T torstenejag skrev:
dvs en av de mest riskfyllda aktiviteterna man kan hålla på med
Det finns väldigt många aktiviteter med avsevärt högre risk!
 
  • Gilla
Coolg8
  • Laddar…
i ett av våra tidigare boende hade vi bara några hundra meter till havet och badmöjligheter, men skaffade ändå pool. Vi valde en rund pool med ca 5,5 m diameter eftersom poolen låg i en liten sluttning och runda pooler har samma tryck på sidan runt hela poolen. Det är nog den bästa investering vi gjort i form av livskvalitet. Så skönt att ta ett dopp när man ville. Och skötseln är en bagatell, tog bara en bråkdel av den tid det tog att klippa gräsmattan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns väldigt många aktiviteter med avsevärt högre risk!
självklart men jag kan inte sitta här o ta upp dessa , jag anser att bilkörning tillhör vardagslivet och det anser jag att bada i pool också gör,dessutom skrev jag "en av"
 
Låter jättebilligt tycker jag! Ingår grävjobb i priset? Liner? Vår kostade betydligt mer som vi anlade 2005.
Kan vara lite trix o fix med pool. Och har man otur blir det lite andra kostnader med tiden. Men det är det värt!
 
Byggde pool för snart 10 år sedan och har inte ångrat en sekund.
Några saker att tänka på:
- Tjälldens/betong/frigolit pool känns mera solid än en glasfiberbalja. Vet några som haft problem med sådana pooler - sättningar/sprickor och att de flutit upp vid översvämning. Vår Tjälldens har inte haft några sådana problem.
- Se till att placera poolen borta från träd och buskar - det minimerar mängden löv & skräp och skötseln blir minimal.
- I motsats till alla som rekommenderar pooltak så valde vi utan och har aldrig ångrat. Det är jättefult, tar plats vid sidan av poolen när det är avrullat och skenorna är också fula och bryter av ytan och symmetrin i pooldäcket. Vi har ett vanligt pooltäcke med rör som man rullar upp och det funkar bra.
- Rekommenderar trappa istället för stege. Mycket lättare att komma i och ur och man sitter ofta i trappan. I nästa pool blir det också en grundyta "baha shelf" - det enda vi saknar idag.
- Lite större pool än 3x6 blir lättare att hålla i balans med kemin
- Tänk på placering av pump och vp så att det inte hörs vid poolen
- Fundera på swimjet - kostade en del men helt klart värt det för oss.
- Man spenderar oftast mer tid runt poolen än i poolen. Med en trevlig poolmiljö så blir det mysigt att vistas ute. Handlar inte bara om hur mycket man badar. Missa inte att ta med miljön i budgeten.
 
  • En rektangulär pool med blått kakel, omgiven av grå stenplattor och ett trädäck med solstolar och ett parasoll i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuspool i ett trädäck med solstolar, parasoll och en sittgrupp under ett tak, omgiven av grönska och en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
koolla och 7 till
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
bilkörning tillhör vardagslivet och det anser jag att bada i pool också gör,dessutom skrev jag "en av"
Du skrev det och jag håller inte med och det gör inte försäkringsbolagen heller. Vare sig bilkörning eller poolinnehav tillhör ”en av de mest riskfyllda aktiviteterna man kan hålla på med” utan är tvärtom, som du själv skriver, något normalt som tillhör vardagslivet.
 
F Fredrik_N skrev:
Vi är inne på vårt 5e år med pool. Ångrar inte detta. Vi har ett stort(högt) Pooltak som gör att badsäsongen blir längre. Har man bra grejor som tex dosersystem så blir skötseln minimal. Man får man räkna med att saker går sönder under åren som kommer kosta en del.
Termostomme är ett bra val av poolstomme.
Tillåter er budget en 4x8m pool så kör på det är ett tips.
Är ni händiga kan ni bygga en termopool för mycket mindre än 250 000kr. Nu är ju 250 visserligen ett bra pris.
Men känner ni någon i byggbranschen så kan ni säkert få bra rabatt på Jackon Termoblock.

