Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Nja inte riktigt ellerhur?

Jag köper ett hus tillsammans med min (påhittade) fru för 10 miljoner. Vi lägger in 7 miljoner i kontanter och lånar 3. Nu separerar vi och nettovinsten vid en försäljning hade varit 1 miljon så jag tar huset, 3 miljoner i lån och exet får hälften av nettovinsten, dvs 500'?

Sen svarade jag bara vad jag trodde att en annan skribent menar.
Nja, enklare uttryckt så delar man på nettopengarna man skulle fått om man sålde huset - alltså kontantinsatsen och nettovinsten plus eventuella avdrag.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja inte riktigt ellerhur?

Jag köper ett hus tillsammans med min (påhittade) fru för 10 miljoner. Vi lägger in 7 miljoner i kontanter och lånar 3. Nu separerar vi och nettovinsten vid en försäljning hade varit 1 miljon så jag tar huset, 3 miljoner i lån och exet får hälften av nettovinsten, dvs 500'?

Sen svarade jag bara vad jag trodde att en annan skribent menar.
Så du lurade exet på 3,5 mille :) ?

//
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Jag har varit med om denna situation , ena partner ville sälja huset accepterade inte värderingen och menade att det var värt mer, då fick huset läggas ut till försäljning !! och andra partner får bjuda precis som vilken spekulant som helst , ingen av parterna vet i förväg hur detta slutar , det kunde varit en bättre affär om den som inte villa ha kvar huset hade tagit summan som marknadsvärdet spekulerades i , i verkligheten finns det inget sådan , det är värt vad köparna anser och bjuder , varken mer eller mindre.

samt får man en större värdering av marknadsvärdet vilket den som skall bo kvar vill ha för att få låna mer eller få lägre belåning , då biter den sig själv i tummen , större marknadsvärde .. då skall frun och ha mer o ta del av detta i pengar
 
J jonte0 skrev:
Så du lurade exet på 3,5 mille :) ?

//
Den korrekta summan i utköpet av den andra delägaren är 3,5 miljoner + (1 mkr x 0,78 / 2).

Det vill säga 3 890 000 kr. Den utköpande parten tar över latent skatt på 22%.
Detta under förutsättning att inga större förbättringar som skulle kunna minska skatten har gjorts.

En del menar att även mäklararvode ska räknas av.
 
  • Gilla
Fr33dr1nck och 3 till
  • Laddar…
Inget tanke på att sälja huset. Blir skuldfri och nån mille till nåt nytt?
 
B Boende45 skrev:
En del menar att även mäklararvode ska räknas av.
Det ska det. Även hemmet kostnader, städare, etc. Om det är ett fiktivt pris man bara får med styling ska även de kostnaderna läggas till.
 
  • Gilla
Pappyros och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Nja, enklare uttryckt så delar man på nettopengarna man skulle fått om man sålde huset - alltså kontantinsatsen och nettovinsten plus eventuella avdrag.
Där är vi överens. Det var att man delade på nettovinsten som jag inte höll med om.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
J jonte0 skrev:
Så du lurade exet på 3,5 mille :) ?

//
Inte direkt va?
Jag målade upp ett hypotetiskt scenario baserat på ett felaktigt påstående
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Inte direkt va?
Jag målade upp ett hypotetiskt scenario baserat på ett felaktigt påstående
Snarare baserat på ett missförstånd.
Jag har själv gått igenom det och valde att peka ut det som var felaktigt i det jag kommenterade - jag hade inte med det som var rätt i det jag kommenterade.
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Snarare baserat på ett missförstånd.
Jag har själv gått igenom det och valde att peka ut det som var felaktigt i det jag kommenterade - jag hade inte med det som var rätt i det jag kommenterade.
Av, ok, då är jag med.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Där är vi överens. Det var att man delade på nettovinsten som jag inte höll med om.
Självklart delar man på nettovinsten om man splittar upp ägandet.
Det jag rättade var att man inte delar på bruttovinsten.

(Marknadsvärdet - vinstskatt)/2 = utköpspris

Utöver det tillkommer eventuella avdrag för mäklare och förbättringar som ökar utköpspriset eftersom vinstskatten minskar.

Nästa steg är lånebilden, men det är en annan historia. 😊
 
Redigerat:
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Självklart delar man på nettovinsten om man splittar upp ägandet.
Det jag rättade var att man inte delar på bruttovinsten.

(Marknadsvärdet - vinstskatt)/2 = utköpspris

Utöver det tillkommer eventuella avdrag för mäklare och förbättringar som ökar utköpspriset eftersom vinstskatten minskar.

Nästa steg är lånebilden, men det är en annan historia. 😊
Ok, vi är med på hur du menade, men tycker du att det är glasklart i ditt första inlägg:
"Nej, så fungerar det inte. Man köper ut exet för den nettovinsten hen hade fått om man sålt det."?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, vi är med på hur du menade, men tycker du att det är glasklart i ditt första inlägg:
"Nej, så fungerar det inte. Man köper ut exet för den nettovinsten hen hade fått om man sålt det."?
Nej, jag plockade enbart ut den delen som var felaktig, vilket inte framgick i mitt inlägg.

Då kanske du kan förklara vad du menar med att man inte delar nettovinsten så att vi förstår?
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag plockade enbart ut den delen som var felaktig, vilket inte framgick i mitt inlägg.

Då kanske du kan förklara vad du menar med att man inte delar nettovinsten så att vi förstår?
Kan vara svårt med det dialektala från Götet ibland, jag förstod , men jag är tankeläsare ;)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Om man skiljer sig eller liknande och har säg 3 miljoner på lån ihop. Och huset är värderat till 5 miljoner.

Tar bankerna hänsyn till att huset är värt mer och låter en ensam person ta över lånet? Sen beror det självklart på vilken lön man har mm
Men tar de som sagt hänsyn till att huset har ett högre hörde och låter en person ta det själv?
Jag hamnade själv i den situationen för 6 år sedan. På pappret var det en omöjlig kalkyl, men hittade en bankman som istället för att peka på regler förstod att det skulle vara en bra affär att behålla huset, och att jag utan problem skulle ha råd att betala räntor.
Så det hjälpte han till med.
Väldigt bra att ha en personlig bankman.
 
  • Gilla
Kjol och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.