Fotografen Fotografen skrev:
Väntar på fyra 225/60 17, Michelin Primacy, 2650 lusidorer styck. Till detta fyra fälgar med några lufttryckssensorer, totalt 19 000 för fyra hjul.
Men, dom däcken ligger ju på typ 1700:- styck online
 
Jag betalade under 2k styck för mina Pirelli Cinturato P7 C2 Seal Inside 235/45R18.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men, dom däcken ligger ju på typ 1700:- styck online
Har du en länk?
Jag hittar dem för neråt 2200 men sen är det frakt och montering också.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Har du en länk?
Jag hittar dem för neråt 2200 men sen är det frakt och montering också.
Sorry, kollade på 225 50 r17
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F
mikethebik mikethebik skrev:
Tja, bra märkesdäck i storlek 20 eller om det är 21 tum, 4 styck med montering är en bra bit över 10 000.
Nya Michelin vinterhjul til den bilen gick lös på över 12 000 i höstas.

Och Edit på det inlägget, när jag nu kollade gick de fyra nya vinterhjulen på 14 400 pistoler.
Fast då köper jag aldrig däck hos "Artige Ahmed" i källaren under pizzerian...
Jag frågade inte efter priset utan vilka däck det är, dimensionerna….
 
F
P Prodigys skrev:
Mina "mellanklass" Falken dubbfria gick på 1700kr styck ink krängning, ex montage på bilen och då är det bara 16" så att 20+ av toppkvalite kostar en tusenlapp mer är ändå rätt rimligt.
Jag vet att det är dyrt med Michelin och Continental 20” 255/40 men kanske är ditt pris osedvanligt dåligt på en litet 16”?

Valde precis mellan Kumho och Uniroyal 16”, under 800kr/st + krängning och balansering.
 
F fsn skrev:
Jag frågade inte efter priset utan vilka däck det är, dimensionerna….
Det är inte 20 som jag trodde utan 235x55x19, och bra märkesdäck sommar i den dimensionen kan köpas från näthandlare för runt 2500 styck, men någon ska också lägga om dem.
Går du till en däckfirma med egna nätinköpta däck lär du få betala minst 250 styck för omläggning, troligen mera.
Och dom Nokian Hakka 10 vinterhjul jag köpte i höstas kostar nästan 3000 styck på nätet, och omläggning tillkommer.

Så mina 3600 styck i höstas var ett ok pris.
Det kostar att ligga på topp...

Och som jag tidigare skrivit, Artige Ahmed i pizzeriakällaren går bort i mitt fall.
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag betalade under 2k styck för mina Pirelli Cinturato P7 C2 Seal Inside 235/45R18.
VW-märkt? Har för mig att det sitter original på några folkor? Ett ganska dyrt däck tycker jag, man undrar ju om det hänger ihop med att det är originalmonterat?
 
"Seal Inside", punkteringssäkra?

Jag har liten erfarenhet av Pirelli, satt på någon bil jag köpte för ett antal år sedan men vad jag minns slets de fort men bra grepp.
 
F fsn skrev:
VW-märkt? Har för mig att det sitter original på några folkor? Ett ganska dyrt däck tycker jag, man undrar ju om det hänger ihop med att det är originalmonterat?
Det är original till Passat GTE iaf, har inget reservhjul (där är tanken, och där tanken ska vara sitter batteriet).
Men jag köpte mitt på bythjul, det kan ha varit VAG-märkt, men det sket jag på.
 
F
Fotografen Fotografen skrev:
"Seal Inside", punkteringssäkra?

Jag har liten erfarenhet av Pirelli, satt på någon bil jag köpte för ett antal år sedan men vad jag minns slets de fort men bra grepp.
Skall man generalisera så håller jag med, tycker också Pirelli slits mer än både Continental och Michelin.
 
Fotografen Fotografen skrev:
"Seal Inside", punkteringssäkra?

Jag har liten erfarenhet av Pirelli, satt på någon bil jag köpte för ett antal år sedan men vad jag minns slets de fort men bra grepp.
Säkra är de inte, men de har en massa som självlagar enklare punkteringar.

Nu var det på en framhjulsdriven hybrid så den tuggade en del däck.
 
Det är jättestor skillnad på olika modeller, även inom Pirelli. Skönt med t.ex. Michelin Primacy 4+, håller superlänge och bra grepp i alla körlägen.
Continental Premium contact är väl ganska likvärdig
 
Jag är besviken på mina continental sommardäck, dom var testvinnare när jag köpte dom men efter att ha kört med mina Goodyear friktionsvinterdäck året om bytte jag tillbaka till sommardäcken för att dom hade bra mönster kvar.

Dom drar 0.75 mot 0.65 l/mil för vinterdäcken med samma körstil!
 
Goodyear är bra på att rulla lätt. Men skiljer det verkligen så mycket? Olika omkrets på däcken?

Jag har större omkrets på mina sommardäck, mer gummi och markfrigång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.