J jonaslatt skrev:
Vill inte gå in på allt privat.
Vi är absolut inte osams.

De beloppen jag har sagt är ungefär där vi hamnar efter att hon har fått sin del.
Men jag va mest nyfiken hur det funkar med lån och om det hade med värderingen att göra.
Ok men visst är värdet på huset en parameter , det avgör ju inte minst belåningsgrad och om du blir amorteringsskyldig eller ej samt hur mkt du får låna ,
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Vet någon hur deta funkar.. Hörde av en bekant att de fick låna max 2.5 miljoner med två löner nu när räntan är så hög.

Om man skiljer sig eller liknande och har säg 3 miljoner på lån ihop. Och huset är värderat till 5 miljoner.

Tar bankerna hänsyn till att huset är värt mer och låter en ensam person ta över lånet? Sen beror det självklart på vilken lön man har mm
Men tar de som sagt hänsyn till att huset har ett högre hörde och låter en person ta det själv?
Värderingen är en av många parametrar.
Det är inte så att du automatisk får ta över hela lånet bara för att huset är högt värderat, utan din situation vad gäller jobb och inkomst vs ränta kommer också behöva vara tillräcklig.
Har ni barn, som du skall ha halvtid (?), så kommer det också tas med i schablonberäkningen, likaså om du har andra skulder/krediter.

Oftast är det kinkigare att äga ett stort hus själv än på två: Inte bara pga inkomsten utan ochså pga riskdelningen.

Bäst är nog om du kontaktar din bank och pratar med dom om vad som skulle vara ett bra upplägg inför ev skiljsmässa och hur förutsättningarna ser ut.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Stefan1972 skrev:
Man tar väl sällan "över" lån nuförtiden? Skiljer man sig och vill ändra på dylikt så får man som ensam person söka lån själv på vanligt sätt med dom förutsättningar man har själv. Sen löser man väl det gamla lånen. Bakom kulisserna blir det kanske ingen skillnad men jag tror inte man ska känna sig skyddad bara för att det finns ett bef lån och upplägg och sen tro att de nog är lite snälla....
Jodå, man tar över de gamla om man vill, och så blir det ev ett nytt för pengen man köper ut exet för…
 
  • Gilla
O-tech och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar det som att idag har ni 3 miljoner i lån=1,5 var. Sen är bostaden värd cirka 2 miljoner utöver lånet där ditt ex ska ha en miljon,ä. Dvs du tar över lån på 3 miljoner och lånar ytterligare 1 miljon för att betala till ditt ex.
Nej, så fungerar det inte. Man köper ut exet för den nettovinsten hen hade fått om man sålt det.
 
  • Gilla
tallmovägen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Nej, så fungerar det inte. Man köper ut exet för den nettovinsten hen hade fått om man sålt det.
Nja inte riktigt ellerhur?

Jag köper ett hus tillsammans med min (påhittade) fru för 10 miljoner. Vi lägger in 7 miljoner i kontanter och lånar 3. Nu separerar vi och nettovinsten vid en försäljning hade varit 1 miljon så jag tar huset, 3 miljoner i lån och exet får hälften av nettovinsten, dvs 500'?

Sen svarade jag bara vad jag trodde att en annan skribent menar.
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det enkla svaret är att man ska fråga banken när det händer. De stora långivarna har folk som bara sysslar med skilsmässor och liknande.

Jag tvivlade att jag skulle kunna ta över huset ensam när jag skiljde mig men det kunde jag. Jag fick ja direkt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
AXS
Ja, ring banken!

Har precis gjort samma resa och de var väldigt angelägna om att ha kvar mig som nöjd kund. Fick behålla befintliga lån och de värderade upp lägenheten(rimlig värdering) vilket gjorde det väldigt förmånligt för mig.

De var mest noga med att jag skulle ha pengar kvar att leva för varje månad när lånen var betalda.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är klart att man tar hänsyn till husets högre värde. Om värdet är mycket högre än lånet, så har ju lånet full säkerhet i huset. Det behövs inga topplån, och man "kan" komma undan med mindre kontantinsats. I lukrativa områden har man ju även sluppit att amortera, om värdena ständigt går upp.
Men hur det blir för dig kan ingen svara på. Du får höra med banken, och se om de tycker att du är nog kreditvärdig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fast lika mycket som en högre värdering bidrar med positivt i att sänka belåningsgraden så bidrar den negativt med hur mycket en framtida föredetta partner måste lösas ut med samt äter upp utrymmet mot 4.5 gånger årsinkomst och krav på extra amortering.

