rampante rampante skrev:
DÀr tycker vi olika. Jag tycker 31 kÀnns lite vÀl bra - 29-30 Àr lagom
Jag Ă€r ledsen attt informera dig om att du tycker fel 😉😁
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
F Fredrik_N skrev:
Vi Ă€r inne pĂ„ vĂ„rt 5e Ă„r med pool. Ångrar inte detta. Vi har ett stort(högt) Pooltak som gör att badsĂ€songen blir lĂ€ngre. Har man bra grejor som tex dosersystem sĂ„ blir skötseln minimal. Man fĂ„r man rĂ€kna med att saker gĂ„r sönder under Ă„ren som kommer kosta en del.
Termostomme Àr ett bra val av poolstomme.
TillÄter er budget en 4x8m pool sÄ kör pÄ det Àr ett tips.
Är ni hĂ€ndiga kan ni bygga en termopool för mycket mindre Ă€n 250 000kr. Nu Ă€r ju 250 visserligen ett bra pris.
Men kÀnner ni nÄgon i byggbranschen sÄ kan ni sÀkert fÄ bra rabatt pÄ Jackon Termoblock.

Skickar med en bild pÄ vÄr termopool.
Snyggt!

FrÄga: det pooltaket du har, vad Àr det för modell? Hur mycket plats krÀver det bakom poolen nÀr allt Àr helt öppet?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det finns sÀkerligen flera vÀgar till för höga halter bundet klor.

En sÀker metod Àr att köpa fel poolkemi för att klorera poolen. Det finns tvÄ kemikalier som innehÄller klor som löses upp och renar poolen.

Man ska bara anvÀnda produkter som innehÄller kalciumhypoklorit, INTE natriumdiklorisocyanurat.

TyvÀrr Àr den sistnÀmnda oftast billigare och lÄter man plÄnboken styra finns risken att du fÄr problem med bundet klor. Speciellt om du inte byter ut stora delar av vattnet över tid. FrÄga mig som har egen brunn och mycket ogÀrna fyller pÄ med sÀg 4 kbm. Jag fyller oftast bara pÄ om det dunstat för mycket och svÀr lÀtt nÀr jag missat ett rejÀlt skyfall

Natriumdiklorisocyanurat som Àr billigare fungerar bra i spabad och bubbelpooler dÀr man ofta byter ut allt vatten, men blir problematiskt i en stor pool.

Nu skriver jag ur minnet, men jag vill minnas att det hela tiden bildas bundet klor, men det bryts fortlöpande ner om du anvÀnder kalciumhypoklorit och halterna förblir lÄga.
Ni blandar ihop saker hÀr.

1. Klor kan vara en gas men det Àr inte det vi anvÀnder i poolen. Antingen anvÀnder vi klor i granulatform (eller puckar) eller i flytande form (natriumhypoklorit).

2. Bundet klor Ă€r klor som oxiderat smuts redan, dvs det har snott en elektron frĂ„n smutsatomen. Bundet klor kallas Ă€ven kloraminer och Ă€r det som ”luktar klor”.

3. Bundet klor ÄtergÄr till fritt klor nÀr man chockklorerar. Eller tillför nytt klor.

4. Klorblockering kommer av cyanursyra som finns i visa typer av klor. Det hindrar klor att brytas ner av uv ljus men för höga halter gör kloret overksamt dĂ„ det Ă€r ”inkapslat” i cya. Cya blir man inte av med annat Ă€n genom vattenbyte.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ni blandar ihop saker hÀr.

1. Klor kan vara en gas men det Àr inte det vi anvÀnder i poolen. Antingen anvÀnder vi klor i granulatform (eller puckar) eller i flytande form (natriumhypoklorit).

2. Bundet klor Ă€r klor som oxiderat smuts redan, dvs det har snott en elektron frĂ„n smutsatomen. Bundet klor kallas Ă€ven kloraminer och Ă€r det som ”luktar klor”.

