Fast nu har ni lagt en massa värde i ordet "skuldfri" och sen ältar definitionen av det.

Varför ska man vara skuldfri?
Det låter mer som något moraliserande att det ska lämnas tillbaka det man lånar.

Vilket är vettigt när man lånar skiftnycklar från grannen men knappast när man lånar från en bank och betalar ränta.
 
  • Gilla
Crank och 4 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Solvent... :)
[länk]
Där fanns också av en slump en beskrivning som nog sammanfattar tråden. Solvent vs. likvid:
"Solvens ska skiljas från "att vara likvid (ha tillgång till likvida medel)," varmed menas att man har omedelbar tillgång till betalningsmedel, t.ex. vanliga pengar i form av sedlar och mynt. Man kan vara solvent (= rik) utan att för den skull vara likvid (= tom portmonnä)."

Så avbetalt hus gör dig solvent men inte garanterat likvid. Som pensionär med underhållsbehov på huset är det bra att vara likvid. Vilket du är (ganska iaf) med skuld kvar och pengar i fonder.
 
  • Gilla
Voxan och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Lagom likvid är viktigt.

Oavsett hur litet eller stort bostadslån du planerar ha vid pension är det viktigt att ha medel som inte är upplåsta i huset.

För det kan vara dumt att vara tvungen att skilja sig från huset, eller ta ett dåligt åldringslån, bara för att likvida medel saknas på ålderns höst.

Jag tänker att ett rimligt sparande är ungefär vad du amorterar på huset.
Sen om du lägger dessa sparpengar på ett räntekonto där de får förtvina eller en bred global indexfond där de växer mot en liten risk är av mindre betydelse.
 
  • Gilla
Voxan och 1 till
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
Det här är ett underbart forum.
Rätt uppfattat. Kan vara det klokaste du skrivit i denna tråd.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Återigen så är ditt påstående bara ett felaktigt påhitt!
Varför väljer du att fulcitera en liten del av det jag skrev?

Jag har redan sagt att vi kan kalla det "med mer tillgångar än skulder" om det gör dig lugnare i själen.

I Intet skrev:
Men, nu har ju Road insett att han har fel och du rätt. Även om det satt långt inne.
Förlåt? Jag förtydligade direkt vad jag menade. På vilket vis satt det "långt inne"?

I Intet skrev:
Men vi behöver inte kalla det för "skuldfri" vi kan beskriva det på omständliga sätt som du antagligen gillar "med mer tillgångar än skulder".

två skilda tillstånd har olika benämning.
Har Road lånat en skiftnyckel av mig och sedan hittar 100st. hemma. Är skulden inte betald för än jag fått tillbaka min skiftnyckel. Det fattar var ändå dagisbarn.

Det är inte omständligt att kalla en spade för en spade.
Förstår ni ens poängen jag försöker göra? Att om man har större tillgångar än skulder så kan man knappast anses vara "i skuld" på det vis som menas med exempelvis "Den som är satt i skuld är icke fri".

Och det är väl det som diskuterads i tråden? Drar ni medvetet tråden till ordmärkeri för att slippa hålla med om det eller fattar ni inte?

Jag klamrar mig verkligen inte fast vid att få skriva "skuldfri" så släpp det och diskutera sakfrågan istället. Är det ok att ha lån om man samtidigt har andra tillgångar som överstiger dessa lån?
 
R RoAd skrev:
Är det ok att ha lån om man samtidigt har andra tillgångar som överstiger dessa lån?
Klart det kan vara OK. Det kan vara OK även om nettoförmögenheten är negativ. Ingen har väl sagt att lån aldrig är OK?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Klart det kan vara OK. Det kan vara OK även om nettoförmögenheten är negativ. Ingen har väl sagt att lån aldrig är OK?
Vissa här (exempelvis @Intet som nu gillar ditt inlägg?) påstår ju att det första man ska göra är att amortera av sina lån innan man kan investera pengar i något annat. Då borde de ju anse att det inte är ok.

Försöker bara förstå hur de resonerar.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vissa här (exempelvis @Intet som nu gillar ditt inlägg?) påstår ju att det första man ska göra är att amortera av sina lån innan man kan investera pengar i något annat. Då borde de ju anse att det inte är ok.

Försöker bara förstå hur de resonerar.
Du läser dålig men skriver destå mer.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
I Intet skrev:
Med tanke på hur resonemanget går, verkar det finnas de som inte fattar att de belånar huset för De med kapital gör det, spelar.
F fribygg skrev:
Rätt uppfattat. Kan vara det klokaste du skrivit i denna tråd.
Äsch, så säger du till alla 💓
 
  • Älska
Sthlm_
  • Laddar…
Vilket pappskalle trams i den här tråden.
När skuldsättning under marknadsvärde*0.8.
Sluta amortera och tryck in motsvarande i indexfonder.
Så enkelt är det.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
Vilket pappskalle trams i den här tråden.
När skuldsättning under marknadsvärde*0.8.
Sluta amortera och tryck in motsvarande i indexfonder.
Så enkelt är det.
Jo nu måste man då inte välja en indexfond utan kan mycket väl mixa med fonder med högre risk.

Sen är ju poängen att man har en plan med sitt sparande om man drar ner på amorterande.
Jag får intrycket att en del bara vill ha loss pengar för diverse projekt med en ogenomtänkt plan.
 
P paralun skrev:
Jo nu måste man då inte välja en indexfond utan kan mycket väl mixa med fonder med högre risk.

Sen är ju poängen att man har en plan med sitt sparande om man drar ner på amorterande.
Jag får intrycket att en del bara vill ha loss pengar för diverse projekt med en ogenomtänkt plan.
Jag skrev indexfond då det är blåbärsbacken, fritt fram att välja brantare.
Utebliven amortering innebär inte Ullared, sätt automatisk överföring och se till att tillgängliga medel är konstanta trots noll amortering.
 
H Heidelbeere skrev:
Jag skrev indexfond då det är blåbärsbacken, fritt fram att välja brantare.
Utebliven amortering innebär inte Ullared, sätt automatisk överföring och se till att tillgängliga medel är konstanta trots noll amortering.
Nej och inte heller att köpa solceller...

Det viktiga är att man har en plan hur tråkigt det än är.
 
P paralun skrev:
Nej och inte heller att köpa solceller...

Det viktiga är att man har en plan hur tråkigt det än är.
Sant.
Plan, så viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.