I
S Stabbsson skrev:
Kondensröret? För du skall ha en lutning så det rinner direkt ner i stupröret annars kan det bli översvämning i kondensbehållaren
Jo det förstår jag men de rören som bär värmen in till innerdelen.
 
I Ironside skrev:
Jo det förstår jag men de rören som bär värmen in till innerdelen.
Det är inte rör antar jag? ;) Det ska vara "slang", man gör så för att vibrationer och ljud inte ska fortplanta sig i systemet.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
S Sonny82 skrev:
Hej Ska installera en liknande pump strax och ska förbereda fundamentet och din verkade bra så tänkte köra nått liknande. Vart leder du kondens vattnet i avloppsröret? Tacksam för svar
Tänk på när du gjuter på min avstånd från vägg som värmepumpen ska stå. Jag tror tex på nibe 2120 så är min avstånd 350mm eller något liknande
 
Bumpar tråden lite, då det är dags för mig att gjuta vårat betongfundament.
Vad har ni kört för på mått?
Har en gammal värmepump o utedel som ska platsa, men får förbereda för framtiden till en nyare utedel, antar att dem flesta är runt den storleken till en normalstor villa?

Har ni även gjort lutning på betongfundamentet?
Hur stort då, 1cm?
Hur går man tillväga då, ”drar ut” det när man gjuter o det torkat lite, eller ni gör formen med lutning direkt?
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Bumpar tråden lite, då det är dags för mig att gjuta vårat betongfundament.
Vad har ni kört för på mått?
Har en gammal värmepump o utedel som ska platsa, men får förbereda för framtiden till en nyare utedel, antar att dem flesta är runt den storleken till en normalstor villa?

Har ni även gjort lutning på betongfundamentet?
Hur stort då, 1cm?
Hur går man tillväga då, ”drar ut” det när man gjuter o det torkat lite, eller ni gör formen med lutning direkt?
Jag kan ta fram mina mått imorgon när det är ljust ute.

Om du inte vet vilken pump du skall ha i framtiden så får du nog göra lite större då olika pumpar är olika stora.

Jag gjorde mitt fundament med ca 5 cm till godo runt om hela utedelen samt 35 cm från vägg (rekommendation från Nibe).

Jag byggde in lutningen i formen direkt och när jag glättade med svärdet för att den skulle bli blank o fin yta så såg jag till att fallet kom på plats direkt, sen givetvis gjuta in ett stuprör för kondensvattnet.

Kolla mitt inlägg tidigare i tråden så kan du se hur jag gjorde med fasade kanter :cool:
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
Jag kan ta fram mina mått imorgon när det är ljust ute.

Om du inte vet vilken pump du skall ha i framtiden så får du nog göra lite större då olika pumpar är olika stora.

Jag gjorde mitt fundament med ca 5 cm till godo runt om hela utedelen samt 35 cm från vägg (rekommendation från Nibe).

Jag byggde in lutningen i formen direkt och när jag glättade med svärdet för att den skulle bli blank o fin yta så såg jag till att fallet kom på plats direkt, sen givetvis gjuta in ett stuprör för kondensvattnet.

Kolla mitt inlägg tidigare i tråden så kan du se hur jag gjorde med fasade kanter :cool:
Gör gärna det, tusen tack! :)

Ja det blev riktigt bra! Riktigt läckert! Vet inte om jag har tiden o orken för att göra rundade kanter. :D

Hur stor lutning byggde du in, minns du det? Gerade du sidoreglarna eller hur byggde du in lutningen? :D
 
S Stabbsson skrev:
Jag kan ta fram mina mått imorgon när det är ljust ute.

Om du inte vet vilken pump du skall ha i framtiden så får du nog göra lite större då olika pumpar är olika stora.


Jag gjorde mitt fundament med ca 5 cm till godo runt om hela utedelen samt 35 cm från vägg (rekommendation från Nibe).

Jag byggde in lutningen i formen direkt och när jag glättade med svärdet för att den skulle bli blank o fin yta så såg jag till att fallet kom på plats direkt, sen givetvis gjuta in ett stuprör för kondensvattnet.

