Man kan bli lite avundsjuk på en gårdssåg!

Men ang virket.


Som "den danske bondröven" sa; Ta det när du finner det, så har du det när du behöver det.
Den danske bondröven är Frank Ladegaard Erichsen, och kallas i svensk TV, lite mera fegt, "Hundra procent bonde".
 
  • Gilla
  • Älska
saiter och 3 till
  • Laddar…
Ja, den är "bra att ha" :D.
Det är också med viss vördnad jag numer ser på den då min farfar byggt den med enkla medel och med delar från andra maskiner, troligen någon gång på 30-talet. Förutom att han byggde om och till huset minst en gång, byggde minst två stora ladugårdar på granngårdarna förutom den på föräldragården, snickarboden och vagnboden och med en precision som häpnar. Bandringen på hela ladugården diffar såhär närmare 100 år senare max 15 millimeter på hela varvet. (mätt med laser),

Allt timmer höggs för hand i egen skog och kördes ut med häst. Allt detta naturligtvis som det vanliga "bonneriet" pågick, säkert bara det var heltid med dagens mått mätt.

Det ger lite perspektiv på hur man har det idag när man tycker man arbetar hårt.
 
Redigerat:
  • Gilla
SvanteC och 10 till
  • Laddar…
Påminner om farfars sortering i källaren: "bra att ha" och "synd att slänga".

Det var mycket i det huset...
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Har man ingen press får man bygga en.
Hemmagjord press med en blå domkraft monterad på en metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 12 till
  • Laddar…
Stolpen som är skruvad i bryggan och används för stöd när man går på och av båten har rört sig i sidled i några år.

Slog bort den gamla sågade träklossen i botten med en hammare och ersatte den med en balksko 45x45.

Drog 5 träskruv med min slagskruvdragare. I den här takten hinner jag gå i pension innan jag tjänat in den.

Trästolpe skruvad i bryggan, vid basen förstärkt med en balksko och fäst med träskruv, rep lindat runt stolpen; vatten och delar av bryggan synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
I ämnet press måste jag laga min pelardomkraft Nike 2 ton från 60 talet.
Den är lika stor som 10 tonaren från Biltema men pressar betydligt mera.
Läcker olja i pumpaxeln.
 
Rickard.
För att fortsätta på ämnet press så blev jag inspirerad och "byggde" en styrlagerpress. Cykeln behöver en ny framgaffel och då får det bli en övergång till modern standard.

Hemmagjord styrlagerpress för cykel, byggd med gängad stång, två metallbrickor, två träcylindrar och två muttrar, liggande på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cykelram med improviserad styrlagerpress i trä och metall under installation av ny framgaffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 10 till
  • Laddar…
Cheesen
J Jernhand skrev:
Stolpen som är skruvad i bryggan och används för stöd när man går på och av båten har rört sig i sidled i några år.

Slog bort den gamla sågade träklossen i botten med en hammare och ersatte den med en balksko 45x45.

Drog 5 träskruv med min slagskruvdragare. I den här takten hinner jag gå i pension innan jag tjänat in den.

[bild]
Du måste nog börjat betalt om du ska tjäna in verktygen... Men jag anser då att slagskruvdragaren betalade sig första gången den lossade en tuff philipsskruv i snöskotern. Värt varenda krona.
 
Jag känner mig som ett sextioårigt barn som smakat glass första gången.
Håller på att slipa ned räfflorna på ett par vadarbyxors stövlar. Jag skall limma på filtsulor och det blir snyggare (och går åt mindre lim) om underlaget är slätt.

Funderade på att byta bandet på bandslipen för det var ganska väl använt. Men jag hade inget nytt så…

Jag har hört talas om sådana där klossar för att rengöra slipppaper. Aldrig använt, jag brukar under arbetets gång borsta med en hård syntetborste.

Men kors i krösamaja. Efter en stunds slipning av stövelns sula så ser slippapperet helt nytt ut, skulle kunna sälja det som ett nytt 40-papper!

