Isakare Isakare skrev:
Billiga beg bilar.
Helt otroligt. Grannen satte ut sin Golf på annons i morse.
Lysande motorlampa, felkod tyder på dålig kamkedja.
Trasig AC.
Trasig kupefläkt.
Rost överallt, hål i sparklådorna.
Nu är det en här från Sundsvall och tittar på bilen, åkt tåg, tunnelbana och buss i 6 timmar för att komma hit !!!
Det är 29 grader varmt, åka till Sundsvall utan fläkt och AC låter inte lockande.
Då måste det ha varit ett vrakpris på vraket.
 
Isakare Isakare skrev:
Billiga beg bilar.
Helt otroligt. Grannen satte ut sin Golf på annons i morse.
Lysande motorlampa, felkod tyder på dålig kamkedja.
Trasig AC.
Trasig kupefläkt.
Rost överallt, hål i sparklådorna.
Nu är det en här från Sundsvall och tittar på bilen, åkt tåg, tunnelbana och buss i 6 timmar för att komma hit !!!
Det är 29 grader varmt, åka till Sundsvall utan fläkt och AC låter inte lockande.
Man åkte ju bil förr utan ac, vi har bilat till Italien på -80 talet i en 245 -78
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Då måste det ha varit ett vrakpris på vraket.
10"
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man åkte ju bil förr utan ac, vi har bilat till Italien på -80 talet i en 245 -78
Det var då det 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Efter snacket om däck här så slog jag på min dim. och kollade priser, har 5mm fortfrande så borde bli köp nästa år.

Fulda, de var stora här på 90 & 00-talet vill jag minnas, de ligger "bra" i pris för att vara Tysktillverkade. Har dock inte hört någon som kört på dom de senaste ~20åren 🤔


Efter DDG:at lite så får man känslan av att det är iaf. inte är skräp utan ett ok däck.

Så många konstiga däckmärken idag

Dyraste uddamärket jag hittade: 4.500kt/st i storlek 275/60-20. Pace kan ta betalt iaf. då Fulda ligger under 2.000kr/st
Ett vinterdäck från märket Pace visas i närbild, varumärket och texten "Pace Winter Tyres" synliga på en banderoll över däckets slitbana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Däckfabrikat verkar gå 14 på dussinet nuförtiden😀.
Jag gissar att det har att göra med globalisering och ökad handel över gränser. Stora tillverkare sitter med väldigt många lokala märken som är kända i sitt eget land och idag är det lätt att beställa varifrån som helst. Kina är ju också ett stort land som det kommer många märken ifrån.
 
Landsail är det många som köper till V60, 235 45 17 original och verkar vara nöjda.
Men som någon skrev, kan nog skilja från storlek till storlek om dom är bra eller inte
 
Landsail funkar bra här iaf. Kört det i många år på 3 av 4 bilar. Dock inga extrema dimensioner, utan standard 17-18". 265/35-18 är nog den enda dimensionen som avviker lite. Räcker länge , tysta , lättbalanserade och verkar hålla rätt jämn kvalitet.
 
C
N Niq skrev:
7 år börjar nog vara på gränsen för vilka vinterdäck som helst
Förvisso, men man blir förbluffad över hur det kan skilja så dramatiskt i gummits och dubbarnas status när man jämför däck som har några år på nacken. Hade det inte varit för datumstämpeln hade jag gissat att Nokian-däcken varit minst dubbelt så gamla.
 
Michelin håller egenskaperna till slutet är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Byter hjullager i kväll.
Bytt för 500 mil sen på en verkstad, googlade nummret, fick upp billigaste möjliga som fanns att köpa.
Nu blir det dubbelt så dyra lager, men dessa levererades utan ny mutter och låsring, tur då att det satt nästa nya grejer på som jag kunde använda igen.

Ser ni gropen i den ljusa delen av lager banan ?? 500 mil som sagt !!! Bild på en produktlista för NTY Hjullagersats KLP-NS-064 framaxel från skruvat.se med priset 239 kr, visande en hjullager, låsring och mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hjulhub med ett nytt Meyle-hjullager installerat, placerad på en verkstadshylla med en förpackning av Meyle-lager i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett hjullager med synliga gropar och slitage på den ljusa delen av lagerbanan, samt spår av olja och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Byter hjullager i kväll.
Bytt för 500 mil sen på en verkstad, googlade nummret, fick upp billigaste möjliga som fanns att köpa.
Nu blir det dubbelt så dyra lager, men dessa levererades utan ny mutter och låsring, tur då att det satt nästa nya grejer på som jag kunde använda igen.

Ser ni gropen i den ljusa delen av lager banan ?? 500 mil som sagt !!![bild][bild][bild]
Ser ut som felaktigt installerat presslager.
 
RoTe RoTe skrev:
Ser ut som felaktigt installerat presslager.
Ja, vem vet, verkstaden kanske inte hade nån press och slog i det med slägga.
Nya lagerna är iaf lugnt o fint i pressade.
 
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Ja, vem vet, verkstaden kanske inte hade nån press och slog i det med slägga.
Nya lagerna är iaf lugnt o fint i pressade.
Jag tror mer att dom använde ett verktyg som lade för mycket tryck på innerbanan.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Efter snacket om däck här så slog jag på min dim. och kollade priser, har 5mm fortfrande så borde bli köp nästa år.

Fulda, de var stora här på 90 & 00-talet vill jag minnas, de ligger "bra" i pris för att vara Tysktillverkade. Har dock inte hört någon som kört på dom de senaste ~20åren 🤔


Efter DDG:at lite så får man känslan av att det är iaf. inte är skräp utan ett ok däck.

Så många konstiga däckmärken idag

Dyraste uddamärket jag hittade: 4.500kt/st i storlek 275/60-20. Pace kan ta betalt iaf. då Fulda ligger under 2.000kr/st
[bild]
Kul att det står Winter Tyres på nått som ser ut som ett sommardäck.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.