G gaidin skrev:
De är snygga men jag gillar min hörna i trädgården där det är typisk tallskog.

Ett år lade jag granruskor på marken när jag fällde en gran och det höll borta lupinerna i ett par år.

Jag har inte använt några gifter alls, jag brukar klippa blommorna så de inte fröar av sig mer, de lever i ett par tre år så det är enntidsfråga men nu är jag inte där så mycket längre så det blir som det blir.
Jovisst men Lupiner har ju en stor förmåga att sprida sig. Brukar ta en runda med röjsågen och en sopsäck men överväger alltmer att använda Glyfosat.
 
Ryck bara bort bladen med näven och låt dem ligga kvar. Sopsäck är motiverat om fröna riskerar att mogna, annars är det onödigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Ryck bara bort bladen med näven och låt dem ligga kvar. Sopsäck är motiverat om fröna riskerar att mogna, annars är det onödigt.
Bladen? det är ju blomställningen som sprider Lupiner. Eller svarar du på något helt annat eftersom du vägrar citera?
 
Blommor sprider inte något, det är fröna i så fall. Men för att bli av med en växt är det bladen som ska bort. Då blommar den inte heller.
 
Läste du texten du länkade till? Är det något som inte stämmer med vad jag rekommenderade?
 
D Daniel 109 skrev:
Läste du texten du länkade till? Är det något som inte stämmer med vad jag rekommenderade?
Att ta bort bladen? 😆
 
De skriver
”Bidra gärna till att bekämpa blomsterlupin genom att slå den innan den sätter frö, slå gärna flera gånger på en växtsäsong. Vid en mindre förekomst kan du ta bort hela växten genom att gräva eller dra upp den.”
Det är ett annat sätt att beskriva samma sak.
 
G Granström2 skrev:
Du verkar ha noll koll på parkslide.
Har du koll?
 
D Daniel 109 skrev:
De skriver
”Bidra gärna till att bekämpa blomsterlupin genom att slå den innan den sätter frö, slå gärna flera gånger på en växtsäsong. Vid en mindre förekomst kan du ta bort hela växten genom att gräva eller dra upp den.”
Det är ett annat sätt att beskriva samma sak.
Citerar du mig?
 
Nej, det var ett citat från naturvårdsverket.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det var ett citat från naturvårdsverket.
Citerar du mig?
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
U
Nissens Nissens skrev:
Du får väl läsa vad du skrev i mess #390…

Jag har inte sagt något om officiella dumpningsplatser, så jag förstår inte varför du tar upp det plötsligt.

Och det är alls inte så att de växterna du räknar upp sprider sig så att de blir något problem.

Skulle det värsta inträffa så löser det sig om typ 1000 år när naturen inleder en ”reset” på våra breddgrader. 😊
Fast det behöver ju inte förnekas att invasiva arter är ett problem. Och de facto att de som sprider sig i naturen är härkommen en gång i tiden från någons trädgård. Ingen skulle importera växter eller köpa på en trädgårdsbutik för att plantera in i skog eller vild natur.
Hur tror du att all blomsterlupin, ormbunkarna och parksliden som idag växer vilt kommit dit? Det är ju någon som slängt sitt trädgårdsavfall på olämpligt ställe med tanke på vad de en gång i tiden satt i sin trädgård för att de tyckte det va fint och troligen lättskött.
 
Nissens
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast det behöver ju inte förnekas att invasiva arter är ett problem. Och de facto att de som sprider sig i naturen är härkommen en gång i tiden från någons trädgård. Ingen skulle importera växter eller köpa på en trädgårdsbutik för att plantera in i skog eller vild natur.
Hur tror du att all blomsterlupin, ormbunkarna och parksliden som idag växer vilt kommit dit? Det är ju någon som slängt sitt trädgårdsavfall på olämpligt ställe med tanke på vad de en gång i tiden satt i sin trädgård för att de tyckte det va fint och troligen lättskött.
Det är ju inget problem i sig att en art sprider sig, det är väl först om den slår ut befintliga arter i en större omfattning som det kan bli problem. Att tex syren skulle ställa till med sådana problem har jag oerhört svårt att tro
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast det behöver ju inte förnekas att invasiva arter är ett problem. Och de facto att de som sprider sig i naturen är härkommen en gång i tiden från någons trädgård. Ingen skulle importera växter eller köpa på en trädgårdsbutik för att plantera in i skog eller vild natur.
Hur tror du att all blomsterlupin, ormbunkarna och parksliden som idag växer vilt kommit dit? Det är ju någon som slängt sitt trädgårdsavfall på olämpligt ställe med tanke på vad de en gång i tiden satt i sin trädgård för att de tyckte det va fint och troligen lättskött.
Njau de flesta har planterat det i god tro och min gamla far förbannade sig när innan han gick bort när han upptäckte att Parkslide och Lupiner är invasiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.