Så jag kommer nog leta upp en sådan rengöringskloss…


Närbild på ett bandslip med rödbrunt slippapper, använt för att slipa ned stövelsulor på ett par vadarbyxor innan limning av filtsulor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipning av stövelsula på vadarbyxor med hjälp av en bandslip, sula full med sliprester ses i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 10 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, den är "bra att ha" :D.
Det är också med viss vördnad jag numer ser på den då min farfar byggt den med enkla medel och med delar från andra maskiner, troligen någon gång på 30-talet. Förutom att han byggde om och till huset minst en gång, byggde minst två stora ladugårdar på granngårdarna förutom den på föräldragården, snickarboden och vagnboden och med en precision som häpnar. Bandringen på hela ladugården diffar såhär närmare 100 år senare max 15 millimeter på hela varvet. (mätt med laser),

Allt timmer höggs för hand i egen skog och kördes ut med häst. Allt detta naturligtvis som det vanliga "bonneriet" pågick, säkert bara det var heltid med dagens mått mätt.

Det ger lite perspektiv på hur man har det idag när man tycker man arbetar hårt.
Fario Fario skrev:
Jag känner mig som ett sextioårigt barn som smakat glass första gången.
Håller på att slipa ned räfflorna på ett par vadarbyxors stövlar. Jag skall limma på filtsulor och det blir snyggare (och går åt mindre lim) om underlaget är slätt.

Funderade på att byta bandet på bandslipen för det var ganska väl använt. Men jag hade inget nytt så…

Jag har hört talas om sådana där klossar för att rengöra slipppaper. Aldrig använt, jag brukar under arbetets gång borsta med en hård syntetborste.

Men kors i krösamaja. Efter en stunds slipning av stövelns sula så ser slippapperet helt nytt ut, skulle kunna sälja det som ett nytt 40-papper!

Så jag kommer nog leta upp en sådan rengöringskloss…


[bild][bild]
Om man har en tub med intorkad/gammal silikon, så fungerar det också för att rengöra slippapper. Slipningen blir mycket effektivare.
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
Idag körde jag 2xHultafors och fortsatte projektet som pausades för 2-3 år sedan. Hög tid att barnen får egna rum, så det gamla 50-talsköket som inte längre används utan bara står började åka ner.

Hammare och kofot, båda av märket Hultafors, ligger på golvet bland brädor och rivningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av 50-talskök pågår med verktyg framme, halvuttagen köksinredning och en blå pall, samt bortplockade skåpdörrar och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förmiddagen bjöd på uppehåll, så passade på att måla lite på hönshuset. Årets bästa köp är definitivt en extra bred rullställning. Så smidigt!

En röd byggnad med en ställning framför och en hink med färg märkt "Falu Rödfärg" på en pall, redo för målning. Klarblå himmel med vita moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag känner mig som ett sextioårigt barn som smakat glass första gången.
Håller på att slipa ned räfflorna på ett par vadarbyxors stövlar. Jag skall limma på filtsulor och det blir snyggare (och går åt mindre lim) om underlaget är slätt.

Funderade på att byta bandet på bandslipen för det var ganska väl använt. Men jag hade inget nytt så…

Jag har hört talas om sådana där klossar för att rengöra slipppaper. Aldrig använt, jag brukar under arbetets gång borsta med en hård syntetborste.

Men kors i krösamaja. Efter en stunds slipning av stövelns sula så ser slippapperet helt nytt ut, skulle kunna sälja det som ett nytt 40-papper!

Så jag kommer nog leta upp en sådan rengöringskloss…


[bild][bild]
Två stycken bruna naturliga gummisvampar för rengöring av slipande skivor, sandpapper och grov tape listade på Banggood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En fästpunkt/”ögla” i plast för en framskärm på bilen har gått sönder, lös med lite täckskivor, ett framhjul och lite annat så kunde den fästas tillbaka med den tänkta skruven ändå. Satte dit en kattstrypare ändå så kanske den sitter lite bättre, får se om det håller över tid..
 
@Fario Antingen köpa kloss, eller sluta slänga gamla stövlar och gympaskor.
 
  • Gilla
Tercel
  • Laddar…
Bordssåg kapar metallstång i garageuppfart, omgiven av brädor och byggmaterial på pall. Grönska och stenmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbete med andra räcket pågår i ett trångt garage, med träklämmor och verktyg på ett metallbord. Gamla arbetshandskar syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat arbetet med räcke nr 2. Märks att det nästan dubbelt så långt. Allt blir lite av en kompromiss när det slow multitaskas med flera projekt i ett litet garage.
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.