Skickar med en bild på vår termopool.
Så himla snyggt 😀
 
  • Gilla
Fredrik_N
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
Jag förstår och håller med i stort .. men du kör bil ? och barnen åker med ? dvs en av de mest riskfyllda aktiviteterna man kan hålla på med , just saying
Ja jo givetvis, jag nämnde ju att det händer olyckor överallt. 😞 men att transportera sig till och från skola/arbete mm kanske är mer nödvändiga ”riskfaktorer” .

Svaret är egentligen, vill man ha pool eller tror sig vilja ha det så förbereder man vid husbygget direkt. Då är spelreglerna på entreprenörens sida, man kanske vill ha en kulvert runt huset eller vad vet jag.. dränering/brunnars höjder och djup mm kan ju bli betydligt då det inte brukar byggas så mycket källare, gott å va under poolnivå från början för att slippa Siv pumpbrunnar mm. 🙂

Sen ja aspekten pool eller inte, plånbok och tid. Vart man bor mm .. jag har sjö nära, men massor av träd som lövar och känner inte behovet.. För mig hade en badtunna eller spa passat bättre då det inte är så mycket vatten att va ”rädd om”.. en liten vedpanna att bosta med och en elpatron att stödvärma med..

Och hur länge håller en liner + kringutrustning? Är det barnen som ska få en fin uppväxt med pool så kanske det är kul att spara dessa pengar 5-7 år så det inte behöver renoveras när behovet/nyttjandet av poolen verkligen startar. Men är det föräldrar som vill ha så ja, kör nu ? Tråkigt dock att tröttna i förtid på att ”underhålla” .

För underhåll krävs (givetvis olika mycket), och saker går sönder och slits så är det bara.
 
Gimp Gimp skrev:
Barn älskar att bada och det är bra för dom att träna på att vara i vatten när dom senare åker med kompisar till någon sjö mitt i natten.
Att vissa antyder att det skulle vara jobbigt att ha pool förstår jag inte alls, kanske dom flesta aldrig haft pool och bara gissar eller är avundsjuka.
Funderade ett tag på slatklorinator men jag slänger i typ en biltema puck i veckan, kanske lite oftare om det är många som badar, det känns inte så betungande.

Uppvärmning för oss är inte gratis, 10kW värmepump som går dygnet runt hela sommaren, typ 2-3k per månad i elräkning, men den är inte färdig med isolerade väggar och pooltak ännu så...

Vissa dagar badar vi 4-5ggr, typ går runt med badbyxor hela semestern och kan hoppa i när man går förbi.
Sonen och flickvännen badade när det ösregnade klockan 3 på natten förra veckan

Vi bestämde oss för väldigt många år sedan men proriterade bort det pga tidsbrist, nu med facit i handen skulle vi gjort poolen mycket tidigare.
skaffa en bubbelplast att lägga på om du inte har, så minskar du avdunstning och nedkylning markant 👍
 
A A.dahlberg skrev:
Ja jo givetvis, jag nämnde ju att det händer olyckor överallt. 😞 men att transportera sig till och från skola/arbete mm kanske är mer nödvändiga ”riskfaktorer” .

Svaret är egentligen, vill man ha pool eller tror sig vilja ha det så förbereder man vid husbygget direkt. Då är spelreglerna på entreprenörens sida, man kanske vill ha en kulvert runt huset eller vad vet jag.. dränering/brunnars höjder och djup mm kan ju bli betydligt då det inte brukar byggas så mycket källare, gott å va under poolnivå från början för att slippa Siv pumpbrunnar mm. 🙂

Sen ja aspekten pool eller inte, plånbok och tid. Vart man bor mm .. jag har sjö nära, men massor av träd som lövar och känner inte behovet.. För mig hade en badtunna eller spa passat bättre då det inte är så mycket vatten att va ”rädd om”.. en liten vedpanna att bosta med och en elpatron att stödvärma med..

Och hur länge håller en liner + kringutrustning? Är det barnen som ska få en fin uppväxt med pool så kanske det är kul att spara dessa pengar 5-7 år så det inte behöver renoveras när behovet/nyttjandet av poolen verkligen startar. Men är det föräldrar som vill ha så ja, kör nu ? Tråkigt dock att tröttna i förtid på att ”underhålla” .