En snart föredetta partner har väl ett obefintligt intresse av att en värdering blir lägre än den maximala men poängen är att värderingen spelar roll, dock inte odelat positivt
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Fast lika mycket som en högre värdering bidrar med positivt i att sänka belåningsgraden så bidrar den negativt med hur mycket en framtida föredetta partner måste lösas ut med samt äter upp utrymmet mot 4.5 gånger årsinkomst och krav på extra amortering.

En snart föredetta partner har väl ett obefintligt intresse av att en värdering blir lägre än den maximala men poängen är att värderingen spelar roll, dock inte odelat positivt
Fast nu har du väl tänkt lite bakvänt? En högre värdering påverkar inte "4,5 ggr årsinkomsten" alls och HJÄLPER dig med amorteringskraven, eftersom dessa har med lånets absoluta storlek respektive belåningsgraden att göra.

När huset värderas upp sjunker ju belåningsgraden och därmed amorteringarna.

Man kan ju i vissa områden gå från 85 % belåning till 50 % belåning med en enkel uppvärdering.
 
Fairlane
H Hullefar skrev:
Fast nu har du väl tänkt lite bakvänt? En högre värdering påverkar inte "4,5 ggr årsinkomsten" alls och HJÄLPER dig med amorteringskraven, eftersom dessa har med lånets absoluta storlek respektive belåningsgraden att göra.
Jo det påverkas visst. Om en högre värdering innebär att man måste låna mer för att lösa ut exet.
H Hullefar skrev:
När huset värderas upp sjunker ju belåningsgraden och därmed amorteringarna.
Sant, om lånet är oförändrat.
H Hullefar skrev:
Man kan ju i vissa områden gå från 85 % belåning till 50 % belåning med en enkel uppvärdering.
Givet, men då har vill nog exet ha en större slant också.


Nu spelar det ingen roll i TS fall då utlösen av exet redan var inräknat in de 3 miljoner som lånet skulle vara på, om jag förstod det hela rätt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Excel
J jonaslatt skrev:
Vet någon hur deta funkar.. Hörde av en bekant att de fick låna max 2.5 miljoner med två löner nu när räntan är så hög.

Om man skiljer sig eller liknande och har säg 3 miljoner på lån ihop. Och huset är värderat till 5 miljoner.

Tar bankerna hänsyn till att huset är värt mer och låter en ensam person ta över lånet? Sen beror det självklart på vilken lön man har mm
Men tar de som sagt hänsyn till att huset har ett högre hörde och låter en person ta det själv?
De skiter i om belåningsgrad ser bra ut.

Gick själv genom en skilsmässa, min lön var för låg, en förälder fick gå in som medlånetagare. Ganska larvigt men de har sina principer, speciellt när man ligger nära gränsvärdet 4.5 ggr årslönen.
 
  • Gilla
Waggan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jo det påverkas visst. Om en högre värdering innebär att man måste låna mer för att lösa ut exet.

Sant, om lånet är oförändrat.

Givet, men då har vill nog exet ha en större slant också.


Nu spelar det ingen roll i TS fall då utlösen av exet redan var inräknat in de 3 miljoner som lånet skulle vara på, om jag förstod det hela rätt.
Ahh... ja jag missförstod nog "framtida föredetta partner" och antog att de syftade på NÄSTA ev. partner och skilsmässa, då den aktuella partnern redan är en föredetta partner. Phuu...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
De skiter i om belåningsgrad ser bra ut.

Gick själv genom en skilsmässa, min lön var för låg, en förälder fick gå in som medlånetagare. Ganska larvigt men de har sina principer, speciellt när man ligger nära gränsvärdet 4.5 ggr årslönen.
Det spelar en väldigt stor roll. Jag fick gå in med typ 100 tkr för att komma under 50% och inte ha amorteringskrav trots att jag låg över 4.5 gånger årslönen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Lån på hus är en sak. Sen har vi lösöret som räknas in som kan bli ytterligare påslag för upplåning vid bodelning. Allt detta totalt blir ju lånet som måste tas för utköp av frun t ex. Har gjort denna resa. Jag kunde bo kvar, med dubbelt lån och ex frun fick bostad utan lån. Men vi har barn huvudsaken de får det bra. Klart det sved men bara bita ihop och få det så rättvist som möjligt. Kontakta banken är även mitt tips.
 
  • Gilla
Jam7 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.