Eget vatten och avlopp?
Nån frostvakt i nått pumphus som fått fnatt å dragit igång?
Nån utebelysning med sensor som var släckt när ni åkte men lyser på nätterna?
 
B buffyin skrev:
Kolla snabbt och kyl/frys hos oss drar ca 50kwh per månad (frus 30-33 kyl 10-12).

Så borde vara något mer som drar. Circkulation hos VVB?
Ja enligt specen på kyl/frys ska den dra ca 25 kWh per månad… finns inget annat som vi känner till som kan dra något…VVB är helt avstängd när vi inte är där.
 
  • Gilla
Thomas Styre
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Eget vatten och avlopp?
Nån frostvakt i nått pumphus som fått fnatt å dragit igång?
Nån utebelysning med sensor som var släckt när ni åkte men lyser på nätterna?
Jo vi har eget vatten och avlopp. Den enda tekniken inkopplad till det är väl pumpen till brunnen som mig veterligen bara går när man använder vattnet. Eller kan den dra ström kontinuerligt? Inga frostvakter finns.
 
  • Gilla
pythea
  • Laddar…
Kolla också om du inte har värmekablar i tex. vattenledningar och som inte stängs av på termostat - fråga inte hur jag vet sådant... ...jo, de har termostat numera...

värmekablar drar förvisso inga mängder med ström - men de drar hela tiden i 24/7 och då blir det noterbart mycket i slutändan.

En ytterligare sak som drar ström hos mig är luftpumpen för minireningsverket, det är säkert > 500 Wh/dygn bara för den, och den är inget man kan stänga av utan att skada reningsprocessen för mycket och med det långa uppstartningstider innan den börja fungera igen.

varmvattenberedare kan dra över 1 kWh/dygnet då det motsvarar en läckvärme av ca 42 Watt, vilket utspridd över sin stora ytan inte går att känna att det skulle vara speciellt varm i någon punkt och största värmeläckan är förmodligen där rören är inkopplade (precis som korken på en termos är det största värmeläckan)
 
  • Gilla
Packe22 och 1 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Jo vi har eget vatten och avlopp. Den enda tekniken inkopplad till det är väl pumpen till brunnen som mig veterligen bara går när man använder vattnet. Eller kan den dra ström kontinuerligt? Inga frostvakter finns.
Har ni koll på när den går?
Jag tänker på alla trådar man läst där pumpar stått å gått dygnet runt utan att ägaren haft en aning.... därför jag frågar.
Ni hör att den startar och slår av?
Ja pumpen ska normalt bara gå när ni förbrukar vatten. Men har man tex en läckande backventil så kan vattnet läcka tillbaks i brunnen och pumpen står gång på gång och pumpar upp det i hydroforen igen. Gång på gång fast ingen är där.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det här är en kyl/frys kombo 190 cm +4/-22 grader, och en bänkfrys 85 cm -22 grader och router, allt annat avstängt. Ett dygn alltså.
Skärmdump av en app som visar elförbrukning, graf som visar elförbrukning över ett dygn den 23 juni 2024 till 3,22 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Börja med att sätta en enkel kWh-mätare på kyl/frys så vet du åtminstone vad den drar per dygn. Sedan kanske i har en brunn med pump och hydrofor/hydropress. Någon småläckande toa eller kran kan göra att pumpen drar igång i tid och otid särskilt om tex hydropressen har ett läckande membran.
Tack, ska faktiskt köpa en sån! Det var ett bra tips.
 
Isakare Isakare skrev:
Det här är en kyl/frys kombo 190 cm +4/-22 grader, och en bänkfrys 85 cm -22 grader och router, allt annat avstängt. Ett dygn alltså.
Isakare Isakare skrev:
Det här är en kyl/frys kombo 190 cm +4/-22 grader, och en bänkfrys 85 cm -22 grader och router, allt annat avstängt. Ett dygn alltså.
[bild]
Tack för input! Intressant!
 
B Bjober skrev:
Har ni koll på när den går?
Jag tänker på alla trådar man läst där pumpar stått å gått dygnet runt utan att ägaren haft en aning.... därför jag frågar.
Ni hör att den startar och slår av?
Ja pumpen ska normalt bara gå när ni förbrukar vatten. Men har man tex en läckande backventil så kan vattnet läcka tillbaks i brunnen och pumpen står gång på gång och pumpar upp det i hydroforen igen. Gång på gång fast ingen är där.
Aha. Det var bra inputs, tack! Jag brukar höra när den startar när man är nere i källaren och när den slår av. Men det är definitivt värt att kolla upp.
 
Är nog rätt rimlig nivå om du har 2 st kyl/frys-möbler och en router som kanske drar runt 10-15 Watt.


Kompressorerna brukar ligga på 120 - 220 Watt , gissning 120 Watt på frysboxen och 220 Watt på kombi kyl/frys medans kompressorn går och sedan brukar de gå runt 30% av drifttiden.
 
Ytterligare idéer: ni kanske har en filteranläggning till brunnsvattnet, detta kan dra en del el beroende på hur det är utformat; backspolning och renspolning med jämna mellanrum, ev UV-lampor etc. Sedan som sagt driver detta kanske en avloppspump i trekammarbrunnen som får dra igång. Många bäckar små osv.

