I år och förra året har jag bara tömt ur vatten. Aldrig fyllt på. Inte bara nackdelar med att skippa växthustak.
 
F Fula ankungen skrev:
När polen väl är fylld så är det minimala mängder vatten som måste läggas till! Med årets regn faktiskt ingenting! Lite klor men i övrigt ingenting!
Precis, det är flera år sedan vi fyllde på vatten. (Vi får normalt 800 - 900 mm regn per år. Så vi för tömma poolen på vatten, inte fylla på.)
 
jarlh jarlh skrev:
Precis, det är flera år sedan vi fyllde på vatten. (Vi får normalt 800 - 900 mm regn per år. Så vi för tömma poolen på vatten, inte fylla på.)
Det är ju bra! Skulle man kunna använda det klorade vattnet till något annat i kristider?
 
M
Hep Hep skrev:
Handhjärta till dig. Själv har jag möjligen dåligt samvete för att jag en massa pengar och inte skänker bort tillräckligt, men avtrycket från min pool är mindre än vad genomsnittet påverkar med sina sol- och badresor.
Precis! Mitt inlägg var inte för att försöka låta präktig eller döma någon. Bara just mitt svar på TS fråga att välja ”pool elle inte pool”. Helt riktigt. Det är varje persons totala avtryck som är viktigast.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det är ju bra! Skulle man kunna använda det klorade vattnet till något annat i kristider?
Kloret tynar bort rätt snabbt, efter någon vecka är det vanligt regnvatten.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Jag har svängt helt i frågan!
Klart man ska ha en Pool, världens grej att ha som vattenmagasin när det krisar!
 
Jonas Persson
jarlh jarlh skrev:
Kloret tynar bort rätt snabbt, efter någon vecka är det vanligt regnvatten.
Jag är inte kemist, så rätta mig gärna. Jag uppfattar det då här.

Klor är en mycket reaktiv och flyktig gas. Det fria kloret som du har i poolen försvinner snabbt. T ex efter en chockklorering, som är en rejäl dos, är nere på badbara nivåer efter ett antal timmer, inte dygn. Det är därför man använder klorpuckar som fortlöpande tillsätter klor som därefter snabbt försvinner.

Den andra typen är bundet klor som man inte vill ha i poolen. Det tas ofta bort genom att byta vattnet alternativt upprepade chockkloreringar. I annat fall finns det bundna kloret kvar länge. Vid vilka nivåer man kan dricka det vet jag inte, men det irriterar huden.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag är inte kemist, så rätta mig gärna. Jag uppfattar det då här.

Klor är en mycket reaktiv och flyktig gas. Det fria kloret som du har i poolen försvinner snabbt. T ex efter en chockklorering, som är en rejäl dos, är nere på badbara nivåer efter ett antal timmer, inte dygn. Det är därför man använder klorpuckar som fortlöpande tillsätter klor som därefter snabbt försvinner.

Den andra typen är bundet klor som man inte vill ha i poolen. Det tas ofta bort genom att byta vattnet alternativt upprepade chockkloreringar. I annat fall finns det bundna kloret kvar länge. Vid vilka nivåer man kan dricka det vet jag inte, men det irriterar huden.
Hur råkar man ut för bundet klor i poolen? Vi har aldrig noterat några sådana problem.

Min kunskap i ämnet baseras på kommunens uppmaning om att låta vattnet stå innan man tömmer ur poolen, samt av egen erfarenhet att glömmer man lägga i ny klorpuck så märks det rätt snart.
 
Jag har pool och jag skulle göra om det alla dagar i veckan. Det kostar inte mer för oss på sommaren som det gör en vanlig månad med uppvärmning av huset på vintern, så vi ser inte det som en extra utgift eller dyrt. Vi har värmepump och +28 grader som håller 30 med solen. Det jobbigaste är när grannens alla björkar tappar sina björkfrön 1-2 dagar (per säsong)som gör att det rasar i poolen, men då får man den perfekta brännan när man rör på sig lite (hovar 😂) priset kan jag inte svara på då priserna går upp och gjuten platta brukar vara lite dyrare. Lycka till!
 
