Annars blev jag riktigt jävla arg igår. Fick ett paket med en reservdel till yarisen, låset har kärvat ihop totalt där bak, designen är ju så att skit enkelt letar sig in i låscylindern. Så jag tänkte köpa en begagnad del från finska bildelsbasen.

Hittade bakluckelås till yaris där. Jag frågade om bild men den var monterad i bilen så ingen bild, men den passar din bil sa dom. Jag sade jag tar den om den är komplett, med låscylinder, jag behöver hela mekanismen. Så jag köper den trots det var överpris (60€ + frakt) men då den kommer är det helt fel del!!! Ingen låscylinder eller tillhörande mekanism! Det är själva delen så som hakar fast luckan, just den delen som jag redan har...

Vilka jävlar!
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Annars blev jag riktigt jävla arg igår. Fick ett paket med en reservdel till yarisen, låset har kärvat ihop totalt där bak, designen är ju så att skit enkelt letar sig in i låscylindern. Så jag tänkte köpa en begagnad del från finska bildelsbasen.

Hittade bakluckelås till yaris där. Jag frågade om bild men den var monterad i bilen så ingen bild, men den passar din bil sa dom. Jag sade jag tar den om den är komplett, med låscylinder, jag behöver hela mekanismen. Så jag köper den trots det var överpris (60€ + frakt) men då den kommer är det helt fel del!!! Ingen låscylinder eller tillhörande mekanism! Det är själva delen så som hakar fast luckan, just den delen som jag redan har...

Vilka jävlar!
Är där inte returrätt och någon garanti att det ska passa om du köper via varaosahaku?
 
Jo klart det men jag är ändå skitförbannad
 
D Dilato skrev:
Sommardäcken
Continental ContiEcoContact 5
215/65 R16 98H

Vinterdäcken
Goodyear Ultragrip Ice 2
215/65 R 16 98T

Det som gör mig förbannad är påståendet:

En lång rad tekniska innovationer i däckstomme och gummiblandning ger ContiEcoContact 5 fantastisk prestanda och lång livslängd. Marknadens första bränslebesparande prestandadäck.

Tekniska detaljer:

• För miljön och trafiksäkerhetens skull.
• Optimerat rullmotstånd för lägre bränsleförbrukning.
Båda dom är ju klass B på rullmotstånd så det känns konstigt att det skiljer så mycket. Inte så att det är E5 och E10 eller nå ändrat körsätt? Däcktryck? Lägg i 3 bar
 
Såg nått om automatlådor.

Frågeställningen var varför inte alla bilmärken har en "vanlig" automat när vi vet att de är hållbara.
Man räknade upp dubbelkopplingslådans mindre effektförlust.
CVT lådans fördel med att motorn kan jobba effektivare mm.
Och en sak jag inte viste, ZF och Aisin sitter inne på en massa patent för momentomvandlarlådor, som gör det svårt och dyrare för andra tillverkare att tillverka "vanliga" automater.
 
Var det inte Continental som köpte upp nåt i Sverige för typ 30 år sedan och la ned det så att en massa folk blev utan jobb? Har ett svagt minne av de ligger på min svarta lista. Nåja.

Till nästa säsong behöver jag också nya sommardäck. Har kört ett par billiga Atrezzo idag som var ok men dålig livslängd. Till våren blir det premiumdäck men har inte kollat runt vad som ger bäst ekonomi, kanske Michelin? Vad kan man räkna med för livslängd?

Först hade jag Pirelli scorpion Verde som gick 4600 mil. Men tredje och sista säsongen var hemsk med punkteringar efter varandra trots bra med slitbana kvar. De var tydliga veka mellan slitbanorna och tålde inte grusväg.

Sedan Sailun Atrezzo som också är inne på tredje säsongen men bara 2700 mil. Det börjar bli olagligt slitna redan... Kanske inte går säsongen ut. Men två omgångar billiga däck kanske bli billigare än en omgång premiumdäck?

Detta gäller grisigt stora SUV-däck 255/45-20.

Mina Hakka 9 kommer att gå sin sjunde säsong till vintern, 4600 mil hittills! Ser knappt slitna ut.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag fick helt nya Kinesiska Winrun R330 som sommardäck på ID4an när jag köpte den, kollade runt och de verkar helt okej, kanske kan vara värt att kika på.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag kör Good Year rakt av men annars är Hankook ett bra "budgetdäck". Inte för att det är billigt men...
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag fick helt nya Kinesiska Winrun R330 som sommardäck på ID4an när jag köpte den, kollade runt och de verkar helt okej, kanske kan vara värt att kika på.
Testade av AutoBild
The Winrun R330 secured the last place, ranking 7th among its competitors, and ultimately received a final verdict of "Not Recommended". In the evaluation, it showed some positives such as average aquaplaning reserves and low rolling resistance, indicating strengths in comfort and energy efficiency. However, these were overshadowed by significant shortcomings. The tire demonstrated inadequate wet grip alongside dangerous driving behavior, characterized by delayed steering response, poor balance, and treacherous oversteer on both wet and dry surfaces. These issues were compounded by perilously long braking distances, marking its performance as critically deficient in crucial safety aspects.
https://thetirelab.com/autobild/summer/2024/265-35-r19/
 
  • Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Testade av AutoBild
The Winrun R330 secured the last place, ranking 7th among its competitors, and ultimately received a final verdict of "Not Recommended". In the evaluation, it showed some positives such as average aquaplaning reserves and low rolling resistance, indicating strengths in comfort and energy efficiency. However, these were overshadowed by significant shortcomings. The tire demonstrated inadequate wet grip alongside dangerous driving behavior, characterized by delayed steering response, poor balance, and treacherous oversteer on both wet and dry surfaces. These issues were compounded by perilously long braking distances, marking its performance as critically deficient in crucial safety aspects.
[länk]
Det var ju ingen kul läsning, din google-fu är uppenbarligen bättre än min då jag inte hittade så tydliga test.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var det inte Continental som köpte upp nåt i Sverige för typ 30 år sedan och la ned det så att en massa folk blev utan jobb?
Dom köpte Gislaved (Nivis) som fortfarande tillverkar nordiska vinterdäck.
https://www.gislaved-tyres.com/se/sv/the-brand/
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var det inte Continental som köpte upp nåt i Sverige för typ 30 år sedan och la ned det så att en massa folk blev utan jobb? Har ett svagt minne av de ligger på min svarta lista. Nåja.
Det är nog Gislaved Gummifabrik du tänker på.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var det inte Continental som köpte upp nåt i Sverige för typ 30 år sedan och la ned det så att en massa folk blev utan jobb? Har ett svagt minne av de ligger på min svarta lista. Nåja.

Till nästa säsong behöver jag också nya sommardäck. Har kört ett par billiga Atrezzo idag som var ok men dålig livslängd. Till våren blir det premiumdäck men har inte kollat runt vad som ger bäst ekonomi, kanske Michelin? Vad kan man räkna med för livslängd?

Först hade jag Pirelli scorpion Verde som gick 4600 mil. Men tredje och sista säsongen var hemsk med punkteringar efter varandra trots bra med slitbana kvar. De var tydliga veka mellan slitbanorna och tålde inte grusväg.

Sedan Sailun Atrezzo som också är inne på tredje säsongen men bara 2700 mil. Det börjar bli olagligt slitna redan... Kanske inte går säsongen ut. Men två omgångar billiga däck kanske bli billigare än en omgång premiumdäck?

Detta gäller grisigt stora SUV-däck 255/45-20.

Mina Hakka 9 kommer att gå sin sjunde säsong till vintern, 4600 mil hittills! Ser knappt slitna ut.
Om Michelin Energy Saver finns i dimension och lastklass till din bil rekommenderar jag dom. Långlivade och lättrullande.
Hade dom på min 945 men verkar tyvärr inte finnas till mina halvgamla V70.
Har för mig att Treadwear var klassat till 400.

/Höghus
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Idag verkar däck vara ett lotteri, precis som det mesta annat.
Förr kunde man lita på att Michelin var det som höll längst, finns t.o.m testat av ViB för typ 15 år sen.
Dyraste däcken Michelin blev billigast per mil. Spannet på de testade däcken, både billiga och dyra, var 2000-5000 mil till 1,6 mm. Michelin hade fortfarande godkänt mönster när testen avbröts vid 6000 mil.
De Rysslands tillverkade Michelin som satt på särbons Toyota hade ingen imponerande livslängd, bytte vid 6000 mil, men då har ju bilen gått 2-2.500 mil på vinterdäck. Samma däck sitter på nu, tillverkade i Frankrike, gått ca 2000 mil, syns knapp att de rullat.

Good Year är det märke jag aldrig fattat att de kan vara värdens största. Alltid bra i egenskaper som nya, men när det gått ett år eller 2 är det antingen slut eller ser ut som nya, håller i 10 år med värdelösa egenskaper.
Vi har 4 bilar på firman med Good Year, det ser ut som en hund tuggat på däcken, saknas stora bitar på slitytan. Känns som de hade ett annat gummi de 2-3 första millimeterna, sen nån Kinesisk blandning av returdäck.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var ju ingen kul läsning, din google-fu är uppenbarligen bättre än min då jag inte hittade så tydliga test.
Dom är i vart fall tysta och har låg förbrukning

Ett riktigt test av några av de bästa däcken
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.