T twallsten skrev:
Kamstrup själva anser dvs inte att den uppfyller kraven utan denna... Jag får se vad Miljöteknik svarar.
Rent praktiskt så antar jag att man till RJ-12 porten vill ansluta en enhet för utläsning av data. Rent prismässigt så kan man köpa en av tredjepartsmodulerna för lite mer än vad en utläsningsenhet kostar.

Även om man har en HAN-modul så kanske man vill ha en annan.
 
pdov
T twallsten skrev:
Kamstrup själva anser dvs inte att den uppfyller kraven utan denna... Jag får se vad Miljöteknik svarar.
Löste det sig för dig med effektvakt?

Jag har också Miljöteknik som nätägare och har löst det genom att skaffa en HAN-P1 modul. Jag måste dock ge P1-mätaren jag använder ström externt då det inte räcker med den som kommer via porten/modulen.
 
Kamstrumps P1-modul levererar ingen ström alls om det är RJ12-varianten, utan du behöver strömförsörja modulen med.

Jag har strulat lite med det, vissa läsare kan backmata modulen, gör den inte det (Ngenic Track och CTEK NGA till exempel) så kan man sätta Homewizards P1-splitter mellan så matar den alla enheter.
 
T twallsten skrev:
Lite smått besviken på Miljöteknik i Ronneby som nu installerar nya elmätare i Blekinge av märket Kamstrup och utan Hanport. De hänvisar till att kunden själv får köpa det. Är det ok?

Enligt vad jag hittat så säger lagen detta typ.

2. Elmätaren ska utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard som möjliggör för kunden att ta del av mätuppgifterna i nära realtid.

Det anser inte jag den gör utan han-port och att det är enkelt att köpa och installera köper jag inte riktigt... Elmätaren ska ju tillhandahållas av nätbolaget. Nån som hört om liknande eller har någon juridisk kunskap?
Jo har själv Kamstrupmätaren och fick själv köpa porten inkl utmaningen med en extern spänningsmatning.
Jag tror just den här mätaren starkt kan ifrågasättas men det går inte att klaga förränn 1 Januari 2025.
https://ei.se/bransch/matning-av-el/funktionskrav-elmatare
 
pdov pdov skrev:
Löste det sig för dig med effektvakt?

Jag har också Miljöteknik som nätägare och har löst det genom att skaffa en HAN-P1 modul. Jag måste dock ge P1-mätaren jag använder ström externt då det inte räcker med den som kommer via porten/modulen.
Nej, jag gav upp och köpte en han-modul billigt på blocket. Lagen börjar ju inte gälla förrän 2025 så får se vad de gör då. Fick ganska trevliga svar först men sen när det väl kändes som de insåg att de ev kommer få ett problem så blev det tyst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.