F
Intet Intet skrev:
Suger inte ut reparationskontot, menar du naturligtvis!
Det är inget underhåll som än så länge suger ut reparationskontot, men det suger ut mitt tålamod. Det gör förvisso självjusterande handbroms på skivbromsok med men det är ändå lättare att hantera.
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bra bromsverkan, beläggsyrorna skyddade från väder och vind är bra. Kylning blir såklart lite större utmaning. Perfekt när det är såpas sällan de används. Sen verkar ju elbilarna med skivbromsar klara sig hyggligt också, och betydligt smidigare att kolla slitage på skivbromsar.

Att direkt skriva av det som värdelöst med trumbromsar som koncept är ganska ignorant
Jag har inte alls ”direkt skrivit av”, hatet mot trumbroms har jag successivt byggt upp under 20 års tid.
 
  • Gilla
  • Haha
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Jag är fortfarande av den uppfattningen att skivor kräver mer underhåll.
Jag är av den uppfattningen att jag byter skivor och belägg på en hel bil på 1/10 av tiden för byte av bromsbackar på en axel på en småbil.

Men du har nog rätt i sak, lite mer underhåll men totalt betydligt mindre arbete över tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag är av den uppfattningen att jag byter skivor och belägg på en hel bil på 1/10 av tiden för byte av bromsbackar på en axel på en småbil.

Men du har nog rätt i sak, lite mer underhåll men totalt betydligt mindre arbete över tid.
Sitter trumman fast konstigt då?

Bytte handbromsback på Lexusen samtidigt som hjullager och bara att skruva in backen något så gick trumman/bromsskivan av lätt.

Men ändå enklare med skivbromsar när man ser vad man gör. Väldigt lätt att smörja upp när det behövs
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sitter trumman fast konstigt då?

Bytte handbromsback på Lexusen samtidigt som hjullager och bara att skruva in backen något så gick trumman/bromsskivan av lätt.

Men ändå enklare med skivbromsar när man ser vad man gör. Väldigt lätt att smörja upp när det behövs
Nej. Men tycker du svarar dig själv på sista meningen. Jag bytte bakok med självjusterande handbroms, skivor och belägg på 50 minuter inklusive luftning. Det tog 3,5h att byta bromsbeägg på en Toyota med trummor.
 
Unikt namn
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har inte elbilar bromsar fram eller? 😉
Jag tolkade inlägget som att riktiga bromsar skulle väck helt till fördel för regenerering. 🙈
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
En av mina bilar fick nya däck runtom idag, de gamla var spruckna och torra trots endast max 500 mil på dem.
Kanske har betydelse att de var uppåt 35 år gamla så garantin har nog gått ut...
Knut heter han som fick nya skor runtom.

Vit veteranbil med nya däck parkerad på grusplan framför ett rött hus med öppna dörrar. Grön omgivning och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalsumman för dessa 4 med omläggning och balansering slutade på 2600 kronor, vilket är mindre än vad ett däck kostar till XC60:n...

Fast XC60 har andra kvaliteer som Knut inte riktigt kan matcha, men charmpriset vinner han med hästlängder oavsett vilken bil han tävlar med, den lille gynnaren väcker stor uppmärksamhet varthelst jag åker, och han är lika charmig att köra, dock kanske långresorna ska utföras med modernare åkdon.
 
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 9 till
  • Laddar…
F
mikethebik mikethebik skrev:
En av mina bilar fick nya däck runtom idag, de gamla var spruckna och torra trots endast max 500 mil på dem.
Kanske har betydelse att de var uppåt 35 år gamla så garantin har nog gått ut...
Knut heter han som fick nya skor runtom.

[bild]

Totalsumman för dessa 4 med omläggning och balansering slutade på 2600 kronor, vilket är mindre än vad ett däck kostar till XC60:n...

Fast XC60 har andra kvaliteer som Knut inte riktigt kan matcha, men charmpriset vinner han med hästlängder oavsett vilken bil han tävlar med, den lille gynnaren väcker stor uppmärksamhet varthelst jag åker, och han är lika charmig att köra, dock kanske långresorna ska utföras med modernare åkdon.
Vad är det för däck på XC60:n som kostar över 2600kr/st? Det är ju löjligt.
 
F fsn skrev:
Vad är det för däck på XC60:n som kostar över 2600kr/st? Det är ju löjligt.
Tja, bra märkesdäck i storlek 20 eller om det är 21 tum, 4 styck med montering är en bra bit över 10 000.
Nya Michelin vinterhjul til den bilen gick lös på över 12 000 i höstas.

Och Edit på det inlägget, när jag nu kollade gick de fyra nya vinterhjulen på 14 400 pistoler.
Fast då köper jag aldrig däck hos "Artige Ahmed" i källaren under pizzerian...
 
Redigerat:
mikethebik mikethebik skrev:
En av mina bilar fick nya däck runtom idag, de gamla var spruckna och torra trots endast max 500 mil på dem.
Kanske har betydelse att de var uppåt 35 år gamla så garantin har nog gått ut...
Knut heter han som fick nya skor runtom.

[bild]

Totalsumman för dessa 4 med omläggning och balansering slutade på 2600 kronor, vilket är mindre än vad ett däck kostar till XC60:n...

Fast XC60 har andra kvaliteer som Knut inte riktigt kan matcha, men charmpriset vinner han med hästlängder oavsett vilken bil han tävlar med, den lille gynnaren väcker stor uppmärksamhet varthelst jag åker, och han är lika charmig att köra, dock kanske långresorna ska utföras med modernare åkdon.
Åkte en del i en sån där när jag var liten, färgen var kommunalgrå, stänga dörren inifrån gjorde man med en läderrem, har din oxå det ??
 
Isakare Isakare skrev:
Åkte en del i en sån där när jag var liten, färgen var kommunalgrå, stänga dörren inifrån gjorde man med en läderrem, har din oxå det ??
Nej, det hade A30, jag har en supermoderniserad A35 där det är ett kromat handtag på insidan, dock manövreras fönstren upp och ned med handkraft med en fastlimmad glasklots i överänden av sidorutorna, ibland går det tungt.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Nej, det hade A30, jag har en supermoderniserad A35 där det är ett kromat handtag på insidan, dock manövreras fönstren upp och ned med handkraft med en fastlimmad glasklots i överänden av sidorutorna, ibland går det tungt.
Aha, då var det en A30 jag åkte i.
Är A35 större ??
 
F fsn skrev:
Vad är det för däck på XC60:n som kostar över 2600kr/st? Det är ju löjligt.
Mina "mellanklass" Falken dubbfria gick på 1700kr styck ink krängning, ex montage på bilen och då är det bara 16" så att 20+ av toppkvalite kostar en tusenlapp mer är ändå rätt rimligt.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Aha, då var det en A30 jag åkte i.
Är A35 större ??
Nej, enda som skiljer mellan dem är handtaget du frågade om, A35 har blinkers i stället för pilar, bakrutan är större på A35 liksom några kubikcentimeter större motor och säkert en och annan hästkraft ytterligare, vilket förklarar den blixtrande accelerationen som mitt reklamblad från 1958 säger, och reklamen kan ju inte ha fel.
Dessutom tror jag att i Sverige fick A35 värmepaket som standard, lyxigt värre!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Väntar på fyra 225/60 17, Michelin Primacy, 2650 lusidorer styck. Till detta fyra fälgar med några lufttryckssensorer, totalt 19 000 för fyra hjul.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.