Efter förrförra vinterns elräkningschock på närmre 20.000kr för januari i sommarstugan där vi vind för våg lämnat både elradiatorer och varmvattenberedare på fullt blås så drog vi ner på allt till ett minimum. Mellan april - oktober finns ingen värme alls på och vi slår endast på varmvatten när vi är där. Vi har systematiskt gått igenom allt och slår verkligen av ALLT förutom kylskåpet när vi inte är där. Redan förra året började funderingar kring varför det inte går att få ner förbrukningen mer, och nu idag när vi fick fakturan för juli börjar vi undra vad som är fel på riktigt. Vi har alltså inte varit en enda dag i stugan under hela juli månad, ändå får vi en förbrukning på 133 kWh. Det är inte mycket, men vi tycker ändå det är mycket för att aldrig ens varit där. Frågan är då:
1. Kan ett nytt kyl/frysskåp dra över 100kwh per månad?
2. Vilka fler källor kan orsaka en förbrukning? Vart ska man börja leta för att hitta en orsak?
3. Kan det ”läcka” el? Alltså att det försvinner kWh på något mystiskt sätt utan att man använder någon apparat?
 
  • Gilla
Wynja
  • Laddar…
Titta på elmätarens pulser eller motsvarande och slå av en säkring i taget så märks det ganska bra var förbrukningen finns. Tänk på att många kyl&frys måste ha minsta 16 grader inne för att fungera som avsett.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Tycker inte 133 kWh är så mycket under juli om ni inte varit där. Antar cirkulationspumpar är igång, ventilation. kyl & frys som du nämner. Som jämförelse ligger vi på 449 kWh i vårt hus 250 kvm (under denna säsong kyld) yta som vi kanske bebott halva juli. Egentligen bara köpt 175 kWh, 274 kWh är egenförbrukning från solcellsanläggningen och 962 kWh såld el under juli. LLVP har gått i kylläge för att hålla tempen i hela huset på 23 grader oavsett om vi var där eller inte. Vi kunde givetvis stängt av den när vi inte var på plats men det gjorde vi inte. Där gick kanske några hundra kWh på kyla, dålig koll gammal LLVP utan appar etc.
 
  • Gilla
Kjellelizabeth
  • Laddar…
Kolla snabbt och kyl/frys hos oss drar ca 50kwh per månad (frus 30-33 kyl 10-12).

Så borde vara något mer som drar. Circkulation hos VVB?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har 330 i juli och har två kyl/frys och en box, sen har jag lagat mat och sett på TV och så, så jag tycker det är högt.
 
B
En vvb som står på, även på mintemp, kan lätt förbruka nån kWh per dag eller mer. Ev. Bakterierna dör snabbt (inom timmar), så det är rätt ofarligt att stänga av den helt när man är borta, om man är borta långa perioder.

Router kan vara en sådan där smygtjuv, speciellt om man har ett mesh system med många enheter.

Moderna kyl/frys drar typiskt typ 200kWh/år (beror på storlek med mera), äldre kan dra betydligt mer, speciellt om nån list är lite dålig eller om man avfrostat för dåligt.

Tycker inte 133kWh/månad är så mycket att oroa sig för.
 
Jag hade en kåk stod ett par månader för ett par år sedan och kyl-frys-varmvatten-ytterlampa tog 4,5 kWh per dygn.
 
jag har extrem koll på förbrukningen här, i tomgång så drar mitt hus (3 frysar och 1 kylskåp) , ftx på minmum och lite standby på tv och micro, 5-6kWh/dag. (noll uppvärmning och ingen VVb igång)
 
M MagicFingers skrev:
jag har extrem koll på förbrukningen här, i tomgång så drar mitt hus (3 frysar och 1 kylskåp) , ftx på minmum och lite standby på tv och micro, 5-6kWh/dag. (noll uppvärmning och ingen VVb igång)
Vad drar ftx-en?
 
D Dilato skrev:
Vad drar ftx-en?
drygt 60-90w/h
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tycker inte 133 kWh är så mycket under juli om ni inte varit där....
Det är ändå 185 W kontinuerligt. Ett kylskåp och en gammaldags cirkulationspump kommer kanske upp till hälften.
Så jo, har man inget annat inkopplat så tycker jag det är i överkant,
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tycker inte 133 kWh är så mycket under juli om ni inte varit där. Antar cirkulationspumpar är igång, ventilation. kyl & frys som du nämner. Som jämförelse ligger vi på 449 kWh i vårt hus 250 kvm (under denna säsong kyld) yta som vi kanske bebott halva juli. Egentligen bara köpt 175 kWh, 274 kWh är egenförbrukning från solcellsanläggningen och 962 kWh såld el under juli. LLVP har gått i kylläge för att hålla tempen i hela huset på 23 grader oavsett om vi var där eller inte. Vi kunde givetvis stängt av den när vi inte var på plats men det gjorde vi inte. Där gick kanske några hundra kWh på kyla, dålig koll gammal LLVP utan appar etc.
Nej det är inte mycket men grejen är att det är en liten sommarstuga på 50 kvm där vi inte har varit en enda dag. Finns ingen mekanisk ventilation eller några pumpar, endast en kyl/frys. Som jämförelse drog vårt nybyggda hus på 250kvm 380 kWh i juli. Där vi alltså har bott, använt varmvatten, tvättar, etc.
 
  • Gilla
Wollinerik och 1 till
  • Laddar…
Börja med att sätta en enkel kWh-mätare på kyl/frys så vet du åtminstone vad den drar per dygn. Sedan kanske i har en brunn med pump och hydrofor/hydropress. Någon småläckande toa eller kran kan göra att pumpen drar igång i tid och otid särskilt om tex hydropressen har ett läckande membran.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Nej det är inte mycket men grejen är att det är en liten sommarstuga på 50 kvm där vi inte har varit en enda dag. Finns ingen mekanisk ventilation eller några pumpar, endast en kyl/frys. Som jämförelse drog vårt nybyggda hus på 250kvm 380 kWh i juli. Där vi alltså har bott, använt varmvatten, tvättar, etc.
Jo men dra ur sladden till kyl/frysen om ni inte är där och kolla sedan på elnätägarens hemsida och förbrukning.

Sen en frys som inte varit avfrostad på länge inkl en otät dörr kan dra mycket el.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali
B Bällstabygget skrev:
Nej det är inte mycket men grejen är att det är en liten sommarstuga på 50 kvm där vi inte har varit en enda dag. Finns ingen mekanisk ventilation eller några pumpar, endast en kyl/frys. Som jämförelse drog vårt nybyggda hus på 250kvm 380 kWh i juli. Där vi alltså har bott, använt varmvatten, tvättar, etc.
Det framgår inte hur länge ni haft stugan. Hur mycket el drog stugan innan förrförra vintern?

(sen är jag lite förvånad att ingen frågat om grannar och hönshus)
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.