j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Hej,

Har pool sedan 4 år… den var på plats när vi köpte huset. Att anlägga pool i samband med nybygge tror jag är helt rätt! Om man gör det i efterhand riskerar man att man får kostnad för återställande av påverkade delar av tomten/trädgården.

Tror detta påverkar andrahandsvärdet positivt.

Jag kan bara rekommendera!

Att öppna och hänga vid poolen en svensk ”sommardag” när vädret är för ostadigt för att plocka ihop pick och pack och åka till stranden är verkligen grymt!

Har pooltak och en tomt där annars både löv o barr skulle vara svåra att hålla borta.

Pooltaket bidrar också till billigare uppvärmning (växthuseffekt) och stabil ph-nivå eftersom regn hålls utanför effektivt.

Pooltak är också skönt som skydd om man har barn som inte är simkunniga.

Jag kör poolrobot vid behov (ca var 10:e dag) och multiklorpuckar (var 7:e-10:e dag). Kostnad ca 800kr/år.

Tömmer sil vid breddavlopp och vid pump i ungefär samma intervall samt backspolar ngn gång per månad.

Vattnet kostar ju lite, men man tömmer ju kanske bara 1/3-del varje höst.

Har införskaffat solceller (ca 10 kwp) har pool, poolspa, två elbilar, är 5 i familjen och har ca 300 kwh i nettoförbrukning/månad (maj-juli), vilket är ungefär vad jag laddar bilarna)
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Har haft pool i 21år, och har aldrig ångrat det en sekund. Jobbigt? Nä, då är allt annat också jobbigt, tvätta bilen, klippa gräset, sköta rabatter, för att inte tala om båt.
Finns inget bättre än ta sig ett morgondopp och sen frokost o kaffe på altanen.
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
Vi har haft våran pool i 32 år. En kanonbra investering. Vi hade 3 barn så det var perfekt. Inte alls mycket jobb. Rengöringen går nästan av sig själv och på vintern tömmer vi den bara under bräddavloppet.
 
  • Gilla
LakkeW
  • Laddar…
P portugalhenrik skrev:
skaffa en bubbelplast att lägga på om du inte har, så minskar du avdunstning och nedkylning markant 👍
Jag har bubbelplast, men 32-33 grader och oisolerade väggar drar lite energi.
 
Vi blev klara med vårt poolbygge för 6 år sedan.
Vi byggde en 4x8 från Tjällden med pooltak och värmepump.

Den används fortfarande flitigt av både barnen och oss vuxna, jätteskönt att kunna spendera en varm sommardag på trädäcket och sola och bada om vartannat.
Är det svalt ute en dag badar vi oftast med taket på.

Mycket jobb?
Väldigt lite tycker jag, jag kör roboten typ 3 ggr, per år, vid uppstart, en gång på sommaren och vid vinterstänging.
Det är väldigt lite smuts som hamnar på botten, detta dyker jag ner och tar med en håv ibland när jag badar, det hamnar alltid i samma hörna.

Alger har jag bara haft problem med en gång pga klorblockering efter att ha använt multiklor, sedan jag bytte till klorpuckar som bara innehåller klor har jag inte råkat ut för detta.

Dyrt i drift?
Min cirkulationspump går 12 timmar per dygn under badsäsongen, mindre vår och höst.
Har för mig den är på 700w.
Klorpuckar går ca 1,5 per vecka, beror lite på badtryck.
Min värmepump används nästan bara första dagarna på säsongen för att hjälpa till att snabbt få upp temperaturen.
Pooltaket har kanalplast och isolerar bra, solen är en effektiv värmekälla genom taket.
Vi brukar ha mellan 27 och 30 grader.
Driften blir inte dyr i mitt tycke.


Vi byggde vår efter att vår ovanmarkpool blev stulen.
Har aldrig ångrat bygget och är idag närmast tacksam för den kreativa tjuvjävlen.
Utan tjuven/tjuvarna hade vi nog inte blivit färdiga att bygga den pool vi har idag.
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
Japp så är det , ändå skall vi trackas som energislösare , samtidigt görs allt gör att folk skall installera laddbox o köpa en bil, där du laddar kanske 11 kw 5-6 timmar varje kväll , om det nu är så energifattigt borde alla behålla sin dieselbil
Jag ser mig som en superpepper - vem har beredskapslager på 40kubik vatten av nära dricksvattenkvalitet?
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ser mig som en superpepper - vem har beredskapslager på 40kubik vatten av nära dricksvattenkvalitet?
ha ha så kan man se det , tyvärr skall man inte dricka så pass hög klorhalt och låter man kloren försvinna får du dricka grön sörja , men tanken är god
 
T torstenejag skrev:
ha ha så kan man se det , tyvärr skall man inte dricka så pass hög klorhalt och låter man kloren försvinna får du dricka grön sörja , men tanken är god
Jag har 0,5ppm och uv igång, så det är nog inte så illa. I praktiken är nog problemet att vattnet snabbt blir sämre utan el/cirkulation men man kan ju åtminstone ta upp och duscha i ett halvår….
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har 0,5ppm och uv igång, så det är nog inte så illa. I praktiken är nog problemet att vattnet snabbt blir sämre utan el/cirkulation men man kan ju åtminstone ta upp och duscha i ett halvår….
Och hämta till toan
 
M MrDizzy skrev:
Och hämta till toan
Exakt. Superprepper. #2-spolningar för en familj i 1,5år.
 
H Hans G2 skrev:
2021 drunknade fem barn under 18 år, varav två i en privat pool
2022 var det i vart fall en 4-åring som "rymde" från förskolan och drunknade i en privat pool.
 
Vi är två vuxna utan barn som byggde pool för 4 år sedan. Har velat ha pool i hela mitt liv.
Vi badar mycket, men om man inte badar i alla fall en gång i veckan i snitt tycker jag inte det är så lönt kanske.
 
D Dilato skrev:
2022 var det i vart fall en 4-åring som "rymde" från förskolan och drunknade i en privat pool.
Ja olyckor händer även om man har nollvision för att typer av händelser så går det inte att komma ner på noll , just i detta fall kan man undra om det beror på poolen eller händelser hur barnet hamnade där efter "rymning" kunde lika bra blivit påkörd eller bortrövad
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Exakt. Superprepper. #2-spolningar för en familj i 1,5år.
Tyvärr ! och det vet jag eftersom jag är konsult inom vatten och avlopp , om elen försvinner en "längre" tid kommer det att bli omöjligt och förbjudet att spola i WC , detta beror på att reningsverket också är utan ström och egna elverk säger någon då , men det funkar ändå inte eftersom avloppen är beroende av lokala pumpstationer , så om det händer måste vår skit tas om hand på annat sätt, svårare i lägenheter lättare med tomt där man kan gräva
 
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Det har redan sagts många bra kommentarer och fördelar med pool, men jag lägger till några, plus tips.
Max en dag uppstartsjobb på våren/försommaren och lika för nerstängningen. Sen max en halvtimme i månaden för kem och backspolning.
MEN… detta gäller för oss med nedgrävd pool och POOLTAK. Fördelarna är många och stora; mindre klorförbrukning, i princip inget skräp i poolen, mindre värmeförlust (pooltaket funkar i princip som växthus, typ över 40 grader under taket soliga dagar).
Att sen slippa skjutsa barnaskaran till stranden titt som tätt, är ju en bonus också 😁
Å vi har också solceller, och låter vår poolvärmepump jobba under den tid på dygnet när elproduktionen är störst.

Skaffa pool! 👍
 
  • Gilla
Uttese och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.