Det där med sensorstyrda utelampor har nämnts, våra hänger sig ibland och är konstant på med 50W + 20W hela natten.
 
X xxargs skrev:
Kolla också om du inte har värmekablar i tex. vattenledningar och som inte stängs av på termostat - fråga inte hur jag vet sådant... ...jo, de har termostat numera...

värmekablar drar förvisso inga mängder med ström - men de drar hela tiden i 24/7 och då blir det noterbart mycket i slutändan.

En ytterligare sak som drar ström hos mig är luftpumpen för minireningsverket, det är säkert > 500 Wh/dygn bara för den, och den är inget man kan stänga av utan att skada reningsprocessen för mycket och med det långa uppstartningstider innan den börja fungera igen.

varmvattenberedare kan dra över 1 kWh/dygnet då det motsvarar en läckvärme av ca 42 Watt, vilket utspridd över sin stora ytan inte går att känna att det skulle vara speciellt varm i någon punkt och största värmeläckan är förmodligen där rören är inkopplade (precis som korken på en termos är det största värmeläckan)
Vi har faktiskt värmekabel i vattenledningen. Utan termostat 😂 den är väldigt manuell med en kontakt. Men vi brukar vara noggranna med att koppla ur den när vintern är slut. Ska dock dubbelkolla…
 
sysmali sysmali skrev:
Det framgår inte hur länge ni haft stugan. Hur mycket el drog stugan innan förrförra vintern?

(sen är jag lite förvånad att ingen frågat om grannar och hönshus)
Sen 2015 har vi haft den. Förrförrförra vintern drog den närmre 5000 kWh per månad vintertid då vi bodde permanent i den och den har väggar av wellpapp😂😅. Vi har aldrig brytt oss så mycket i att minimera elförbrukningen åren 2015-2020 då elpriserna inte var samma problem…
Tanken har definitivt snuddat oss att någon snäll granne hjälper oss på traven😂 vi har en granne som skaffade höns och byggde ett fett hönshus för några år sedan😄
Skämt åsido så är det en hel del knas med elförsörjningen i området, det är strömavbrott ofta och vid minst två tillfällen senaste åren har nollan försvunnit (vad det nu betyder) ute i huvudkabeln i vägen så alla hus har fått 400V i uttagen. Då brändes vår LVVp och spottar i taket sönder. Antar att det inte borde ha något med elförbrukningen att göra men man funderar ju.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
S_lund och 4 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Efter förrförra vinterns elräkningschock på närmre 20.000kr för januari i sommarstugan där vi vind för våg lämnat både elradiatorer och varmvattenberedare på fullt blås så drog vi ner på allt till ett minimum. Mellan april - oktober finns ingen värme alls på och vi slår endast på varmvatten när vi är där. Vi har systematiskt gått igenom allt och slår verkligen av ALLT förutom kylskåpet när vi inte är där. Redan förra året började funderingar kring varför det inte går att få ner förbrukningen mer, och nu idag när vi fick fakturan för juli börjar vi undra vad som är fel på riktigt. Vi har alltså inte varit en enda dag i stugan under hela juli månad, ändå får vi en förbrukning på 133 kWh. Det är inte mycket, men vi tycker ändå det är mycket för att aldrig ens varit där. Frågan är då:
1. Kan ett nytt kyl/frysskåp dra över 100kwh per månad?
2. Vilka fler källor kan orsaka en förbrukning? Vart ska man börja leta för att hitta en orsak?
3. Kan det ”läcka” el? Alltså att det försvinner kWh på något mystiskt sätt utan att man använder någon apparat?
Jag bor i en lägenhet och kommer som bäst under 30 kWh per månad. Köp en wattmätare och se vad kyl/frys drar.
 
B Bällstabygget skrev:
Efter förrförra vinterns elräkningschock på närmre 20.000kr för januari i sommarstugan där vi vind för våg lämnat både elradiatorer och varmvattenberedare på fullt blås så drog vi ner på allt till ett minimum. Mellan april - oktober finns ingen värme alls på och vi slår endast på varmvatten när vi är där. Vi har systematiskt gått igenom allt och slår verkligen av ALLT förutom kylskåpet när vi inte är där. Redan förra året började funderingar kring varför det inte går att få ner förbrukningen mer, och nu idag när vi fick fakturan för juli börjar vi undra vad som är fel på riktigt. Vi har alltså inte varit en enda dag i stugan under hela juli månad, ändå får vi en förbrukning på 133 kWh. Det är inte mycket, men vi tycker ändå det är mycket för att aldrig ens varit där. Frågan är då:
1. Kan ett nytt kyl/frysskåp dra över 100kwh per månad?
2. Vilka fler källor kan orsaka en förbrukning? Vart ska man börja leta för att hitta en orsak?
3. Kan det ”läcka” el? Alltså att det försvinner kWh på något mystiskt sätt utan att man använder någon apparat?
Det är inte varmvattenberedaren som är boven, om den är frisk och kry såklart. Jag skulle aldrig stänga av en vvb, eftersom det är ett perfekt sätt att få in legionella i systemet. Vårt sommarhus drar 300-350 kWh per månad vintertid med kyl, frys och underhållsvärme via lvp, och vvb är såklart på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.