Jonas Persson
jarlh jarlh skrev:
Hur råkar man ut för bundet klor i poolen? Vi har aldrig noterat några sådana problem.

Min kunskap i ämnet baseras på kommunens uppmaning om att låta vattnet stå innan man tömmer ur poolen, samt av egen erfarenhet att glömmer man lägga i ny klorpuck så märks det rätt snart.
Det finns säkerligen flera vägar till för höga halter bundet klor.

En säker metod är att köpa fel poolkemi för att klorera poolen. Det finns två kemikalier som innehåller klor som löses upp och renar poolen.

Man ska bara använda produkter som innehåller kalciumhypoklorit, INTE natriumdiklorisocyanurat.

Tyvärr är den sistnämnda oftast billigare och låter man plånboken styra finns risken att du får problem med bundet klor. Speciellt om du inte byter ut stora delar av vattnet över tid. Fråga mig som har egen brunn och mycket ogärna fyller på med säg 4 kbm. Jag fyller oftast bara på om det dunstat för mycket och svär lätt när jag missat ett rejält skyfall

Natriumdiklorisocyanurat som är billigare fungerar bra i spabad och bubbelpooler där man ofta byter ut allt vatten, men blir problematiskt i en stor pool.

Nu skriver jag ur minnet, men jag vill minnas att det hela tiden bildas bundet klor, men det bryts fortlöpande ner om du använder kalciumhypoklorit och halterna förblir låga.
 
L Lasse Wallerstedt skrev:
Vi byggde pool 2018. Byggde i termoblock.
vi byggde 8x4
Kopplade på bergvärmepumpem.
Vi ångrar inget!
Dock är vi extremt glada över vårt pooltak.
Vi badar året runt.
Taket är dyrt men värt varje öre.
Håller helt med om att pooltaket är värt varje krona.

Har haft pool i över 10 år, pooltaket minimerar nerskräpning i poolen så det går åt mindre kemikalier
I år så har har tömt skimmern var tredje vecka och sist så var det 3 - 4 löv.
Fungerar som ett växthus så vi har ingen extra värmare men har runt 28 grader i poolen för tillfället
Man behöver inte vintertäcka poolen
Vill man vara lite lyxig så kör man motordrivet så går det snabbt att få på och av taket
 
Gimp Gimp skrev:
Jag har bubbelplast, men 32-33 grader och oisolerade väggar drar lite energi.
Om du har Liner-pool bör du inte ha temp över 30 grader - då bryts linern ner betydligt snabbare.
Vår pool vägrar gå under 30 grader nu denna sommaren av sig självt... VP stöttar på natten bara upp till 27 grader sen gör solen sitt. Har transp lamelltäcke som nog bidrar en del, samt 30cm gjutning, ovan mark och granitskiffer längs solsidorna som värmer upp den...
 
rampante rampante skrev:
Om du har Liner-pool bör du inte ha temp över 30 grader - då bryts linern ner betydligt snabbare.
Vår pool vägrar gå under 30 grader nu denna sommaren av sig självt... VP stöttar på natten bara upp till 27 grader sen gör solen sitt. Har transp lamelltäcke som nog bidrar en del, samt 30cm gjutning, ovan mark och granitskiffer längs solsidorna som värmer upp den...
Under 32 är det ingen som vill bada 😅, den kostnaden får man ta!
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Under 32 är det ingen dom vill bada 😅, den kostnaden får man ta!
Där tycker vi olika. Jag tycker 31 känns lite väl bra - 29-30 är lagom
 
rampante rampante skrev:
Om du har Liner-pool bör du inte ha temp över 30 grader - då bryts linern ner betydligt snabbare.
Vår pool vägrar gå under 30 grader nu denna sommaren av sig självt... VP stöttar på natten bara upp till 27 grader sen gör solen sitt. Har transp lamelltäcke som nog bidrar en del, samt 30cm gjutning, ovan mark och granitskiffer längs solsidorna som värmer upp den...
Om du tycker poolen blir för varm så stödvärm inte på natten 🤣

Annars är 32 grader när det börjar bli riktigt skönt att bada
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.