P pmd skrev:
Vad är skskillnaden.
Det handlar mer om anpassning än styrka. T ex att kunna anpassa sig till bredare klimat, sämre näring.

T ex många träd som slår rotskott när de sågas ner, typ syren, är anpassade till när mammutar eller elefanter slet loss sly och åt, de som sköt nya rotskott klarade sig bättre.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eler nja, det mesta publiceras faktiskt någonstans även om det är riktigt dåligt. Det finns så många vetenskapliga tidskrifter idag att grindvaktsfunktionen inte håller längre. Om den någonsin har fungerat.
Man måste förstås som läsare ha lite urskiljning också och inte betrakta ogranskade artiklar som likvärdiga med referentgranskade artiklar.
 
P
D Dilato skrev:
Glyfosat är precis som penicillin och annan antibiotika numera här i väst nästan oåtkomlig för privatpersoner, man måste vara nästan dödligt sjuk för att få det utskrivet.
DDT har räddat väldigt många människors liv. Malariabekämpning gjordes länge med DDT, men överanvändning för andra ändamål skadade DDTs rykte så medlet förbjöds i stora delar av världen. Sen cirka 20 år har dock WHO tagit bort sin avrådan från att använda DDT för malariabekämpning, men som med alla bekämpningsmedel är det viktigt att använda det på rätt sätt.
D Dilato skrev:
I min ungdom gick det att köpa olika syror och baser på apoteket, nu är det omöjligt.
Om du vill köpa saltsyra idag blir du nog misstänkt för att förbereda ett lägenhetsinbrott. :)
 
P
D Dilato skrev:
Glyfosat är precis som penicillin och annan antibiotika numera här i väst nästan oåtkomlig för privatpersoner, man måste vara nästan dödligt sjuk för att få det utskrivet.
När det gäller just antibiotika så är det viktigt att det inte används mer än absolut nädvändigt. Ökad resistens mot antibiotika hos diverse otäcka bakterier är ett reellt problem.
 
P
G gaidin skrev:
Det handlar mer om anpassning än styrka. T ex att kunna anpassa sig till bredare klimat, sämre näring.
Vad menade du med "styrka" då?
 
Nissens
P pmd skrev:
När det gäller just antibiotika så är det viktigt att det inte används mer än absolut nädvändigt. Ökad resistens mot antibiotika hos diverse otäcka bakterier är ett reellt problem.
Om du visste hur just det fungerar ute i världen skulle du få fnatt.

Jag skaffar alltid lite penicillin när jag är i asien, det är bra att ha en kur hemma om behov skulle uppstå.

Jag sade det till min läkare på VC, han sade bara att ”ja, det är lättare att få det där”…

I Asien tar de penicillin ungefär som vi tar alvedon.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du visste hur just det fungerar ute i världen skulle du få fnatt.

Jag skaffar alltid lite penicillin när jag är i asien, det är bra att ha en kur hemma om behov skulle uppstå.

Jag sade det till min läkare på VC, han sade bara att ”ja, det är lättare att få det där”…

I Asien tar de penicillin ungefär som vi tar alvedon.
Ett problem är att man kan köpa tabletter styckvis för det är för dyrt att köpa hela kuren men man blir ju lite friskare av dom man tar.

Mycket vanligt är också att man inte fullbordar en kur utan slutar i förtid för man är tillräckligt frisk ( och då sparar man resten till senare).
Där skapar vi resistansen.
 
  • Gilla
TreeView och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Ett problem är att man kan köpa tabletter styckvis för det är för dyrt att köpa hela kuren men man blir ju lite friskare av dom man tar.

Mycket vanligt är också att man inte fullbordar en kur utan slutar i förtid för man är tillräckligt frisk ( och då sparar man resten till senare).
Där skapar vi resistansen.
Nja, en penicillinkur är snorbillig där. Har aldrig sett att de säljer tabletterna styckvis. Däremot ordinerar de kurer om tre dagar vid lättare besvär, och typ sju dagar vid svårare.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, en penicillinkur är snorbillig där. Har aldrig sett att de säljer tabletterna styckvis. Däremot ordinerar de kurer om tre dagar vid lättare besvär, och typ sju dagar vid svårare.
Jag känner mest till Tanzania Afrika, där kan man köpa en helgdags (7- 20) tungt kroppsarbete för 10000 tzs (35 kronor) och många jobbar inte varje dag.

Där är det många som inte har råd att köpa en hel kur.
 
  • Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I Asien tar de penicillin ungefär som vi tar alvedon.
Det är också min erfarenhet. Men är det klokt?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det är också min erfarenhet. Men är det klokt?
Nä, jag kan inte bedöma vad som är klokt eller inte. Jag har inte gått den kursen.

Men man kan väl säga att om en befolkning om 10 eller 300 eller kanske 1 000 miljoner av en befolkning om ca 8 000 miljoner har restriktioner kring antibiotika så är de tämligen meningslösa.
 
  • Ledsen
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Om du visste hur just det fungerar ute i världen skulle du få fnatt.
Jag har ett hum om det, men får inte fnatt. Jag är dock rädd för hur framtiden kommer att te sig när infektionssjukdomar inte längre går att bota.
Nissens Nissens skrev:
Jag skaffar alltid lite penicillin när jag är i asien, det är bra att ha en kur hemma om behov skulle uppstå.
Så länge du inte använder det eller sprider ut det i omgivningen så gör det inget. Se dock till att destruera det på ett säkert sätt.
Nissens Nissens skrev:
Jag sade det till min läkare på VC, han sade bara att ”ja, det är lättare att få det där”…
Jag trodde inte att svenska läkare var så oansvariga.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Mycket vanligt är också att man inte fullbordar en kur utan slutar i förtid för man är tillräckligt frisk ( och då sparar man resten till senare).
Okunnighet är en förbannelse. Bara för att man känner sig frisk är inte infektionen hävd.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Jag har ett hum om det, men får inte fnatt. Jag är dock rädd för hur framtiden kommer att te sig när infektionssjukdomar inte längre går att bota.
Det kan vara befogat.
P pmd skrev:
Så länge du inte använder det eller sprider ut det i omgivningen så gör det inget. Se dock till att destruera det på ett säkert sätt.
Självklart skaffar jag det för att använda vid behov. Däremot använder jag det mer enligt hur svenska läkare ordinerar det, alltså inga tredagarskurer.
P pmd skrev:
Jag trodde inte att svenska läkare var så oansvariga.
Svenska läkare har ingen som helst kontroll över resten av världen. Och Svenska läkare - åtminstone de på VC- är lata och bryr sig inte.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Sen kan man kanske fundera på vad man får när man köper sin antibiotika billigt utomlands. Man kanske får antibiotika, men kanske går man något mindre lämpligt också, alltifrån rena sockerpiller till riktigt farliga saker. Det är en miljardindustri med förfalskade läkemedel.
 
  • Gilla
  • Haha
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.