För underhåll krävs (givetvis olika mycket), och saker går sönder och slits så är det bara.
Ja det är så livet ser ut i allmänhet , saker köps , behövs underhållas , bör användas för att få valuta sen efter en tid går allt i sönder, så fungerar fysiken , hur länge det beror på kvalitet o underhåll men för eller senare finns inget kvar:) därför ursprungsfrågan om man skall ha pool eller inte går nästan inte att besvara bara skriva sig eget läge, beslutet får man själv avväga och besluta
 
  • Gilla
A.dahlberg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev det och jag håller inte med och det gör inte försäkringsbolagen heller. Vare sig bilkörning eller poolinnehav tillhör ”en av de mest riskfyllda aktiviteterna man kan hålla på med” utan är tvärtom, som du själv skriver, något normalt som tillhör vardagslivet.
Du förstår inte min poäng , jag jämför 2 vardagliga aktiviteter , om man flippar ut över riskerna med en pool men samtidigt tillbringar mkt tid i trafiken , då är man inte riktigt medveten om riskfördelningen för olycka o skada , då dessa är skyhögt högre i trafik än i en privat pool , sen diskussionen att man inte kan jämföra då bilkörning är ett "krav" det är inte pool , det är jag med på men det får bli en annan historia
 
Lite humor ang pooler måste man ha med så här här mitt bidrag till det 😁
Vit T-shirt med texten "I PUT THE POO IN POOLS." Ligger på betong med en kaffemugg, ett par glasögon och ett blad bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
Bygg ej en ny pool.
Argumentet egentligen är endast att det är idiotiskt i dagens energifattiga samhälle.
Det kommer inte bli billigare med energi för samhället och inte heller för din egen skull.
Fjärrvärme kommer bli dyrare, värmepumpar kommer bli dyrare och el kommer bli dyrare samt betydligt mer brist!
Har använt värmepumpen för uppvärmning cirka 5 dygn i år, resten har solen fixat. Vi har 30gr i poolen. I Stockholm.
 
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Hej,
du har fått många bra råd redan, inte med nst från Stefan.

Några egna erfarenheter:
-Självklart skall du bygga pool!
-Bra pris tycker jag, men det är nog pga att ni har ett pågående bygge. Räkna med 100.000 till om ni gör det i framtiden.
-Det är inte mycket underhåll i förhållande till glädjen för barn o vuxna.
- Överväg att göra den lite större, säg 4x7 / 4x8. (Vår är 3,5x7m pga platsbrist)
- Om ni har små barn bygg till en trappa på ena kortsidan!
Det är både säkerhet och en mysfaktor!!!
Barn behöver vila och dom söker sig till trappan. Trevligt att ”gå i poolen” och sitta med en drink i trappan. Utan trappa ingen pool skulle jag säga.
- Kanske byta ut de vita plastdetaljerna mot rostfritt, lite dyrare men mycket snyggare.
- Överväg starkt ett pooltak, både för smuts och uppvärmningskostnaderna. På försommaren när jag startar upp vår pool är vattnet 23-25grader, uppvärmt av enbart sol! Jag hand-dammsuger 2-3ggr per säsong, har därför inte investerat i någon poolrobot.
-Tänk till lite med vart ni lägger poolen, vi har vår i anslutning till uterummet som vi öppnar upp mot poolen vid ”party”.
-Tänk även till så att poolen hamnar i nivå med altan.
-Tänk till så att ni minimerar avståndet mellan altan och vattenytan. Dvs bygg altangolv i samma höjd som poolen. Vattenlinjen kommer ändå 10-15cm under.
-Jag funderar på att bygga om vår pool till en sk. ”Infinity-pool”, där vattennivån går upp till altannivån.
Mvh
Anders
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har använt värmepumpen för uppvärmning cirka 5 dygn i år, resten har solen fixat. Vi har 30gr i poolen. I Stockholm.
Japp så är det , ändå skall vi trackas som energislösare , samtidigt görs allt gör att folk skall installera laddbox o köpa en bil, där du laddar kanske 11 kw 5-6 timmar varje kväll , om det nu är så energifattigt borde alla behålla sin dieselbil
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.