Kolla mitt inlägg tidigare i tråden så kan du se hur jag gjorde med fasade kanter :cool:
Hahah glöm vad jag skrev om lutningen. Lutar ju bara hela formen hahah… :rolleyes::crysmile:
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Hahah glöm vad jag skrev om lutningen. Lutar ju bara hela formen hahah… :rolleyes::crysmile:
:crysmile::crysmile:

Petade in plastkilar så den lutar 2 cm från bakkant till framkant, byggde formen vinkelrätt vid sidan och lyfte på den på gruset och kilarna
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
:crysmile::crysmile:

Petade in plastkilar så den lutar 2 cm från bakkant till framkant, byggde formen vinkelrätt vid sidan och lyfte på den på gruset och kilarna
Okej perfekt!
Glöm inte o kolla måtten sen ifall du har tid! ;)
 
Påbörjat mitt fundament nu, tänkte på djupet på avloppet för dräneringen. Hur djupt Har ni lagt erat? Vi bor i Trelleborg, längst söderut i Skåne.

Förbereder bara med avlopp som ska kopplas på stuprännan lite längre fram, men det är på andra sidan huset så får bli lite senare. Så får bli en provisorisk lösning sen fram tills det är fixat.
Men fungerar det att ligga på runt 40-50cm djup där jag har grävt nu o släppa det där så länge? Tänkte även skaffa värmeslinga o slänga ner sen. Grävd grunda ränna för avlopp vid husvägg med verktyg och gräskant synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Sonny82 skrev:
Hej Ska installera en liknande pump strax och ska förbereda fundamentet och din verkade bra så tänkte köra nått liknande. Vart leder du kondens vattnet i avloppsröret? Tacksam för svar
Ska också gjuta fundament, vilka mått
S spacemoose skrev:
Tack för bra svar. :)

Vad tror ni om 1400x600mm och 100mm tjock baserat på skissen i första inlägget. Volymen bör bli 84L.
Eventuellt gräva ur 10-15cm och lägga makadam 8-16 mm under.
Bygga en ram med 120x45 virke (eller motsvarande). (byggmax)
2st armeringsnät mini 1200x800mm som läggs om lott (byggmax)
7st säckar Grovbetong basic 25Kg (ger 12,5 L/st) (byggmax)


Behöver man distanser till armeringsnätet?
Måste man padda makadamet med padda för denna lilla platta? Kan man göra det effektivt utan att hyra padda?
Behövs kantbalkar (armeringsjärn)?
Plattan skall luta lite ut från huset har jag förstått. Hur mycket?
Hur långt efter gjutning kan man montera på utedelen? Johannes ovan nämde någon dag. Denna punkt är viktig då installationen sker på måndag. :oops: Vi har en temp här i Skåne på ca 15 grader nu.
Något jag har missat?
Körde du på 1400x600? Ser ut som att den är lite djupare än 60 cm på fotona?
 
Mitt fundament är 520 x 1200 och det räckte.😎
 
Håller också på att fixa uppställningsplats för min kommande luft/vatten. I mitt fall är det en Nibe S2125-12. Men vad jag läst så ska utedelen upp 7-9 cm ovan mark? Jag tolkade som så att den bör stå på ”balkar” så att underdelen kommer upp en bit ovan mark. D.v.s en gjuten platta under utan distanser på sidorna så kommer den ju inte upp något?
Se bildexempel hur jag förstått att den bör så..

Har jag tolkat fel? Någon som vet var man kan få tag på såna här fundament?
 
  • Värmepumpens utedel monterad på fundament för att lyfta den från marken, omgiven av grus och placerad vid en vägg med blommande buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
4 40talshuset skrev:
Har jag tolkat fel? Någon som vet var man kan få tag på såna här fundament?
Det där är bara stenblock inbäddad i singel?
Finns lite varstans.
 
MrJay MrJay skrev:
Det där är bara stenblock inbäddad i singel?
Finns lite varstans.
Jo det är det ju. Men här i trakten har jag inte hittat några vettiga stenblock i längder som passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.