! Jag ska försöka att inte bli otrevlig, Àven om det nu kommer en frÄga om nÄgot uppenbart.
Men nÀr det nÀstan enbart Àr en till person som fortfarande inte fattar, och dessutom gillar "Krilles" senaste omlÀgg. SÄ kan ju det vara en ledtrÄd. NÀr den personens Alias Àr detsamma som Stockholm brukar förkortas, sÄ kan det ju ocksÄ vara en ledtÄd, kanske?
 
B ByggareBĂ„b skrev:
Min mor, som snart ska flytta in pĂ„ demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning sĂ„ hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rĂ„det av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrĂ„n hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen pĂ„ 5-10 minuter och nu har hon fĂ„tt en faktura pĂ„ 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Ja - tyvÀrr Àr det rimligt!
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Nu kan vi sluta gissa, hĂ€r finns svaret pĂ„ vad ett arbete ska kosta (inte exakt samma utan liknande tjĂ€nst) đŸ€Ł

https://www.clasfixare.se/byta-toalettstol/

Endast 2800 efter rot
Plus startavgift 495

Tiden arbetet kommer att ta har mycket med att göra hur erfaren hantverkaren eller du Àr i att göra ett jobb som detta. En hantverkare som har bytt toalettstolar i flera Är kan göra det mycket snabbare, pÄ runt en timme, Àn en person som aldrig har gjort det förut, som kan ta flera timmar pÄ sig att utföra arbetet. Sedan ska du rÀkna in lite överraskningar i arbetet, kanske din skiftnyckel inte fungerar som den ska, eller du ser att en ledning Àr skadad och mÄste bytas. Saker som detta kan ju dra ut pÄ jobbet lite.

En toalettstol har en livslÀngd mellan 10 och 15 Är. Under denna tid kan du behöva byta ut vissa delar som ventiler, sitsen och spolmekanismen.


Obs pris utan wc

SÄ 4000 för en timmes jobb (som tar mig som amatör mindre Àn en timme)
495 i startavgift torde tÀcka bil och restid eftersom tjÀnsten endast utförs i relativa centrala delar av Stockholm.

Budgetera för detta var tionde Ă„r och dĂ€remellan ett par spolknapper 👍
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.