Purre Purre skrev:
Har kollat på solskydd till vårat hus och jag förstår inte varför det ska vara sådana hiskeliga priser på det här i landet. Ett fönster skulle gå på 10-11'+ev extra kostnader för montering.
Kollar man på liknande produkter nere i Tyskland så får man samma produkter för typ halva priset. Där bygger man även in solskyddet i väggarna så det inte syns förns man fäller ner det och då kan man välja att ha det håligt eller helt tätt. Vi ligger helt klart efter på den punkten här i landet.
Vilken typ av solskydd är det du kollar på? Och varför kan du inte köpa direkt från Tyskland?

Att vi "ligger efter" ett land som i snitt ligger hundra mil närmare ekvatorn, när det handlar om just solskydd, är kanske inte jättekonstigt.
 
Hep Hep skrev:
Vilken typ av solskydd är det du kollar på? Och varför kan du inte köpa direkt från Tyskland?

Att vi "ligger efter" ett land som i snitt ligger hundra mil närmare ekvatorn, när det handlar om just solskydd, är kanske inte jättekonstigt.
Jo, faktisk, eftersom de "solskydden" som omtalas även fungerar isolerande under kall årstid. Jag har bott i lägenheter (och hotellrum) med dessa, de är guld värda, sommar som vinter.
 
E eshus skrev:
Jo, faktisk, eftersom de "solskydden" som omtalas även fungerar isolerande under kall årstid. Jag har bott i lägenheter (och hotellrum) med dessa, de är guld värda, sommar som vinter.
Ok, då tar jag tillbaka min dryghet och skäms lite lagom. Fast går det inte att handla från Tyskland?
 
TRJBerg
E eshus skrev:
Jo, faktisk, eftersom de "solskydden" som omtalas även fungerar isolerande under kall årstid. Jag har bott i lägenheter (och hotellrum) med dessa, de är guld värda, sommar som vinter.
Har du länk till dem?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har du länk till dem?
Se inlägg #24 och ett svar på återförsäljare i #39 (som jag dock inte har följd, inte riktigt dags att fixa det hos oss just nu).
Edit: typo i inlägg-nummer
 
Hep Hep skrev:
Vilken typ av solskydd är det du kollar på? Och varför kan du inte köpa direkt från Tyskland?

Att vi "ligger efter" ett land som i snitt ligger hundra mil närmare ekvatorn, när det handlar om just solskydd, är kanske inte jättekonstigt.
Fast Tyskland och Sverige har ganska lika klimat beroende på så klart var i Tyskland och var i Sverige. Inte direkt så att Tyskland har medelhavsklimat.
Men visst går det säkert att köpa direkt från tyskland, bara att jag inte tagit tag i det problemet bland alla andra här hemma. Sen kan jag inte säga att "Vorbaurolladen" är det snyggaste på vårat nuvarande hus som är i trä. Då skulle jag säga "Senkrechtmarkise" (fasadmarkis) passar bättre även om "Selt-Markisen" (vanlig klassisk fönstermarkis) är det som passar huset bäst.
 
Vi kan nog släppa jämförelsen mellan Sverige och Tyskland, då det är ett sidospår. Däremot kan vi glädjas över att de ”tyska” solskydd som diskuterats här säljs i Sverige både med och utan installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.