U
P paralun skrev:
Njau de flesta har planterat det i god tro och min gamla far förbannade sig när innan han gick bort när han upptäckte att Parkslide och Lupiner är invasiva.
Jag sa endast att man slängt det på olämpligt ställe med tanke på vad som slängdes, inte att spred det medvetet.
Tror ingen som en gång i tiden planterat en invasiv växt vetat om det. Och de flesta som vet att de har invasiva växter tar sitt ansvar. Utan det handlar om okunskap, som tex din gamla far, som inte vet vad de slänger 50m in i skogen bakom huset.
 
D Daniel 109 skrev:
Blommor sprider inte något, det är fröna i så fall. Men för att bli av med en växt är det bladen som ska bort. Då blommar den inte heller.
Att ta bort bladen känns ju ungefär som tio gånger så mycket jobb som att klippa av blomsterkvasten längst upp. Varför..?
 
U
Nissens Nissens skrev:
Det är ju inget problem i sig att en art sprider sig, det är väl först om den slår ut befintliga arter i en större omfattning som det kan bli problem. Att tex syren skulle ställa till med sådana problem har jag oerhört svårt att tro
Ordet problem är inte med i definitionen av invasiv. Syren är invasiv per definition, men jag delar din åsikt att den kanske inte är ett problem i naturen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ju inget problem i sig att en art sprider sig, det är väl först om den slår ut befintliga arter i en större omfattning som det kan bli problem. Att tex syren skulle ställa till med sådana problem har jag oerhört svårt att tro
Svensken svimmar av ogräs i gräsmattan och Ukrainaren slåss för sitt liv, vi får skämmas!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Att ta bort bladen känns ju ungefär som tio gånger så mycket jobb som att klippa av blomsterkvasten längst upp. Varför..?
För att det är de som står för den fotosyntes som för ner energi till rotsystemet.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Nissens
U Utsliten och utdömd skrev:
Ordet problem är inte med i definitionen av invasiv. Syren är invasiv per definition, men jag delar din åsikt att den kanske inte är ett problem i naturen.
Jo, @Daniel 109 har ju sett med egna ögon att syren är ett problem i den svenska naturen…
 
Jag har syren som spridit sig utanför min fastighet. Den ser inte ut att vara ett problem. Men jag vet ett ställe där det växer rejäla bestånd i skogen. Men syren är inte värst.
 
S STB skrev:
Det är svårt för dig att personligen påverka och förklara för alla spekulanter till din fastighet. Om du med utgångspunkt från vad du läst här på forumet och i övrig massmedia, tror du att parksliden kommer inverka positivt eller negativt på fastighetens värde?
Eftersom du skrivit inlägget på det viset så tror jag du innerst inne redan vet svaret.
Ja, så är det ju. Min förhoppning är väl att när jag väljer att sälja i framtiden så har kommunikationen runt Parkslide nyktrat till och masshysterin lagt sig. Man kan ju ge information till mäklaren runt växterna och hur de ska skötas, eller så får man väl göra som säljaren i trådstarten och helt enkelt inte säga något då det varken är något fel eller något som inverkar negativt i vårt fall.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sedan är jag helt övertygad om att den överväldigande majoriteten av husägare alldels utmärkt skulle klara av att hantera Glyfosat med en mycket tydlig vägledning. Utmaningen är dessa "toksprayare" och användning vid fel tidpunkt.
Visst är det så, men kemofoberna i miljölobbyn har oproportionerligt stort inflytande.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen hur kan man ifrågasätta en "peer-review" ?
En referentgranskning av en rapport eller en artikel är inte en garanti för att texten är vederhäftig, men referensgranskning sorterar bort ganska många ovederhäftiga artiklar.

Så visst kan man ifrågasätta en sådan artikel, men man måste förstås ha riktigt bra argument.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
En referentgranskning av en rapport eller en artikel är inte en garanti för att texten är vederhäftig, men referensgranskning sorterar bort ganska många ovederhäftiga artiklar.

Så visst kan man ifrågasätta en sådan artikel, men man måste förstås ha riktigt bra argument.
Eler nja, det mesta publiceras faktiskt någonstans även om det är riktigt dåligt. Det finns så många vetenskapliga tidskrifter idag att grindvaktsfunktionen inte håller längre. Om den någonsin har fungerat.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Jag har lupiner i trädgården och de är eländiga att få bort.
Vi hade ett ganska stort bestånd av lupiner i trädgården tills för några år sen då jag helt sonika eliminerade dem med gräsklipparen. Numera är det gräsmatta där lupinerna stod förr.
G gaidin skrev:
De tränger bort blåbär, ljung och lingon från den del av tomten där jag har naturtomt.
Det stämmer (åtminstone till viss del) med vad Daniel har skrivit om problemet med invasiva arter i naturen. Det går kanske inte så bra att göra om delar av naturen till gräsmatta. :)
G gaidin skrev:
Det är inte den starkaste som överlever, det är den bäst lämpade.
Vad är skillnaden?
G gaidin skrev:
Ett mer diversifierad natur klarar mer problem i form av bränder, mänsklig påverkan och andra katastrofer. Monokulturer är mer känsliga.
Vi människor har ibland lite väl mycket hybris som inte betraktar oss som en del av naturen.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En referentgranskning av en rapport eller en artikel är inte en garanti för att texten är vederhäftig, men referensgranskning sorterar bort ganska många ovederhäftiga artiklar.

Så visst kan man ifrågasätta en sådan artikel, men man måste förstås ha riktigt bra argument.
Jo man måste ha mycket bra argumentation för att ifrågasätta en referensgranskning, peer-review.
https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2023.8164

Nu ledde den här då att bönders tillstånd för glyfosat förlängdes till 2033 och beslutet fick tas av EU-kommissionen eftersom frågan var så "infekterad".
https://food.ec.europa.eu/plants/pe...and-synergists/renewal-approval/glyphosate_en
 
Off-topic kanske..men

Glyfosat är precis som penicillin och annan antibiotika numera här i väst nästan oåtkomlig för privatpersoner, man måste vara nästan dödligt sjuk för att få det utskrivet.

Men i större delen av övriga världen är det bara att gå in på närmsta apotek och säga vad du vill ha så får du det.

VI får nästan inte göra något längre själva, det mesta är förbjudet att köpa,
allt bestäms och regleras av någon annan.

I min ungdom gick det att köpa olika syror och baser på apoteket, nu är det omöjligt.

Det är bara kriminella och terrorister som har god tillgång på allt, laglydiga däremot...icke.

End of rant 🤓
 
  • Gilla
  • Älska
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Glyfosat är precis som penicillin och annan antibiotika numera här i väst nästan oåtkomlig för privatpersoner, man måste vara nästan dödligt sjuk för att få det utskrivet.
Njau, det finns ett antal referensgranskningar och peer-reviews i världen och Sverige där man slår fast faran med att skriva ut för mycket pencillin/antibiotika eftersom vi riskerar resistenta bakterier som inget kan bota.

Men för Glyfosat så har vi då en referensgranskning där man inte kan se risker, rätt använt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.