Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I det här fallet när det gäller närhet till en allmän vägs vägområde så råder ju byggnationsförbud 12 m från vägområdet enligt väglagen. Så man måste i vilket fall få tillstånd från länsstyrelsen för att få bygga något där. Och det prövas ju inte av kommunen som prövar PBL utan av länsstyrelsen som är statens organ. Så det är mellan staten och markägaren. Notera att staten vanligen inte är markägare utan har sin väg där med s. k. vägrätt. Ett omfattande intrång där markägaren i praktiken förlorar rådighet över marken.
Jo fast det är ju kommunen som sitter på infon att det söks bygglov, dom behöver ju säkerställa att alla är med på det. Eller förväntas man hålla koll och överklaga då man delges informationen i egenskap av granne, känns ju som en väldigt krånglig lösning.

Vem har det skarpa ansvaret? För mig känns alla andra alternativ än att kommunen har ansvaret väldigt trubbiga. Om det söks bygglov så nära en väg eller granne att separat tillstånd krävs behöver ju kommunen innan dom ger bygglov säkerställa att antingen grannen vid uppförande nära gräns eller länstyrelsen vid uppförande nära väg faktiskt godkänt åtgärden innan bygglov ges, även om det inte är defakto kommunen som ger tillståndet.
 
Kommunen tar inget ansvar, är de duktiga berättar de vad som gäller, men annars kan du sitta där med skägget i brevlådan ändå...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jo fast det är ju kommunen som sitter på infon att det söks bygglov, dom behöver ju säkerställa att alla är med på det. Eller förväntas man hålla koll och överklaga då man delges informationen i egenskap av granne, känns ju som en väldigt krånglig lösning.

Vem har det skarpa ansvaret? För mig känns alla andra alternativ än att kommunen har ansvaret väldigt trubbiga. Om det söks bygglov så nära en väg eller granne att separat tillstånd krävs behöver ju kommunen innan dom ger bygglov säkerställa att antingen grannen vid uppförande nära gräns eller länstyrelsen vid uppförande nära väg faktiskt godkänt åtgärden innan bygglov ges, även om det inte är defakto kommunen som ger tillståndet.
Trafikverket är nominellt skyldiga att ha koll på bygglov - och det finns hjälplistor för kommunernas bygglovhandläggare som de kan använda.

Jag tror att den här byggnaden som hamnade nära väg - det är enbart en liten sidoväg, med låga hastigheter osv och liten trafik.
 
Claes Sörmland
L Liljeros skrev:
Jo fast det är ju kommunen som sitter på infon att det söks bygglov, dom behöver ju säkerställa att alla är med på det. Eller förväntas man hålla koll och överklaga då man delges informationen i egenskap av granne, känns ju som en väldigt krånglig lösning.

Vem har det skarpa ansvaret? För mig känns alla andra alternativ än att kommunen har ansvaret väldigt trubbiga. Om det söks bygglov så nära en väg eller granne att separat tillstånd krävs behöver ju kommunen innan dom ger bygglov säkerställa att antingen grannen vid uppförande nära gräns eller länstyrelsen vid uppförande nära väg faktiskt godkänt åtgärden innan bygglov ges, även om det inte är defakto kommunen som ger tillståndet.
Den som ämnar utföra en åtgärd är den som sitter med ansvaret att alla lagar följs. Kommunens byggnadsnämnd prövar enbart inkomna bygglovsansökningar enligt just PBLs regelverk. Ett beviljat bygglov ger således ingen rätt att bygga, det är bara ett tillstånd som säger att om du bygger enligt bygglovet så bryter du inte mot PBL. Om sen den planerade byggnationen ligger inom 12 m från en allmän vägs vägområde så får man separat ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen att bygga där enligt väglagen.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
J Jonas1231 skrev:
Hej! Skulle vilja bygga ett attefallshus vid vårt fritidshus. Det låter smidigt att attefallshus är bygglovsfria men har insett att kommunen kräver både en nybyggnadskarta och en ganska komplicerad bygganmälan, med en total kostnad på nästan 20 000:- Jag fattar inte riktigt hur man kan kalla det för "bygglovsfritt". Men min fråga gäller egentligen något annat.