3. Bundet klor ÄtergÄr till fritt klor nÀr man chockklorerar. Eller tillför nytt klor.

4. Klorblockering kommer av cyanursyra som finns i visa typer av klor. Det hindrar klor att brytas ner av uv ljus men för höga halter gör kloret overksamt dĂ„ det Ă€r ”inkapslat” i cya. Cya blir man inte av med annat Ă€n genom vattenbyte.
Tack!

SjÀlvklart Àr kloret inte i gasform i poolen, men det Àr flyktigt och övergÄr ganska snabbt till gasform förutsatt att det du skriver i senare punkter inte sker. Det Àr dÀrför man tillsÀtter nytt klor hela tiden. Men man fÄr problem om det Àr fel produkt man tillsÀtter. TyvÀrr stÄr det inte tydligt pÄ förpackningarna.
 
  • Gilla
Maestrono
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tack!

SjÀlvklart Àr kloret inte i gasform i poolen, men det Àr flyktigt och övergÄr ganska snabbt till gasform förutsatt att det du skriver i senare punkter inte sker. Det Àr dÀrför man tillsÀtter nytt klor hela tiden. Men man fÄr problem om det Àr fel produkt man tillsÀtter. TyvÀrr stÄr det inte tydligt pÄ förpackningarna.
NÄgon annan fÄr nog visa den kemiska reaktionen, men klor övergÄr inte i gasform i poolen, det blir andra Àmnen av det. Klorgas Àr oerhört giftig och bildas tex nÀr man rÄkar blanda syra och flytande klor, nÄgot de brukar göra pÄ badhusen dÄ och dÄ, med ett jÀdra liv som följd.
 
rampante rampante skrev:
Om du har Liner-pool bör du inte ha temp över 30 grader - dÄ bryts linern ner betydligt snabbare.
VÄr pool vÀgrar gÄ under 30 grader nu denna sommaren av sig sjÀlvt... VP stöttar pÄ natten bara upp till 27 grader sen gör solen sitt. Har transp lamelltÀcke som nog bidrar en del, samt 30cm gjutning, ovan mark och granitskiffer lÀngs solsidorna som vÀrmer upp den...
Yes, har koll pÄ det, men vÀgrar bada i "kallvatten".
Jag tror dom sista graderna gör rÀtt mycket pÄ energiförbrukningen, dÀrav gÄr vÀrmepumpen typ hela sommaren.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
men klor övergÄr inte i gasform i poolen
Nej för klor Ă€r redan en gas vid rumstemperatur. Det man tillsĂ€tter i poolen Ă€r en kemisk förening innehĂ„llande klor som exempelvis kalciumhypoklorit. Om vi nu ska vara lite korrekta. 😀
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej för klor Ă€r redan en gas vid rumstemperatur. Det man tillsĂ€tter i poolen Ă€r en kemisk förening innehĂ„llande klor som exempelvis kalciumhypoklorit. Om vi nu ska vara lite korrekta. 😀
Ja det var ett bra att att förklara det
 
M MD11 skrev:
Sorry for being such a party killer

Allt fler i Sverige har rÄd att avvara en sÄdan summa för lyxkonsumtion idag. VÀljer vi att lÀgga den pÄ energi- (uppvÀrmning) och naturresurskrÀvande (fÀrskvatten), sÄ fÄr vi och vÄra efterkommande allt större problem. En pool pÄ var tomt Àr ju skönt sÄklart, men knappast hÄllbart. DÀrför avstÄr jag bÄde pool eller den bubbelpool jag önskat.
Ok dÄ vet vi , bara nyfiken pÄ vad du baserar pÄstÄende pÄ att man har hög förbrukning av fÀrskvatten ? samt vet du vilka energiförbrukningar vi pratar om ? mÄnga med pool har en förbrukning som understiger tv tittade pÄ ett Är, skulle vara intressant med din Äsikt om fenomenet elbilar dÄ ? dÀr man laddar kanske 2 bilar pÄ 11 kw/h 5-6 timmar per dygn , redan efter 1 mÄnads laddning överskrider man förbrukningen mer Àn 50 % Àn vad min pool förbrukar pÄ en hel sÀsong ? men du föresprÄkar kanske brÀnslebilar ?
 
