På tal om Toyota, spanar lite på en begagnad Hilux som gått 17000 mil, är det något speciellt man ska kolla? 2,4 liters motor med 150 hästar. Rem eller kedja?
 
J JohanLun skrev:
Man ser sällan gamla toyota i trafiken. Min teori är att de efter 10 år antingen exporteras till afrika eller skrotas.

Hur afrikanerna håller liv i dem vet jag inte, är de enkla att hålla i skick borde väl "hemmamekare" älska dem, men kanske går det inte att hålla dem i trafiksäkert skick på ett rimligt ekonomiskt sätt?
Felet är ju de här jävlarna som exporterar bort dem, borde va skottpeng
 
Hade en Corolla 2006 för något år sedan, fick brev en gång i månaden från olika bilfirmor, ofta i Malmö som ville köpa denna, mest sannolikt för export. Med svag krona blir det väl bara ön mer intressant. Nu har jag en Avensis -08 men den får jag inga brev på xD
 
DennisCA DennisCA skrev:
Felet är ju de här jävlarna som exporterar bort dem, borde va skottpeng
Det är ju vad det är i Afrika, skottpengar på fiendens Hilux...
 
mikethebik mikethebik skrev:
Svarar mig själv, har ju haft funderingar på drivaxel som vibrerar, och i förrgår ringde jag till ett företag i Helsingborg, Drivledens bildelar och pratade med en Tobbe som direkt sa att mina vibrationer berodde på glapp i någon inre knut, han var stupsäker när jag beskrev symtomen.
Och mina funderingar om att plocka ett par drivaxlar från skroten och testa kom på skam när han berättade att enbart till min specifika bil finns 4 olika drivaxlar att välja på, till C70 modellernas olika drivlinor 24 axlar!

Så att beställa från Skruvat eller Autodoc och liknande ska man tydligen inte göra för att vara säker på att få rätt grejor, men knappar jag in mitt regnummer kommer det upp flera olika fabrikat som enligt dem ska passa, men de passar också min S70 som inte har samma axlar som C70:n...

Besiktade idag och med bilen på 4-pelarlyft med belastade hjul glappade bägge inre drivknutarna, höger sida mest, i övrigt är bilen som ny under.
Ringde upp den trevlige Tobbe direkt efter besiktningen och kollade igen med alla nr och konfigurationer och resultatet en beställning på 2 nya axlar, 4000 styck, drygt 8000 sköna pengar, men blir det bra är det värt det.

Han var också inne på att orsaken skulle vara antingen bytta fjädrar för att någon ville ha bilen lägre, eller trasigt motorfäste.
Nu har jag nagelfarit bilen undertill och fjädrarna är original och aldrig bytta, motorfästena verkar ok så det som återstår är hans uppgifter att Volvo hade stora bekymmer med drivaxlar under en period ungefär när min bil byggdes med täta garantibyten av axlar och till med rasade växellådor på grund av detta.

De drivaxlar jag beställt var de sista de hade, tydligen tillverkas de på beställning när behov finns.
I början av nästa vecka ska jag få dem och sedan ska det bli spännande att provköra med friska axlar och istället en plånbok med stort glapp i...
nja 24 olika axlar finns det inte. C70 har typ fyra olika axlar på automaten och en på den manuella.
 
Isakare Isakare skrev:
Kunskapen att skruva Toyota i Sverige är nog ganska låg.
De som åker Toyota mekar inte, sen går bilarna sällan sönder.
I Sverge är vi experter på att skruva Volvo, SAAB och VW.
Själv när jag höll på var jag expert på VW, kunde alla typfel utantill, de som åkte Toyota kom bara in för service, har aldrig bytt växellåda, topplock, bränslepump, värmepaket, fönsterhissar, elcentral, fläktmotor, blinkesspak, fläktvred, lagat elbränder, tätat vattenläckage, oljeläckage mm på en Toyota.
Rekomendera en Toyota för en med en trasig Golf var egentligen hål i huvudet av mig.
Hur de gör i Afrika finns på nätet, de håller liv i gamla Toyotor, Peugeot och MB som vi skulle skrotat för länge sen.
Är de inte så att de inte går sönder för när de är nya så är det tät service, när de blir äldre försvinner de.

Hade en kollega som för 20 år sen hade en nästan ny Toyota, de bytte motorblock på servicen utan att säga nåt, stod bara som en not på fakturan och kommentar vid uthämtning.

Hade en annan kollega för ett par år sen som hade just en äldre Toyota (gissar 10 år) och det var nåt mindre fel som var skitsvårt att få ordning på, fanns inte delar att få tag på.
 
Min toyota är väl bara unga 17 år men det är svårt att få tag i rätt del till bagageluckans lås.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Min toyota är väl bara unga 17 år men det är svårt att få tag i rätt del till bagageluckans lås.
Är det svårt med originaldelar också?
 
Ingen aning, aldrig brytt mig i sånt då det gäller den här bilen
 
Alfredo Alfredo skrev:
Köper man en begagnad bil får man kompromissa…
Är man som jag intresserd av ovanliga/ej Svenssonbilar är det nog så, men väljer man en Volvo borde det finnas dussinet att välja på väl?
 
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Är man som jag intresserd av ovanliga/ej Svenssonbilar är det nog så, men väljer man en Volvo borde det finnas dussinet att välja på väl?
Varför ska man välja bil efter något så billigt och enkelt att byta/montera som ett drag? Själv väljer jag motor, automatlåda, högre utrustningspaket osv långt före jag tittar vad det sitter där bak. Har monterat drag på flertalet begbilar jag köpt utan större bekymmer.
 
RoTe RoTe skrev:
Varför ska man välja bil efter något så billigt och enkelt att byta/montera som ett drag? Själv väljer jag motor, automatlåda, högre utrustningspaket osv långt före jag tittar vad det sitter där bak. Har monterat drag på flertalet begbilar jag köpt utan större bekymmer.
självklart är det en bagatell i bilköpet
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vad är petroleum avfettning? Det finns så många namn man blir konfys
Petroleumbaserad avfettning = kallavfettning = löser oljebaserad smuts

Alkalisk avfettning, ungefär samma sak som Grovrent som du tvättar golvet i huset med , löser damm och annan smuts som inte är oljebaserad. Köps med fördel koncentrerad, tex Alfanols HD Grön.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför ska man välja bil efter något så billigt och enkelt att byta/montera som ett drag? Själv väljer jag motor, automatlåda, högre utrustningspaket osv långt före jag tittar vad det sitter där bak. Har monterat drag på flertalet begbilar jag köpt utan större bekymmer.
Gammalt, men de som köpte en Ford Scorpio och skulle montera krok själva kliade sig i huvudet. Man fick en stor kartong med en jäkla massa pinnar. Det var timmar av mätande och borrande innan allt satt på plats !!!
Karossen var så klen att den måste förstärkas för att ha krok.
Idag är de flesta bilar färdiga för krok som du säjer, bara skruva dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.