M maxmsm skrev:
En artikel om er bästa kompis och deras metoder:

[länk]
Verkligen hemskt, hur ska man kunna lita på Google nu.
Själv kör jag för fort ibland, vem kan lita på mig?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad stod det i slutet av artikeln?
Jo att man ska se till att hålla operativsystemet uppdaterat, det gäller även smartphones.

Vad stod det mer, jo att man ska tänka på var ifrån man laddar ner saker ifrån.
FredrikR FredrikR skrev:
Tipsar inte länken Dilato delade om backa up på Google Drive?
Visst gjorde den det men jag läste igenom den och kollade in lite andra länkar på sidan han länkade till, jag gillar PC Tidningen.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag använder inga molntjänster.
Är du helt säker på det? 😉
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är du helt säker på det? 😉
Vilken skulle det vara?
 
M maxmsm skrev:
Vilken skulle det vara?
Lägg en ip-block mot AWS, GCP och Azure och kör så en vecka så får du se
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens
F fredrik.johansson skrev:
Det är nog svårt att undvika och beror väl på att programmet som ska radera bilderna måste be telefonen om lov att göra något med kortet. Eftersom telefonen inte får fatta sådana beslut själv frågar den dig om tillåtelse.
Egentligen vettigt för annars kan vilken skum app som helst läsa minneskortet bara för att det råkar sitta i din telefon, oavsett om det är ditt kort eller inte.
Google är väl värsta spionappen..
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E Etnoy skrev:
Lägg en ip-block mot AWS, GCP och Azure och kör så en vecka så får du se
Jag kan testa det när denna datorn ska skrotas om några månader.
 
A A-Man_08 skrev:
Har du blivit pancho på riktigt? 🙂
Jo😎 men fortsätter lära mig nytt, det är bra för hjärnkontoret att få arbeta lite.
 
Redigerat:
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Google är väl värsta spionappen..
Vilken av Googles appar?

Frågeställningen började med att TS ville använda Google Foto för att ta bort bilder från ett SD kort och appen frågade om den fick tillgång till bilderna. Det tyder väl ändå på att Google följer de krav som ställs.

TS undrade om det var lagligt.

Det är lite som att jag att jag ber några personer hämta skräp i mitt hus och åka till tippen med det. Personerna frågar om de får rätt att komma in i huset och jag då frågar om det verkligen är lagligt att de ställer den frågan.
 
  • Gilla
  • Haha
och en till och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken av Googles appar?

Frågeställningen började med att TS ville använda Google Foto för att ta bort bilder från ett SD kort och appen frågade om den fick tillgång till bilderna. Det tyder väl ändå på att Google följer de krav som ställs.

TS undrade om det var lagligt.

Det är lite som att jag att jag ber några personer hämta skräp i mitt hus och åka till tippen med det. Personerna frågar om de får rätt att komma in i huset och jag då frågar om det verkligen är lagligt att de ställer den frågan.
Jag var otydlig. Mycket av Googles verksamhet handlar om att samla in information om sina användare.

Man skall nog läsa det finstilta innan man godkänner access för Google… läste du länken man postade i tråden? Det är bara ett exempel…

Att Google får jobba som de gör samtidigt som man misstänkliggör Tiktok är minst sagt märkligt.
 
  • Älska
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Google är väl värsta spionappen..
Varför då? Betalar själv för Google Drive och Google Foto följer med.
Just nu 90GB som förvaras i Googles moln och skyddat med Googles tvåfaktorsautentisering om huset skulle brinna upp. Sen måste man ju vara observant på hur allt funkar men Google är min vän.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Jag var otydlig. Mycket av Googles verksamhet handlar om att samla in information om sina användare.
Givetvis
Nissens Nissens skrev:
Man skall nog läsa det finstilta innan man godkänner access för Google…
Man godkänner inte access för Google utan för enskilda applikationer, så du är lika otydlig fortfarande.

Lösningen är ju enkel om man inte litar på Googles app, ladda hem en annan app som kan radera filerna. Den appen kommer ställa exakt samma fråga, om den får tillgång till filsystemet.
Nissens Nissens skrev:
läste du länken man postade i tråden? Det är bara ett exempel…
Nej jag läste inte den, men kan ana vad det står.
Nissens Nissens skrev:
Att Google får jobba som de gör samtidigt som man misstänkliggör Tiktok är minst sagt märkligt.
Det tycker inte jag personligen. Vi brukar tala om tre länder när det kommer till spionage, Ryssland, Kina och Iran. Sen sker såklart spionage från USA, Tyskland, Storbritannien, Indien etc, det vet vi också. I väst är vi mer oroade av att känslig information hamnar i något av de tre första länderna, medan man i exempelvis Kina inte har något problem alls med Kinesisk övervakning/spionage, men förbjuder en massa saker från väst, exempelvis massor från Google.

Jag delar helst inte med mig information om mig själv mer än nödvändigt, men får jag välja mellan att det hamnar hos Google eller hos Kinesiska staten så väljer jag Google.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
MrJay
E Etnoy skrev:
Lägg en ip-block mot AWS, GCP och Azure och kör så en vecka så får du se
Datacenter != Cloud även om dessa används främst till cloudtjönster
 
kisumisu
C cpalm skrev:
En av anledningarna till att android-lurarna är en säkerhetsmässig katastrof. Även om systemet i botten förvaltas aktivt så är det bara märkeslurarna som löpande får uppdateringar under en begränsad tid. Kinalurarna uppdateras i princip inte alls.
Roligt när ni pratar om kinalurar när i princip allt tillverkas i Kina.
Programvarorna i princip enbart USA...😂

Kan däremot hålla med att man får det man betalar för. Även om inte det heller alltid stämmer ur hållbarhet. Använde min billiga Motorola i 6år. Men där var just problemet med internlagring bara 16gb.

Nu har jag en Kinalur (Kinesiskt märke Oneplus) som kostade 6000kr 😂 dock väldigt nöjd med den, speciellt kameran och att laddning tar bara ca 20minuter. 256GB internlagring, håller nog någorlunda att man får plats för uppdateringar och nya appar.

Roligt också att mobilerna är så efter med internlagring. Min gamla Nokia N900 hade 32gb internlagring år 2009.
16gb var länge en standard.

Men man kan ju tycka att idag borde det vara 1TB standard och mer för internlagring. Men lurarna är väl för att bytas vartannat år, tom säljaren försökte sälja mig en 128gb lur "det räcker"....
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lösningen är ju enkel om man inte litar på Googles app, ladda hem en annan app som kan radera filerna. Den appen kommer ställa exakt samma fråga, om den får tillgång till filsystemet.
Jag laddade hem en app från play butiken till en tom mobil för att kunna flyga med min drönare och det funkade inte, jag tog hjälp av en kompis om jag hade gjort något fel, kompisen fick samma problem men när man gick ut på DJI´s hemsida och laddade ner där då var det inga problem av någon underlig anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.