M MD11 skrev:
Sorry for being such a party killer

Allt fler i Sverige har rÄd att avvara en sÄdan summa för lyxkonsumtion idag. VÀljer vi att lÀgga den pÄ energi- (uppvÀrmning) och naturresurskrÀvande (fÀrskvatten), sÄ fÄr vi och vÄra efterkommande allt större problem. En pool pÄ var tomt Àr ju skönt sÄklart, men knappast hÄllbart. DÀrför avstÄr jag bÄde pool eller den bubbelpool jag önskat.
Jepp i Är (2024) har vi sÄdan energibrist att medelspotpriset pÄ 44.3 öre /kWh
BÀttre var det 2023 dÄ hade mindre energibrist och ett medelspotpris pÄ 59.1 öre/kWh
och bÀst med el hade vi 2022 med ett medelspotpris pÄ 137.9 öre/kWh
(siffror frÄn mina dagliga anteckningar frÄn nordpool )

Att det Àr extremt resurskrÀvande av fÀrskvatten Àr ju ett problem i vÄrt land dÀr det knappt kommer nÄgot regn att fylla pÄ sötvattnet med. Och dessutom att SMHI förutspÄr att det ska bli Ànnu mindre regn pga klimatförÀndringarna. Shit alltsÄ!

PS viss ironi kan förekomma
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
M MD11 skrev:
Sorry for being such a party killer

Allt fler i Sverige har rÄd att avvara en sÄdan summa för lyxkonsumtion idag. VÀljer vi att lÀgga den pÄ energi- (uppvÀrmning) och naturresurskrÀvande (fÀrskvatten), sÄ fÄr vi och vÄra efterkommande allt större problem. En pool pÄ var tomt Àr ju skönt sÄklart, men knappast hÄllbart. DÀrför avstÄr jag bÄde pool eller den bubbelpool jag önskat.
 
En pool kan vara sÄ mycket mer Àn en plaskdam. Den kan utgöra en miljö som förhöjer trivseln Rund pool i trÀdgÄrd med blommor runt om och en person som solar pÄ en madrass i vattnet. Sittplatser och vÀxter pÄ altan vid vit husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
husbil2015
  • Laddar…
M MrStrom skrev:
Vi skaffade pool för 5 Är sedan, Ängrar det inte
DÀremot tycker jag att skaffar man pool sÄ ska man ha tak, det förlÀnger sÀsongen och du slipper en massa skrÀp i poolen.
Vi har en TjÀlldenspool och har drygt 30 grader hela sommaren utan vÀrme.
Barnen o h barnbarnen Àlskar den och de fÄr vattenvana
Klart ni ska ha pool
Hej, mÄste frÄga dig hur du kan ha 30 gr i poolen utan tillsatsvÀrme, jag Àr imponerad isf. Har haft pool i 25 Är o har cirka 25 gr, har lock/tak. Mvh Jan
 
H husbil2015 skrev:
Hej, mÄste frÄga dig hur du kan ha 30 gr i poolen utan tillsatsvÀrme, jag Àr imponerad isf. Har haft pool i 25 Är o har cirka 25 gr, har lock/tak. Mvh Jan
Pooltak ! Det hÄller 29 hela sommaren
 
  • Gilla
husbil2015 och 1 till
  • Laddar…
H husbil2015 skrev:
Hej, mÄste frÄga dig hur du kan ha 30 gr i poolen utan tillsatsvÀrme
Om ni bÄda talar om ungefÀr var poolen Àr belÀgen sÄ kanske vi har en (del)förklaring.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.