Fastigheten har haft flera tidigare ägare sedan 50-talet och jag är osäker på hur väl man skött de administrativa åtgärderna. Jag misstänker själv att huvudbyggnaden är några meter felplacerad och står delvis på prickad mark. Dessutom finns en pergola (troligen på prickad mark) och ett utedass (numera förråd) som är hemmabyggt och eventuellt saknar bygglov. Alla dessa "misstag" är mycket gamla och utförda av tidigare ägare.

Men vad händer om man beställer en nybyggnadskarta? Kan kommunen tvinga oss att riva något eller några av dessa byggnader innan vi får bygga ett attefallshus? Kan de kräva att vi söker om (dyra) bygglov i efterhand trots att byggnaderna säkert stått på samma sätt i 50-70 år (utan att störa någon)? Finns det andra risker att vi åker på en obehaglig merkostnad?
Har du övervägt att bara ställa upp Attefallshuset och hålla tummarna i 10 år..?
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
P paralun skrev:
Jo och lite märkligt att man inte ser mer exakt när "Flygbild"-lagret är taget? (1960 samt 1975 har jag också att välja), jämför man med Google Maps och deras satellitbilder så framgår det ju när fotot togs. (eller Street View)

Hursomhelst betvivlar jag att så många kommuner betalat för egna flygfoton eftersom det kostar mycket.

EDIT det finns en inställning så man kan se när fotot är taget.
Jag hittar inget sådant hos LM. (Mina sidor eller annanstans.) Det finns betaltjänster/produkter för flygbilder etc man kan beställa och betala för men jag antar att det är inte det du syftar på?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
TRJBerg
P paralun skrev:
Min Fastighet
[länk]

Och sedan klicka på "Byt kartlager"
Nu fick jag det att funka! Tack.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, ni har rätt till fortsatt användning i så mening att kommunen inte kan förelägga er att rätta (riva).

Men ska ni söka bygglov för en annan åtgärd på byggnaden så kan detta ställa till det eftersom det nya bygglovet måste pröva även uterummet som saknar bygglov. Om uterummet är planstridigt så blir det problem. Och det äter ju byggrätt.
Gäller detta även för sjötomter, har för mig att det inte blir preskriberat?
 
dd88 dd88 skrev:
Nu tror jag risken är liten för en sommarstuga, men man har även börjat granska skillnader i flygfoton för att se om byggnader tillkommit/ändrats. Många hade nog velat kalla det AI men kortfattat så är det ett system som kontrollerar nya mot gamla bilder, där kommuner som köper in tjänsten får ett underlag dom kan gå vidare med. Så även om man har snälla grannar så är man inte säker.
Med de högupplösta flygfoton, AI och GIS, som finns idag är det nog inte långt borta att man kan automatiskt kan hitta alla olovligt byggnader.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
G GurraGrus skrev:
Med de högupplösta flygfoton, AI och GIS, som finns idag är det nog inte långt borta att man kan automatiskt kan hitta alla olovligt byggnader.
Jo och lägg till Google Maps.

Garanterad AI-funktion för att en tjänsteman ska slippa att manuellt sitta och kolla kvarter efter kvarter i en stad. Sen är det bara att åka ut och kolla på plats på det AI-funktionen hittat.
 
  • Gilla
GurraGrus
  • Laddar…
henrik erikson henrik erikson skrev:
Gäller detta även för sjötomter, har för mig att det inte blir preskriberat?
https://www.byggahus.se/forum/threads/gammalt-svartbygge.118941/post-858861

Detta verkar vara vad som gäller, dvs "pågående markanvänding". Om det dock finns strandskydd i detaljplanen så gäller troligen ändå att huset måste rivas. Strandskydd trumfar reglerna runt bygglov.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
henrik erikson henrik erikson skrev:
Gäller detta även för sjötomter, har för mig att det inte blir preskriberat?
Om man har brutit mot strandskyddet så preskriberas inte det på samma sätt. Men det är ju inte bygglagstiftning utan miljölagstiftning.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om man har brutit mot strandskyddet så preskriberas inte det på samma sätt. Men det är ju inte bygglagstiftning utan miljölagstiftning.
Jo men kollar man på "Min karta" så är ju äldre bryggor karterade och inritade trots strandskydd.
För mig oklart hur dessa äldre bryggor hanterats och regelverk?
Exempel.
 
  • Karta som visar en brygga som sträcker sig ut från en strand, markerad med en svart linje. Strandskyddsgräns visas med streckade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.